Sdružení stavebních firem Eurovia, Metrostav a Swietelski podmínečně odstoupilo od smlouvy na výstavbu dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic. Tvrdí, že jim Ředitelství silnic a dálnic nepředalo staveniště. Zároveň požadují více peněz. Silničáři reagovali tím, že stavbaři dostali všechny potřebné pokyny. Na jejich požadavky tak odmítá ŘSD přistoupit, ministr dopravy Dan Ťok s nimi chce jednat ve středu.
Stavební firmy hrozí, že nepostaví dálnici D11 u Hradce. Chtějí víc peněz, ŘSD to odmítá
Politici sice již loni v říjnu klepali na základní kámen stavby dálnice mezi Hradcem Králové a Smiřicemi, ale stavební firmy tvrdí, že jim ŘSD dosud nepředalo staveniště. Lhůta pro stavbu přitom běží.
„Prostor budoucí stavby je ve stavu, který není v souladu s uzavřenou smlouvou, na což jsme ŘSD opakovaně upozornili. Ředitelství silnic a dálnic se přitom nijak nemá k tomu, aby plochy určené pro výstavbu do potřebného stavu uvedlo,“ obvinil silničáře generální ředitel Eurovie Martin Borovka.
Upozornil, že podle smlouvy měl investor sdělit termín zahájení stavby nejpozději loni v září. Firmy jsou podle něj ochotné si staveniště připravit samy, ale nikdo je o to nepožádal.
ŘSD: Firmy staveniště odmítly převzít, spor se týká peněz
Ředitelství silnic a dálnic tvrzení stavbařů odmítlo s tím, že zhotovitel dostal k zahájení stavby všechny pokyny, které dostat měl. Podle silničářů je problém naopak v tom, že „firmy odmítly formálně staveniště převzít“.
Podle ŘSD se spor týká spíše peněz než stavu staveniště. To ostatně připustily i samotné firmy – chtějí od státu víc. „Za více než rok a čtvrt od podání nabídky se změnily ceny řady vstupů, na které dodavatelé stavebních prací nemají vliv,“ uvedli stavbaři s tím, že vypršela platnost původní cenové nabídky. Za to, že do roku 2022 postaví úsek dlouhý 15,5 kilometru, má sdružení zhotovitelů podle smlouvy inkasovat 2,6 miliardy korun bez DPH.
ŘSD dalo jasně najevo, že požadavky na zvýšení ceny odmítá. „Pokud bychom dali více peněz jedné společnosti, okamžitě začnou podmínečně odstupovat od smluv firmy na dalších stavbách dálnic D1, D6, D35 i na navazujícím úseku D11 do Jaroměře,“ míní generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Připomněl, že rostoucí ceny „ovlivňují úplně všechny stavební firmy“. Podle ŘSD také Eurovia svou nabídku kalkulovala stejně jako ostatní uchazeči a podpisem smlouvy se za cenu postavila.
Eurovia se později během dne ohradila proti tvrzením, že důvodem pro odstoupení od smlouvy byla především snaha o navýšení ceny. „Sdružení firem má zájem stavbu realizovat, uvedené překážky však představují pro společnosti závažná právní a ekonomická rizika, která na sebe nejsou ochotny namísto státu převzít,“ uvedla mluvčí firmy Iveta Stočková.
Starostové se obávají dalšího zdržení, ministr chce jednat
Situace vyděsila místní politiky. Starotové Trutnova i Náchoda, tedy měst, ze kterých by měla dálnice odvést tranzitní dopravu, upozornili, že již nyní se na dostavbu D11 čeká příliš dlouho. „Je to hození do koše práce všech poslanců, hejtmanů a politiků, kteří na tom pracovali,“ řekl náchodský starosta Jan Birke (ČSSD). Trutnovský starosta Ivan Adamec (ODS) ještě doufá, že se obě strany rychle dohodnou. „Pokud by k dohodě nedošlo, je to problém. Situace mě vůbec netěší. Dálnici prosazujeme mnoho let a jakékoliv skluzy nám velmi vadí,“ podotkl.
