Bohumín žaluje kraj kvůli vysokorychlostní trati. „Omezujete město v rozvoji,“ tvrdí radnice

Bohumín žaluje Moravskoslezský kraj kvůli plánované stavbě vysokorychlostní železniční trati. Městu vadí, že není jasně vymezeno, kudy by trať měla vést, a kvůli tomu radnice nemůže nakládat s pozemky, se kterými různé varianty vedení tratě počítají. Kraj údajně vychází z podkladů ministerstva dopravy a úprava projektu by mohla celou stavbu ohrozit.

V tuto chvíli existuje celkem pět variant, kudy by nová vysokorychlostní trať z Přerova do Polska mohla vést. Ovšem čím víc variant, tím větší území, které musí být pro případnou stavbu zablokováno. Starosta Bohumína Petr Vícha (ČSSD) tvrdí, že takové řešení je protizákonné. 

Omezuje nás to v budoucím rozvoji, proto jsme se rozhodli podat žalobu. Požadujeme, aby kraj rozhodl o jedné variantě.
Petr Vícha
starosta Bohumína

Bohumínská radnice nejvíce kritizuje variantu, která má vést přes místní část Nová Ves. Tam má v budoucnu vzniknout lesopark, ten se ale v tuto chvíli připravovat nemůže. Navíc lokalita je podle místních už teď výrazně zatížená. 

Obyvatelé poukazují například na nedalekou dálnici nebo stávající železniční trať, která je od domů vzdálená jenom několik stovek metrů. Obyvatelé si už teď stěžují na hluk, který způsobují rychle projíždějící vlaky na důležitém koridoru. 

Plánované varianty vysokorychlostní tratě přes Bohumín
Zdroj: Moravskoslezský kraj

Čeká se na domluvu mezi českou a polskou stranou

Vedení Bohumína by chtělo, aby plánovanou variantu přes Novou Ves soud úplně zrušil. Moravskoslezský kraj však při schvalování územních zásad vycházel z podkladů od ministerstva dopravy. V tuto chvíli není jasné, ve kterém místě se trať napojí na Polsko, proto se v podkladech resortu objevilo hned několik variant.

„Překročení hranice pro tuto železnici je nutné řešit na základě jednání ministerstev a vlád obou zemí,“ řekla mluvčí Moravskoslezského kraje Nikola Birklenová. Její slova potvrzuje i ministerstvo dopravy. Zrušení dalších variant by podle něj mohlo způsobit velké problémy. 

„Varianta přes Bohumín je na území Česka trasou nejkratší a z hlediska dopravněinženýrského a ekonomického nejvhodnější. Pokud by se pro ni polská strana rozhodla, bylo by v případě zrušení velmi složité hledat náhradní řešení,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. 

Rozhodne krajský soud

Podle ministerstva dopravy není existence několika variant pro plánovanou vysokorychlostní trať nic protizákonného. „Stavební zákon umožňuje v rámci prověření liniových staveb, jakou je i vysokorychlostní trať, více variant,“ doplnila Rezková.

Rozhodnutí tak bude na Krajském soudu v Ostravě, který se s představiteli Moravskoslezského kraje a města Bohumín sejde 23. září.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Michelin posune Česko na světové mapě gastronomie, míní odborníci

Michelinův průvodce rozdal prestižní hvězdy restauracím. Také letos uspěly podniky z Česka, je jich však více než dříve a nachází se i mimo Prahu. Podle herce, blogera a autora Gastromapy Lukáše Hejlíka posune úspěch oceněných restaurací českou gastronomii výš na světové mapě. S tím souhlasí i prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek, podle kterého díky tomu Česko nebude dírou na mapě Michelinu. O současné české gastronomii, jejím rozvoji, ale i problémech debatovali hosté v Událostech, komentářích z ekonomiky, kterými provázely Nina Ortová a Jitka Fialková.
před 4 hhodinami

Obce podporují mladé rodiny. Za novorozence nabízí rodičům i deset tisíc korun

Odchod mladých a malá porodnost. Mnohá menší města a obce se potýkají s postupným vylidňováním. Řada z nich proto například zvyšuje finanční příspěvek na novorozence. Od příštího roku dostanou dvojnásobnou částku – tedy deset tisíc korun – děti ve městě Brumov-Bylnice. Stejný příspěvek mají od letošního července i pro rodiče v Jeseníku nebo Valašských Kloboukách. Naopak obec Modrava letos příspěvek snížila z původních šedesáti tisíc na nynějších deset tisíc korun.
před 7 hhodinami

Zlomek lidí z pohyblivého domu v Chomutově smí domů

Část lidí vystěhovaných z chomutovského panelového domu se může před Vánocemi vrátit. Rozhodl o tom statik. Budova se dala do pohybu koncem léta. Geologové podloží prozkoumávali dvacetimetrovými vrty, přesnou příčinu prudkých pohybů ale zatím stále odhadují. Podle primátora Milana Märce (Nový Sever) mohlo jít o důsledek propadu šachty z 19. století.
před 8 hhodinami

Erozní vyhláška má řešit i vítr, Motoristé plánují změny

Ministerstvo životního prostředí představilo pravidla, která mají zajistit větší ochranu půdy před erozí způsobenou kromě vody i větrem. Agrární komoře vadí, že s ní resort změny dostatečně neprojednal a není ani úplně jasné, jak se budou posuzovat jednotlivé případy. Vyhlášku kritizují i Motoristé. Nová pravidla mají platit od července.
před 8 hhodinami

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 17 hhodinami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 17 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
včera v 07:00

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
12. 12. 2025
Načítání...