Prodej osobních automobilů v Číně se v lednu kvůli dopadům epidemie koronaviru propadl o 20 procent na 1,61 milionu vozů. Zaznamenal tak nejprudší pokles za osm let. Podle agentury Bloomberg to vyplývá z údajů čínského svazu výrobců automobilů (CAAM), které sledují prodej aut dealerům.
Prodej aut v Číně v lednu prudce klesl. Koronavirus potíže sektoru prohlubuje
Epidemie koronaviru tak ještě prohlubuje potíže čínského automobilového sektoru. Loni prodeje v Číně už druhým rokem za sebou klesly. Poptávku podkopává zpomalování růstu ekonomiky, ke kterému přispěl mimo jiné obchodní spor mezi Pekingem s Washingtonem.
CAAM už minulý měsíc uvedl, že výrobci aut si musejí zvyknout, že čínský trh nebude vykazovat vysoká tempa růstu jako v dřívějších dobách. Předpověděl také, že v letošním roce prodej aut v Číně klesne asi o dvě procenta.
Horší důvěra spotřebitelů a odklad nákupů
Poradenská společnost LMC Automotive minulý týden varovala, že nový koronavirus by mohl snížit letošní prodej a výrobu automobilů v největší asijské ekonomice o tři až pět procent, pokud bude epidemie pokračovat i ve druhém čtvrtletí.
Epidemie koronaviru podle LMC poškozuje spotřebitelskou důvěru a oddaluje nákupy. Má rovněž negativní dopad na výrobu automobilů a automobilových součástek.
Mezi ty, které jsou nejvíce ohroženy dopady koronaviru, patří podle společnosti Standard & Poor's (S&P) automobilka Volkswagen, jehož součástí je mimo jiné i česká Škoda Auto, napsal minulý týden Bloomberg.
Volkswagen v Číně vyrábí a prodává téměř 40 procent svých vozů. Ačkoli jeho hlavní čínské továrny nestojí v epicentru epidemie v provincii Chu-pej, je pravděpodobné, že zůstanou delší dobu uzavřeny kvůli restriktivním opatřením, která čínská vláda přijala v boji proti šíření nemoci, upozorňuje S&P.
V ohrožení jsou podle S&P dividendy kolem tří miliard eur (zhruba 75 miliard korun), které společné podniky v Číně automobilce Volkswagen vyplácejí. S&P navíc kvůli koronaviru zrušila svou prognózu, podle které měl letos čínský automobilový trh oživit po předchozích dvou letech poklesu za sebou, poznamenal Bloomberg.
Škoda Auto minulý týden uvedla, že kvůli koronaviru odložila všechny služební cesty svých zaměstnanců do Číny, a to až do odvolání. Čína je pro Škodu Auto největším světovým trhem, má zde i své továrny. V loňském roce firma na čínský trh dodala 282 tisíc vozů, což je meziroční pokles 17,3 procenta. Důvodem je podle firmy obecně klesající trh s osobními vozy v Číně.