Automobily na elektrický pohon se po letech bombastických konceptů a miliardových investic chystají vyrazit do evropských výstavních hal ve velkém. Důležitou roli hrají i na mezinárodním autosalonu v Paříži, který se ve čtvrtek otevírá návštěvníkům. Nyní však přijde těžší úkol: prodat je se ziskem, napsala agentura Reuters.
Elektromobily jsou trendem i v Paříži. Automobilky je však musí umět prodat se ziskem
Není nic nového, že elektromobily snižují ziskovost automobilek snažících se zůstat v černých číslech, uvedla agentura. Rozmáhají se ale obavy, že dopad by mohl být ještě horší, neboť spotřebitelé se zdráhají platit za vozy s elektrickým pohonem více peněz a automobilky je musí prodávat s větší ztrátou, aby splnily emisní cíle.
Přitom nároky na automobilky se zvyšují, Evropský parlament se ve středu vyslovil pro přísnější snížení emisí oxidu uhličitého u nových aut, než navrhovala Evropská komise.
Europoslanci zvedli ruku pro návrh, podle kterého od roku 2030 nově vyrobená auta budou muset vypouštět o 40 procent oxidu uhličitého méně, než stanoví norma pro rok 2021. Hlasování tak určilo postoj Evropského parlamentu pro vyjednávání s členskými státy EU, proto je možné, že konečná podoba limitů kvůli kompromisu ještě dozná změn.
Po desetiletém poklesu se emise uhlíku z nových automobilů zvyšují, protože zákazníci dávají přednost sportovně užitkovým vozům před klasickými osobními automobily a benzinovým motorům před naftovými. Naftové motory vypouštějí více oxidů a částic, ale méně oxidu uhličitého.
Existují už náznaky, že ceny osobních automobilů na elektrický pohon mohou v porovnání s výrobními náklady klesat dříve a rychleji, neboť automobilky se přizpůsobují emisním nárokům a slabé poptávce. Například Volkswagen už oznámil, že elektromobil I.D. bude prodávat za obdobnou cenu jako model Golf s konvenčním pohonem.
„VW se chystá uvést na trh vozy na elektrický pohon za stejnou cenu jako auta s benzinovými motory, tudíž se ztrátou,“ uvedl pro Reuters Laurent Petizon z konzultační firmy AlixPartners. Domnívá se, že automobilky už zohlednily pokuty za nesplnění emisních limitů v roce 2021 do své prodejní strategie.
Výrobní náklady na osobní vozy na elektrický pohon jsou podle kalkulací AlixPartners o 7800 eur (201 tisíc korun) vyšší, než stojí výroba vozu s konvenčním motorem. Hybridy se spalovacím a s menším elektromotorem stojí o 5000 eur víc. Když se tento rozdíl započte do prodejní ceny, na odbyt moc nejdou.