Evropská komise vyšetřuje, zda Facebook nezneužívá svého postavení na trhu reklamy

Evropská komise (EK) začala vyšetřovat, zda americká internetová společnost Facebook nezneužívá svého postavení na reklamním trhu. Komisi především zajímá, jak firma nakládá s daty zadavatelů reklamy a zda získané informace pak nezneužívá k tomu, aby jim konkurovala na trzích, kde sama působí. Komise to uvedla v tiskové zprávě. Jako příklad zmiňuje inzeráty uživatelů na nákup a prodej zboží.

„Facebook používají každý měsíc skoro tři miliardy lidí a dohromady téměř sedm milionů firem na Facebooku inzeruje. Facebook shromažďuje rozsáhlé soubory dat o aktivitě uživatelů své sociální sítě a dalších služeb, což mu umožňuje zaměřit se na konkrétní skupiny zákazníků,“ uvedla místopředsedkyně Komise a komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. „My se podrobně podíváme na to, zda tyto údaje Facebooku dávají nespravedlivou konkurenční výhodu.“

Evropská komise je výkonným orgánem Evropské unie a má rozsáhlé pravomoci. Pokud dojde k závěru, že firma porušuje antimonopolní zákony, může jí v krajním případě vyměřit pokutu až deset procent z ročních tržeb. Facebook měl za loňský rok tržby 85,96 miliardy dolarů, pokuta v jeho případě by tedy mohla činit až 8,6 miliardy dolarů (přes 180 miliard korun).

Firmy, které přímo konkurují i Facebooku, při propagaci svých služeb na jeho platformě mohou Facebooku poskytovat i komerčně využitelná data. Facebook by pak mohl tato data využít, aby konkuroval firmám, které mu právě tyto údaje poskytly.

„To se týká především poskytovatelů on-line inzerce, platforem, na kterých mnoho spotřebitelů v Evropě nakupuje a prodává zboží. On-line poskytovatelé inzerce propagují své služby na sociální síti Facebook a zároveň konkurují on-line inzertní službě Facebooku, která se jmenuje Facebook Marketplace,“ upřesnila Komise.