Prodej nových osobních aut v loňském roce klesl o 4,4 procenta na 249 915 vozů. V prosinci přitom trh vzrostl téměř o 28 procent. Nejprodávanější značkou minulého roku byla Škoda Auto s podílem přes 34 procent, vyplývá z informací Svazu dovozců. Pokles podle tajemníka svazu Josefa Pokorného způsobily především rekordní prodeje v předchozím roce 2018 související se zaváděním nového způsobu emisního měření WLTP.
V Česku se loni prodalo čtvrt milionu nových aut. Poklesu ale nezabránil ani silnější závěr roku
Letos by se mělo v Česku podle odhadu PwC prodat 245 tisíc osobních aut. Pokles způsobí mírné snížení spotřebitelské důvěry v ekonomiku i zavádění emisních limitů pod hrozbou sankcí, což se projeví v útlumu některých méně ekologických modelů. Vzrůst by měl zájem o hybridy a elektromobily a čeká se i renesance dieselů.
Škoda prodala loni v Česku 85 895 aut, následuje Volkswagen s 20 869 prodanými vozy a Hyundai s odbytem 19 302 aut. Na dalších místech jsou Dacia, Peugeot, Renault a Toyota.
Podle partnera EY Petra Knapa velké absolutní poklesy zaznamenaly zejména značky Ford, Nissan a VW, když každá prodala o více než tři tisíce aut méně. „Zajímavý je výborný výsledek Škody, která má poprvé od roku 2007 více než třetinu českého trhu. Letos lze očekávat vyšší opatrnost kupujících, menší optimismus z obav z dalšího ekonomického vývoje, a trh se také bude muset učit kupovat a používat elektromobily ve větších objemech. Očekávám, že trh může při zohlednění aktuálních trendů znovu poklesnout, odhadem v řádu tři až sedm procent oproti loňsku,“ řekl Knapa.
Nejoblíbenějším modelem byla Škoda Octavia s 21 663 prodanými vozy, následují další škodovky Fabia a Karoq, kterých se prodalo 20 251 kusů, respektive 9911. Na dalších místech jsou Škoda Rapid a Hyundai i30.
Největší podíl 33 procent měly vozy SUV, na druhém místě je nižší střední třída s 19,5 procenta a malé vozy s téměř 16 procenty. Na 70 procent prodaných aut mělo benzinový motor, 27,7 procenta pak diesel. Celkem 72,5 procenta aut nakoupily firmy.
Víc se prodalo dodávek či autobusů
Prodej lehkých užitkových vozidel se zvýšil o jedno procento na 20 436. První je Volkswagen s 2962 vozy, následuje Peugeot s 2715 auty a Fiat, který jich prodal 2583. Registrace nákladních aut klesly o 0,4 procenta na 9852 vozů. Nejprodávanější byly značky Mercedes-Benz, MAN a Scania.
Prodej autobusů se zvýšil o 1,4 procenta na 1220 vozidel. Jedničkou na trhu je SOR se 401 registrovanými vozy, následuje Iveco Bus s 326 vozy a Scania se 105 vozidly. Motocyklový trh vzrostl o 8,5 procenta na 18 744 prodaných strojů. Vede Honda s 3908 prodanými motocykly, druhá skončila Yamaha (1679) a třetí je CF Moto (1091).
Rostl také dovoz ojetých aut, v loňském roce se zvýšil o 0,1 procenta na 177 261 vozů. Jejich průměrné stáří bylo 10,3 roku, což je o 4,6 roku méně než průměr tuzemského vozového parku, oznámil ve středu Svaz dovozců automobilů.