Také podle primátora Hradce Králové Alexandra Hrabálka (za ODS) znamená jakékoliv zdržení výstavby dálnice prodloužení útrap obyvatel krajského města tranzitním automobilovým provozem. „Pevně věřím, že se tato komplikace vyřeší co nejdříve a stavba brzy začne,“ řekl.
Zda bude muset ŘSD hledat nového zhotovitele, by mělo být jasné v průběhu dvou týdnů. Tak dlouhá je výpovědní lhůta a mluvčí Eurovie zdůraznila, že firmy mohou výpověď ještě vzít zpět, „pokud se situaci podaří v této lhůtě odblokovat“. Jan Kroupa ujistil, že považuje za úkol ŘSD postavit dálnici podle stanoveného harmonogramu a ve vysoutěžených cenách. „Vyjednáváme o způsobech řešení, aby mohla stavba pokračovat,“ dodal.
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce zajistit, že se dostavba dálnice nezpozdí. Kvůli situaci svolal jednání se šéfy Eurovie a ŘSD. „Musíme si vyjasnit, co se stalo, a rychle najít řešení,“ podotkl.
Podle svých slov ochoten jednat o případném proplacení vícenákladů, které firmám vznikly kvůli pozdějšímu předání staveniště. V případě, že se s firmami na pokračování stavby nedohodne, nevylučuje ministr vyhlášení nové soutěže.
Oznámení o podmínečném odstoupení od smlouvy Ťoka překvapilo. „Trošku si dávám otázku - a doufám, že nemám pravdu - jestli to není spíše snaha se z té zakázky 'vyvléct' a přinutit stát, ať to vysoutěží znovu,“ řekl ministr Radiožurnálu. „Pokud to řešení nenajdeme, může to skončit tím, že se to přesoutěží, nebo to zkusíme dát druhému v pořadí. A někdo to tam určitě bude chtít postavit.“
Pokud se ukáže pochybení státu, tak by podle předsedy poslaneckého klubu ODS a bývalého ministra dopravy Zbyňka Stanjury měl Ťok odstoupit. „Bohužel máme v tuto chvíli málo informací, abychom řekli, že skutečně došlo pochybení na straně státu. Pokud ano, je to opravdu neodpovědné a pan ministr by měl vyvodit řádné personální důsledky,“ poznamenal Stanjura.
Podle něj ministerstvo ani Ředitelství silnic a dálnic nefunguje správně a problémů je více. „To nejsou jen kalamity. Na jiném úseku na D3 zapomnělo Ředitelství silnic a dálnic zaplatit pár desítek tisíc korun za již vykoupený pozemek, musel se opakovat celý proces vyvlastnění. Na úseku D35 Ředitelství silnic a dálnic vypsalo veřejnou zakázku na špatném formuláři, celá zakázka se musela opakovat,“ poznamenal šéf poslanců ODS.
Potíže D11: spory s ekology i chyba v žádosti o povolení
Stavba dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi je pro silničáře problematická dlouhodobě. Pro úsek potřebovali dvě stavební povolení a jedno z nich se jim dlouho nedařilo získat. Přispěla k tomu odvolání, která podávali občané a také sdružení Děti Země, ale i omyly samotného ŘSD. Vyšlo najevo, že silničáři museli původní žádost o stavební povolení stáhnout, protože v ní byl i dokument, který se týkal jiného úseku.
Dálnice D11 vede z Prahy do Hradce Králové, dále má pokračovat k Trutnovu a na hranice s Polskem u Žacléře. Naváže na ni polská rychlostní silnice, po dokončení obou pak bude možné po komunikacích dálničního typu dojet například z Prahy do Vratislavi, Poznaně nebo i Varšavy. Mimo jiné by měla dálnice odlehčit silnici I/33, která je rovněž součástí spojnice Prahy s Vratislaví a prochází mimo jiné středem Náchoda. ŘSD počítá s dokončením posledního úseku D11 v roce 2024.