Automobilky mají od roku 2030 snížit emise CO2 o čtyřicet procent, shodli se europoslanci

Evropský parlament se vyslovil pro přísnější snížení emisí oxidu uhličitého u nových aut, než navrhovala Evropská komise. Europoslanci zvedli ruku pro návrh, podle kterého od roku 2030 nově vyrobená auta budou muset vypouštět o 40 procent oxidu uhličitého méně, než stanoví norma pro rok 2021. Evropská komise navrhovala 30 procent.

Středeční hlasování určilo postoj Evropského parlamentu pro vyjednávání s členskými státy EU, proto je možné, že konečná podoba limitů kvůli kompromisu ještě dozná změn.

Evropská komice chtěla limit od roku 2025 snížit o 15 procent a od roku 2030 o 30 procent. Europarlamentní výbor pro životní prostředí návrh Komise však zpřísnil, a to na snížení o 20 procent od roku 2025 a o 45 procent od roku 2030.

Události ČT: Nové trendy ve výrobě aut (zdroj: ČT24)

Ještě před hlasováním se přitom očekávalo, že europoslanci návrh výboru odmítnou, neboť příliš tvrdé limity by podle kritiků ohrozily stávající pracovní místa v automobilovém průmyslu a podvázaly hospodářský růst. Kriticky se k přísným omezením stavěly i členské státy se silným automobilovým odvětvím.

Europoslanci se tak nakonec rozhodli pro variantu, která počítá pro roky 2025 a 2030 se snížením o 20, respektive o 40 procent. Návrh Evropský parlament schválil poměrem hlasů 389 proti 239.

Emise
Zdroj: Lewis Whyld/ČTK/PA

Snížení o 40 procent je více, než chtělo Česko

Snížení o 40 procent od roku 2030 je o pět procentních bodů více, než je postoj České republiky. „Budeme sledovat českou pozici, tak jak vykrystalizovala v posledních dnech a hodinách. Ta hovoří o 35 procentech,“ řekl ještě před hlasováním europoslanec Pavel Poc (ČSSD). Dodal, že český návrh je realistický.

Jeho kolega z ODS Evžen Tošenovský upozornil, že požadavky na snížení emisí zcela ignorují současnou situaci na trhu i technologické možnosti. „Pokoušíme se nařídit něco, co není fyzicky možné. Poškodíme automobilky, které jen v České republice tvoří na čtyři sta tisíc pracovních míst, a životnímu prostředí nepomůžeme,“ uvedl Tošenovský.

Kritický názor na přísnější snižování limitů má také další česká europoslankyně Dita Charanzová (ANO). Podle ní není možné v zájmu ušlechtilých cílů připravit evropský automobilový průmysl o konkurenceschopnost na globálním trhu. Charanzová nyní věří, že se v rámci diskuse s členskými státy podaří najít takový kompromis, aby byl dopad na automobilový průmysl co nejmenší.

„Stanovení limitu na emise CO2 z automobilů a dodávek musí reflektovat jak potřebu reagovat na klimatické změny, tak i možnosti automobilového sektoru, který nejen v České republice, ale i v celé EU zajišťuje tisíce pracovních míst,“ uvedl europoslanec Stanislav Polčák. Dodal, že potřebný je konkrétní, avšak dosažitelný cíl, který v konečném důsledku přispěje jak ke snížení škodlivých emisí, tak k dalšímu rozvoji špičkových evropských automobilových technologií.