Bohumín žaluje kraj kvůli vysokorychlostní trati. „Omezujete město v rozvoji,“ tvrdí radnice

Bohumín žaluje Moravskoslezský kraj kvůli plánované stavbě vysokorychlostní železniční trati. Městu vadí, že není jasně vymezeno, kudy by trať měla vést, a kvůli tomu radnice nemůže nakládat s pozemky, se kterými různé varianty vedení tratě počítají. Kraj údajně vychází z podkladů ministerstva dopravy a úprava projektu by mohla celou stavbu ohrozit.

V tuto chvíli existuje celkem pět variant, kudy by nová vysokorychlostní trať z Přerova do Polska mohla vést. Ovšem čím víc variant, tím větší území, které musí být pro případnou stavbu zablokováno. Starosta Bohumína Petr Vícha (ČSSD) tvrdí, že takové řešení je protizákonné. 

Omezuje nás to v budoucím rozvoji, proto jsme se rozhodli podat žalobu. Požadujeme, aby kraj rozhodl o jedné variantě.
Petr Vícha
starosta Bohumína

Bohumínská radnice nejvíce kritizuje variantu, která má vést přes místní část Nová Ves. Tam má v budoucnu vzniknout lesopark, ten se ale v tuto chvíli připravovat nemůže. Navíc lokalita je podle místních už teď výrazně zatížená. 

Obyvatelé poukazují například na nedalekou dálnici nebo stávající železniční trať, která je od domů vzdálená jenom několik stovek metrů. Obyvatelé si už teď stěžují na hluk, který způsobují rychle projíždějící vlaky na důležitém koridoru. 

Plánované varianty vysokorychlostní tratě přes Bohumín
Zdroj: Moravskoslezský kraj

Čeká se na domluvu mezi českou a polskou stranou

Vedení Bohumína by chtělo, aby plánovanou variantu přes Novou Ves soud úplně zrušil. Moravskoslezský kraj však při schvalování územních zásad vycházel z podkladů od ministerstva dopravy. V tuto chvíli není jasné, ve kterém místě se trať napojí na Polsko, proto se v podkladech resortu objevilo hned několik variant.

„Překročení hranice pro tuto železnici je nutné řešit na základě jednání ministerstev a vlád obou zemí,“ řekla mluvčí Moravskoslezského kraje Nikola Birklenová. Její slova potvrzuje i ministerstvo dopravy. Zrušení dalších variant by podle něj mohlo způsobit velké problémy. 

„Varianta přes Bohumín je na území Česka trasou nejkratší a z hlediska dopravněinženýrského a ekonomického nejvhodnější. Pokud by se pro ni polská strana rozhodla, bylo by v případě zrušení velmi složité hledat náhradní řešení,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. 

Rozhodne krajský soud

Podle ministerstva dopravy není existence několika variant pro plánovanou vysokorychlostní trať nic protizákonného. „Stavební zákon umožňuje v rámci prověření liniových staveb, jakou je i vysokorychlostní trať, více variant,“ doplnila Rezková.

Rozhodnutí tak bude na Krajském soudu v Ostravě, který se s představiteli Moravskoslezského kraje a města Bohumín sejde 23. září.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
10:15Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 14 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 14 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 15 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
včera v 17:38

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
včera v 16:57

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...