V Česku se loni prodalo čtvrt milionu nových aut. Poklesu ale nezabránil ani silnější závěr roku

Prodej nových osobních aut v loňském roce klesl o 4,4 procenta na 249 915 vozů. V prosinci přitom trh vzrostl téměř o 28 procent. Nejprodávanější značkou minulého roku byla Škoda Auto s podílem přes 34 procent, vyplývá z informací Svazu dovozců. Pokles podle tajemníka svazu Josefa Pokorného způsobily především rekordní prodeje v předchozím roce 2018 související se zaváděním nového způsobu emisního měření WLTP.

Letos by se mělo v Česku podle odhadu PwC prodat 245 tisíc osobních aut. Pokles způsobí mírné snížení spotřebitelské důvěry v ekonomiku i zavádění emisních limitů pod hrozbou sankcí, což se projeví v útlumu některých méně ekologických modelů. Vzrůst by měl zájem o hybridy a elektromobily a čeká se i renesance dieselů.

Škoda prodala loni v Česku 85 895 aut, následuje Volkswagen s 20 869 prodanými vozy a Hyundai s odbytem 19 302 aut. Na dalších místech jsou Dacia, Peugeot, Renault a Toyota. 

Podle partnera EY Petra Knapa velké absolutní poklesy zaznamenaly zejména značky Ford, Nissan a VW, když každá prodala o více než tři tisíce aut méně. „Zajímavý je výborný výsledek Škody, která má poprvé od roku 2007 více než třetinu českého trhu. Letos lze očekávat vyšší opatrnost kupujících, menší optimismus z obav z dalšího ekonomického vývoje, a trh se také bude muset učit kupovat a používat elektromobily ve větších objemech. Očekávám, že trh může při zohlednění aktuálních trendů znovu poklesnout, odhadem v řádu tři až sedm procent oproti loňsku,“ řekl Knapa.

Nejoblíbenějším modelem byla Škoda Octavia s 21 663 prodanými vozy, následují další škodovky Fabia a Karoq, kterých se prodalo 20 251 kusů, respektive 9911. Na dalších místech jsou Škoda Rapid a Hyundai i30.

Největší podíl 33 procent měly vozy SUV, na druhém místě je nižší střední třída s 19,5 procenta a malé vozy s téměř 16 procenty. Na 70 procent prodaných aut mělo benzinový motor, 27,7 procenta pak diesel. Celkem 72,5 procenta aut nakoupily firmy.

Události: Od letošního roku musí automobilky plnit nové ekologické normy (zdroj: ČT24)

Víc se prodalo dodávek či autobusů

Prodej lehkých užitkových vozidel se zvýšil o jedno procento na 20 436. První je Volkswagen s 2962 vozy, následuje Peugeot s 2715 auty a Fiat, který jich prodal 2583. Registrace nákladních aut klesly o 0,4 procenta na 9852 vozů. Nejprodávanější byly značky Mercedes-Benz, MAN a Scania.

Prodej autobusů se zvýšil o 1,4 procenta na 1220 vozidel. Jedničkou na trhu je SOR se 401 registrovanými vozy, následuje Iveco Bus s 326 vozy a Scania se 105 vozidly. Motocyklový trh vzrostl o 8,5 procenta na 18 744 prodaných strojů. Vede Honda s 3908 prodanými motocykly, druhá skončila Yamaha (1679) a třetí je CF Moto (1091).

Rostl také dovoz ojetých aut, v loňském roce se zvýšil o 0,1 procenta na 177 261 vozů. Jejich průměrné stáří bylo 10,3 roku, což je o 4,6 roku méně než průměr tuzemského vozového parku, oznámil ve středu Svaz dovozců automobilů.