Dálnice D1, D2 a D5 neohroženě kralují českým silnicím. Z výsledků loňského sčítání dopravy, které zveřejnilo Ředitelství silnic a dálnic, vyplývá, že po některých jejich úsecích projíždí každý den přes 50 tisíc vozidel. Jsou přitom i silnice, po kterých nejezdí ani tisíc aut denně. Sčítání proběhlo po šesti letech od předchozího, za tu dobu se intenzita provozu zvýšila o 13 procent. Na dálnicích se více než o pětinu zvýšil počet kamionů.
Nejvíce aut jezdí po D1, D2 a D5, za šest let přibylo hlavně kamionů
Silničáři počítali, kolik projede vozidel na všech státních komunikacích, tedy dálnicích a silnicích I. třídy, výsledky však mají i pro mnoho silnic nižších tříd, které jsou ve správě krajů.
Více vozidel než při předchozím měřením projíždělo takřka všude, zdaleka nejvíce jich však bylo na dálnicích, přičemž nejvytíženějším místem, kde sčítání probíhalo, byla dálnice D1 na Chodově na výjezdu z Prahy. Projíždělo tudy přes 99 tisíc vozidel za 24 hodin. Jen menší část jich sjížděla například v Průhonicích nebo na Pražský okruh. Do Brna, kde se sjíždí na bratislavskou dálnici, se počet vozidel na D1 snížil na 70 tisíc, což je stále více než na kterékoli jiné dálnici. Přes 50 tisíc aut jezdí ještě po dálnici D5 u Prahy a po dálnici D2 u Brna.
Nejméně vytížené z šesti tisíc úseků, kde měření probíhalo, byly některé silnice nižších tříd například na Šumavě či v Krušných horách a také příhraniční úseky. Patrné je to například v Chomutově, kam po dálnici D7 přijíždělo kolem osmi tisíc aut, ale v úseku dále k Hoře Svatého Šebestiána byla průměrná denní intenzita dopravy jen poloviční. Po silnicích I/60 mezi Javorníkem a státními hranicemi či po I/71 východně od Velké nad Veličkou potom nejezdilo denně ani tisíc aut.
Od roku 1980 probíhalo sčítání dopravy pravidelně v letech končících nulou a pětkou. Předloni ale ŘSD nestihlo sčítání uspořádat. Silničáři přitom odkazovali na nejasnosti způsobené plány předchozího ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO). Ten například chtěl využít pro sčítání nezaměstnané.
Roční zpoždění sčítání znepokojilo dopravní experty, Petr Moos z Fakulty dopravní ČVUT hovořil o menší přesnosti. Relativní srovnání s předchozím sčítáním v roce 2010 však je možné bez jakýchkoli úprav. Z loňského sčítání vyplývá, že v průměru vzrostla inzenzita dopravy o 13 procent, pomaleji rostla na dálnicích II. třídy (bývalé rychlostní silnice), rychleji naopak na běžných silnicích I. třídy.
Na dálnicích přibylo zejména kamionů a jiných nákladních automobilů. Vozidel nad 3,5 tuny přibylo o 21 procent, osobních aut bylo o deset procent více než v roce 2010.