S novým rokem vstupují v platnost přísnější emisní limity pro nově vyrobená auta. Evropské automobilky se proto snaží svá portfolia rozšířit o nízkoemisní modely a vyhovět tak povolenému množství vypouštěného oxidu uhličitého. Limity je nutí orientovat se na výrobu hybridních vozů a výrazně víc i na produkci elektromobilů.
Nové emisní limity pro auta tlačí na výrobce. Elektromobilů přibývá, zlomový rok čeká zřejmě i Česko
Prodej osobních aut na hybridní pohon se od ledna do října roku 2019 zvýšil meziročně o 70 procent na 6610 vozů. Zájem o takzvané plug-in hybridy do zásuvky se zvýšil o 31 procent na 327 prodaných aut. Prodej nových elektromobilů pak stoupl podle údajů Centra dopravního výzkumu a Svazu dovozců automobilů o 22 procent na rekordních 649 aut.
Nejvíce elektromobilů prodává Nissan, Hyundai, Tesla a Volkswagen. V Česku zatím podíl vozidel na elektrický pohon nedosahuje ani jednoho procenta. Do statistik ale v roce 2020 výrazně promluví Škoda i v této kategorii. Plánuje prodat v Česku nejméně 3200 aut na elektrický pohon, z toho 2500 vozů bude elektrické Citigo iV a zhruba 700 aut Superb iV.
Automobilky se snaží zákazníky přesvědčit ke koupi elektromobilů, například Volkswagen představil vizi, podle které budou vozy na parkovišti dobíjet roboti přivolaní řidičem přes mobilní aplikaci.
Hlavním důvodem rozmachu elektromobility je právě zpřísnění emisních limitů. Dosud bylo vozům povoleno vypouštět 120 gramů oxidu uhličitého na jeden kilometr. Nově by celé flotily vozů neměly překračovat v průměru 95 gramů na kilometr. Za každý gram navíc hrozí automobilkám pokuta v přepočtu zhruba 2,5 tisíce korun.
„Příští rok se ukáže, jestli je vůbec reálné splnit alespoň částečně stanovené emisní limity, které předepsala EU,“ předeslal šéfredaktor serveru Autotablet.cz Vladimír Rybecký. Další snížení emisí má platit od roku 2025 a za dalších pět let bude emisní limit ještě tvrdší. Podle požadavků EU by měl do deseti let tvořit podíl elektroaut třetinu všech prodaných vozů.
V Evropě má největší podíl elektromobilů na silnicích Norsko, kde jich jezdí přes 40 procent. Hlavním důvodem jsou ale dotace, které vláda na nákup aut do zásuvky poskytuje. A podle odborníků se rozvoj elektromobility neobejde bez podpory státu ani v jiných zemích.