Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět úsek dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi. Silnice v délce 15,5 kilometru přijde na 2,6 miliardy korun bez DPH a hotova by měla být v roce 2022. Už na jaře stavbaři začali stavět sedmikilometrový úsek ze Smiřic do Jaroměře, který má být hotov do konce roku 2021. Oba úseky jsou součástí stavby D11 od jejího současného konce v Hradci Králové na hranice s Polskem v Královci na Trutnovsku.
Patnáct a půl kilometru nové dálnice. Začala stavba D11 z Hradce Králové do Smiřic
Úsek Hradec Králové – Smiřice bude stavět sdružení vedené společností Eurovia, dalšími členy jsou firmy Metrostav a Swietelsky. Stavbaři v úseku vybudují 18 mostů, z toho 11 na dálnici a sedm nad dálnicí. Dále postaví dvě mimoúrovňové křižovatky a šest protihlukových stěn o celkové délce 1,3 kilometru.
Stavbu úseku mezi Hradcem a Smiřicemi zdržel rozklad ekologického hnutí Děti Země proti vydání stavebního povolení na osmikilometrový úsek z Hradce Králové do Předměřic nad Labem. Stavbu nakonec odblokovala dohoda, kterou 29. srpna Děti Země uzavřely s ŘSD. Na část z Předměřic do Smiřic ŘSD pravomocné stavební povolení mělo, Děti Země proti němu rozklad nepodaly.
Součástí dohody mezi hnutím a ŘSD je například to, že technická opatření při výstavbě zajistí ochranu dřevin a porostů zeleně v okolí stavby, které nejsou určené ke kácení.
Za účasti ekologického dozoru, ke kterému byla vybrána firma NaturaServis, by měli být také ochráněni obojživelníci a plazi. ŘSD bude pravidelně měřit hlučnost na staveništi a do dvou let od zahájení výstavby vypracuje projekt náhradní výsadby dřevin.
Dálnice z Hradce Králové ve směru na Jaroměř odvede dopravu z tranzitní silnice číslo 33 z Hradce Králové směrem na Náchod. Tato silnice patří k nejzatíženějším v Královéhradeckém kraji a její kapacita je podle silničářů zcela vyčerpána. Denně po silnici nyní projede až sedmnáct tisíc vozidel a v roce 2040 se počítá v těchto místech se zvýšením na 28 400 až 42 250 vozidel za den.
Dálnice až na hranice v roce 2025
Zbývající úseky D11 z Jaroměře do Trutnova a z Trutnova ke státní hranici měří dohromady 40,8 kilometru. ŘSD u obou usiluje o vydání územního rozhodnutí, aby mohlo začít vykupovat pozemky. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) letos uvedl, že až k hranicím by dálnice mohla být hotová v roce 2025.
D11 z Prahy na polské hranice se začala stavět v roce 1978 a zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových necelých 91. Od loňského srpna dálnice končí na okraji Hradce Králové sjezdem do části Kukleny. V Královci u Trutnova se má D11 napojit na budovanou polskou silnici S3.