Elektromobily jsou trendem i v Paříži. Automobilky je však musí umět prodat se ziskem

Automobily na elektrický pohon se po letech bombastických konceptů a miliardových investic chystají vyrazit do evropských výstavních hal ve velkém. Důležitou roli hrají i na mezinárodním autosalonu v Paříži, který se ve čtvrtek otevírá návštěvníkům. Nyní však přijde těžší úkol: prodat je se ziskem, napsala agentura Reuters.

Video Události
video

Události ČT: Nové trendy ve výrobě aut

Není nic nového, že elektromobily snižují ziskovost automobilek snažících se zůstat v černých číslech, uvedla agentura. Rozmáhají se ale obavy, že dopad by mohl být ještě horší, neboť spotřebitelé se zdráhají platit za vozy s elektrickým pohonem více peněz a automobilky je musí prodávat s větší ztrátou, aby splnily emisní cíle.

Video 90’ ČT24 - Brexit podle premiérky Mayové
video

Byznys ČT24: Šéf české Toyoty M. Peleška o současných trendech

Přitom nároky na automobilky se zvyšují, Evropský parlament se ve středu vyslovil pro přísnější snížení emisí oxidu uhličitého u nových aut, než navrhovala Evropská komise.

Europoslanci zvedli ruku pro návrh, podle kterého od roku 2030 nově vyrobená auta budou muset vypouštět o 40 procent oxidu uhličitého méně, než stanoví norma pro rok 2021. Hlasování tak určilo postoj Evropského parlamentu pro vyjednávání s členskými státy EU, proto je možné, že konečná podoba limitů kvůli kompromisu ještě dozná změn.

„Každý si musí uvědomit, že čistá mobilita je jako organické jídlo, je dražší. Buď budeme akceptovat větší výdaje za čistou mobilitu, nebo ohrozíme evropský automobilový průmysl.“

Carlos Tavares

šéf skupiny PSA

Po desetiletém poklesu se emise uhlíku z nových automobilů zvyšují, protože zákazníci dávají přednost sportovně užitkovým vozům před klasickými osobními automobily a benzinovým motorům před naftovými. Naftové motory vypouštějí více oxidů a částic, ale méně oxidu uhličitého.

Video Horizont ČT24
video

Horizont ČT24: Slábnoucí lesk pařížského autosalonu

Existují už náznaky, že ceny osobních automobilů na elektrický pohon mohou v porovnání s výrobními náklady klesat dříve a rychleji, neboť automobilky se přizpůsobují emisním nárokům a slabé poptávce. Například Volkswagen už oznámil, že elektromobil I.D. bude prodávat za obdobnou cenu jako model Golf s konvenčním pohonem.

„VW se chystá uvést na trh vozy na elektrický pohon za stejnou cenu jako auta s benzinovými motory, tudíž se ztrátou,“ uvedl pro Reuters Laurent Petizon z konzultační firmy AlixPartners. Domnívá se, že automobilky už zohlednily pokuty za nesplnění emisních limitů v roce 2021 do své prodejní strategie.

Výrobní náklady na osobní vozy na elektrický pohon jsou podle kalkulací AlixPartners o 7800 eur (201 tisíc korun) vyšší, než stojí výroba vozu s konvenčním motorem. Hybridy se spalovacím a s menším elektromotorem stojí o 5000 eur víc. Když se tento rozdíl započte do prodejní ceny, na odbyt moc nejdou.

Studie vozu Audi e-tron 55 quattro
Zdroj: ČTK
Autor: Fluger René