Britský princ Harry strávil se svou ženou Meghan romantický víkend na Novém Zélandu. Na královském turné po Austrálii a Oceánii vítaly pár na každém kroku davy fanoušků. Britská panovnická rodina je totiž globální značkou. Spojenému království vynáší podle odhadů skoro dvě miliardy liber ročně (58,2 miliardy korun), což je šestkrát víc, než na kolik rod Windsorů vyjde britský rozpočet.
Love story, jež plní britskou kasu. Harry a Meghan to s lidmi umí, královská rodina je globální značkou
Obliba Harryho a Meghan stále roste – od velkolepé svatby až po oznámení, že čekají první dítě, k čemuž došlo právě v Austrálii. Pár s sebou dokonce přivezl déšť. „Prožili jste dva roky sucha a navzdory právě příchozímu dešti bude trvat ještě dlouho, než se vzchopíte. Být silný a tvrdý ale také znamená mít odvahu požádat o pomoc, když ji potřebujete,“ prohlásil vévoda ze Sussexu.
Zájem spatřit novomanžele nepolevil ani na Fidži. Šlo o první královskou návštěvu od vojenského převratu před dvanácti lety, kvůli kterému byla země na osm let vyloučena z Commonwealthu. „Jedna z největších hrozeb současnosti jsou nepochybně klimatické změny a všichni, kdo zde žijete, jste s touto hrozbou denně konfrontováni,“ upozornil Harry.
Meghan se zde ujala role zastánkyně ženských práv. „Každý by měl mít příležitost získat vzdělání, které chce. Ale hlavně, na které má právo. A pro ženy a dívky v rozvojových zemích je to životně důležité. Poskytnout jim přístup ke vzdělání je klíčem k ekonomickému a sociálnímu rozvoji,“ podotkla vévodkyně ze Sussexu.
Rebel a rozvedená
Harry je bývalý rebel a milovník divokých večírků, ale také sportovec, voják a držitel řady cen za charitativní pomoc. Meghan je zase elegantní rozvedená bývalá herečka. Netradiční královský pár si i proto oblíbila řada lidí. „Zbožňuji královskou rodinu od svých osmi let. Sleduji je po celém světě. Nečekala jsem, že mě obejme, protože je to de facto proti protokolu. Bylo to úžasné,“ prohlásila jedna z fanynek India Brownová.
„Tento rod (Windsorů) vládne dlouho, zejména královna Alžběta se stala díky své dlouhé vládě velmi známou. Je to ale také tím, že sdílejí se světem své strasti i radosti – nejen ty politické, ale i ty rodinné. Jejich příběhy jsou veřejnosti dobře známé,“ okomentovala oblibu královské rodiny Denisa Hejlová, vedoucí katedry Marketingové komunikace a Public Relations na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy.
Ostře sledovaná královská rodina si díky své popularitě vytvořila vlastní značku, která je posilou pro britskou ekonomiku, láká do země turisty a zvyšuje prodejnost suvenýrů.
Podle analýzy společnosti Brand Finance například svatba prince Harryho a Meghan vydělala státní pokladně miliardu liber navíc – a to jen za rok 2018. „Popularita královské značky nabízí značné obchodní výdělky všem podnikům a institucím, které jsou s ní spojené,“ konstatoval výkonný ředitel firmy Brand Finance David Haigh.
Nastupující generace britské aristokracie se teď snaží monarchii modernizovat, aby přetrvala i ve 21. století. „Není to zkostnatělé, pravidla se vyvíjejí, je tam určitá autenticita – například Kate Middleton začala fotit své vlastní fotky svých dětí, které poskytla médiím, takže i tato pomalá, ale přece jen modernizace pomáhá udržovat kontakt s běžným životem Britů,“ podotkla Hejlová.
Podle ní je důležité také to, že až třetina Britů se ve svém životě osobně potkala s královnou, nebo ji alespoň viděla na vlastní oči.