Evergrande slíbila, že uhradí úroky z domácích dluhopisů splatné ve čtvrtek. O zahraničních zatím mlčí

Hlavní divize zadlužené čínské realitní společnosti Evergrande oznámila, že včas uhradí úroky z domácích dluhopisů splatné ve čtvrtek, jejichž výše činí 232 milionů jüanů (777 milionů korun). Zmírnila tak obavy finančních trhů z kolapsu firmy, který by mohl mít negativní dopady na globální finanční systém, napsala agentura Reuters.

Zatím není jasné, zda bude společnost Evergrande schopna zaplatit úroky ze zahraničních dluhopisů ve výši 83,5 milionu dolarů (1,8 miliardy korun), které jsou splatné ve čtvrtek. Dalších 47,5 milionu dolarů (asi miliarda korun) má pak firma uhradit příští týden ve středu. Na uhrazení těchto závazků má podnik 30 dnů od vypršení doby splatnosti.

„Přestože situace kolem developera Evergrande přispívá ke všeobecné nervozitě, její reálný dopad na čínský finanční systém je v tuto chvíli omezený. Prozatím není vidět, že by se plošně zhoršily podmínky financování pro čínské podniky jako takové,“ řekl analytik Cyrrusu Tomáš Pfeiler. Stres podle něj zůstává koncentrovaný v developerském sektoru, firmám z tohoto odvětví se financování zdražuje.

„Z hlediska systémového rizika je situace zvládnutelná. Čína má dostatek nástrojů, jak situaci vyřešit. Zároveň je to v zájmu samotné Číny, jelikož domácí obyvatelstvo díky nemožnosti investovat na zahraničních burzách má poměrně silně zainvestováno v domácích nemovitostech,“ doplnil jednatel společnosti Imperium Finance Václav Kosáček. Propad cen nemovitostí v Číně by podle něj způsobil nestabilitu, která by poškodila zejména tuto asijskou velmoc.

Celkové závazky společnosti Evergrande přesahují 300 miliard dolarů (6,5 bilionu korun). Mezinárodní měnový fond (MMF) podle Reuters v úterý uvedl, že vývoj kolem této firmy pozorně sleduje. Zároveň vyjádřil přesvědčení, že Peking má nástroje k zemezení systémové krizi.

Společnost Evergrande v současnosti vlastní přes 1300 developerských projektů ve více než 280 čínských městech. Podniká také v dalších odvětvích, například ve správě majetku či výrobě elektromobilů a nápojů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...