Nové emisní limity pro auta tlačí na výrobce. Elektromobilů přibývá, zlomový rok čeká zřejmě i Česko

3 minuty
Zprávy: na výrobu aut se vztahují přísnější emisní limity
Zdroj: ČT24

S novým rokem vstupují v platnost přísnější emisní limity pro nově vyrobená auta. Evropské automobilky se proto snaží svá portfolia rozšířit o nízkoemisní modely a vyhovět tak povolenému množství vypouštěného oxidu uhličitého. Limity je nutí orientovat se na výrobu hybridních vozů a výrazně víc i na produkci elektromobilů.

Prodej osobních aut na hybridní pohon se od ledna do října roku 2019 zvýšil meziročně o 70 procent na 6610 vozů. Zájem o takzvané plug-in hybridy do zásuvky se zvýšil o 31 procent na 327 prodaných aut. Prodej nových elektromobilů pak stoupl podle údajů Centra dopravního výzkumu a Svazu dovozců automobilů o 22 procent na rekordních 649 aut.

Nejvíce elektromobilů prodává Nissan, Hyundai, Tesla a Volkswagen. V Česku zatím podíl vozidel na elektrický pohon nedosahuje ani jednoho procenta. Do statistik ale v roce 2020 výrazně promluví Škoda i v této kategorii. Plánuje prodat v Česku nejméně 3200 aut na elektrický pohon, z toho 2500 vozů bude elektrické Citigo iV a zhruba 700 aut Superb iV.

Automobilky se snaží zákazníky přesvědčit ke koupi elektromobilů, například Volkswagen představil vizi, podle které budou vozy na parkovišti dobíjet roboti přivolaní řidičem přes mobilní aplikaci.

Hlavním důvodem rozmachu elektromobility je právě zpřísnění emisních limitů. Dosud bylo vozům povoleno vypouštět 120 gramů oxidu uhličitého na jeden kilometr. Nově by celé flotily vozů neměly překračovat v průměru 95 gramů na kilometr. Za každý gram navíc hrozí automobilkám pokuta v přepočtu zhruba 2,5 tisíce korun.

„Příští rok se ukáže, jestli je vůbec reálné splnit alespoň částečně stanovené emisní limity, které předepsala EU,“ předeslal šéfredaktor serveru Autotablet.cz Vladimír Rybecký. Další snížení emisí má platit od roku 2025 a za dalších pět let bude emisní limit ještě tvrdší. Podle požadavků EU by měl do deseti let tvořit podíl elektroaut třetinu všech prodaných vozů.

V Evropě má největší podíl elektromobilů na silnicích Norsko, kde jich jezdí přes 40 procent. Hlavním důvodem jsou ale dotace, které vláda na nákup aut do zásuvky poskytuje. A podle odborníků se rozvoj elektromobility neobejde bez podpory státu ani v jiných zemích.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Během pár týdnů se vyrovnaný rozpočet nedá sestavit, říká Ševčík

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miroslav Ševčík (za SPD) mluvil ve středečním Interview ČT24 zejména o rozpočtu na rok letošní a příští. Prozradil, kterým resortům by peníze přidal, kterým naopak sebral. Opakovaně kritizoval končící vládu. Zároveň ale připustil, že vyrovnaný rozpočet se „během pár týdnů“ sestavit nedá. Také sdělil, kdy chce prý šéf hnutí ANO Andrej Babiš oznámit, jak hodlá vyřešit svůj střet zájmů. Rozhovor vedl Daniel Takáč.
před 21 hhodinami

Průměrná mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta

Průměrná mzda v Česku stoupla ve třetím čtvrtletí meziročně o 7,1 procenta na 48 295 korun. Ve srovnání se stejným loňským kvartálem tak přibylo zaměstnancům ve výplatě v průměru 3194 korun. Při zohlednění inflace, která činila 2,5 procenta, mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta, informoval na webu Český statistický úřad.
před 23 hhodinami

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
včera v 09:24

Humanoidů v Číně vzniká spousta, kupuje je málokdo. Země se bojí bubliny

Čína vsadila na to, že se stane světovou velmocí v humanoidních robotech. Podle několika analýz ale možná přišla s touto technologií příliš brzy, protože reálně o ni není příliš zájem.
včera v 06:30
Načítání...