Bohumín žaluje kraj kvůli vysokorychlostní trati. „Omezujete město v rozvoji,“ tvrdí radnice

Bohumín žaluje Moravskoslezský kraj kvůli plánované stavbě vysokorychlostní železniční trati. Městu vadí, že není jasně vymezeno, kudy by trať měla vést, a kvůli tomu radnice nemůže nakládat s pozemky, se kterými různé varianty vedení tratě počítají. Kraj údajně vychází z podkladů ministerstva dopravy a úprava projektu by mohla celou stavbu ohrozit.

V tuto chvíli existuje celkem pět variant, kudy by nová vysokorychlostní trať z Přerova do Polska mohla vést. Ovšem čím víc variant, tím větší území, které musí být pro případnou stavbu zablokováno. Starosta Bohumína Petr Vícha (ČSSD) tvrdí, že takové řešení je protizákonné. 

Omezuje nás to v budoucím rozvoji, proto jsme se rozhodli podat žalobu. Požadujeme, aby kraj rozhodl o jedné variantě.
Petr Vícha
starosta Bohumína

Bohumínská radnice nejvíce kritizuje variantu, která má vést přes místní část Nová Ves. Tam má v budoucnu vzniknout lesopark, ten se ale v tuto chvíli připravovat nemůže. Navíc lokalita je podle místních už teď výrazně zatížená. 

Obyvatelé poukazují například na nedalekou dálnici nebo stávající železniční trať, která je od domů vzdálená jenom několik stovek metrů. Obyvatelé si už teď stěžují na hluk, který způsobují rychle projíždějící vlaky na důležitém koridoru. 

Plánované varianty vysokorychlostní tratě přes Bohumín
Zdroj: Moravskoslezský kraj

Čeká se na domluvu mezi českou a polskou stranou

Vedení Bohumína by chtělo, aby plánovanou variantu přes Novou Ves soud úplně zrušil. Moravskoslezský kraj však při schvalování územních zásad vycházel z podkladů od ministerstva dopravy. V tuto chvíli není jasné, ve kterém místě se trať napojí na Polsko, proto se v podkladech resortu objevilo hned několik variant.

„Překročení hranice pro tuto železnici je nutné řešit na základě jednání ministerstev a vlád obou zemí,“ řekla mluvčí Moravskoslezského kraje Nikola Birklenová. Její slova potvrzuje i ministerstvo dopravy. Zrušení dalších variant by podle něj mohlo způsobit velké problémy. 

„Varianta přes Bohumín je na území Česka trasou nejkratší a z hlediska dopravněinženýrského a ekonomického nejvhodnější. Pokud by se pro ni polská strana rozhodla, bylo by v případě zrušení velmi složité hledat náhradní řešení,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. 

Rozhodne krajský soud

Podle ministerstva dopravy není existence několika variant pro plánovanou vysokorychlostní trať nic protizákonného. „Stavební zákon umožňuje v rámci prověření liniových staveb, jakou je i vysokorychlostní trať, více variant,“ doplnila Rezková.

Rozhodnutí tak bude na Krajském soudu v Ostravě, který se s představiteli Moravskoslezského kraje a města Bohumín sejde 23. září.