Sociální sítě by měly každý měsíc podrobně informovat Evropskou komisi o tom, co dělají proti šíření dezinformací. Internetové platformy by také měly začít více spolupracovat s ověřovači faktů a používat oficiální zdroje informací. Komise k tomu ve středu vyzvala v nové strategii boje proti dezinformacím. „Na pravdě záleží,“ řekla místopředsedkyně Komise Věra Jourová.
„Dezinformace mohou v době koronaviru zabíjet.“ Komise vyzývá sociální sítě k ověřování
Podle unijní exekutivy se do dezinformačních a propagandistických kampaní uvnitř EU zapojily i Rusko a Čína, kvůli čemuž musí Unie posílit svou aktivitu.
„Dezinformace mohou v době koronaviru zabíjet. Máme povinnost chránit občany tím, že je upozorníme na nepravdivé informace a označíme jejich původce,“ prohlásil šéf unijní diplomacie Josep Borrell.
Komise v souvislosti s pandemií hovoří o „infodemii“, čili škodlivé záplavě nepravdivých či manipulativních informací. Jejich škála sahá od nabídek zdraví nebezpečných výrobků po úmyslné lži o původu viru.
Podle odhadu Bruselu se okolo koronaviru objevilo až sedm milionů dezinformací. Velkou část z nich šířili vědomě či nevědomě přímo obyvatelé unijních zemí, část však měla původ mimo EU, zvláště v Rusku a Číně.
Státy by měly novinářům zajistit správné podmínky, říká Jourová
Místopředsedka Evropské komise Věra Jourová uvedla, že by měla Evropa pracovat na tom, aby nedovolila ruským a čínským aktivitám obsadit informační prostor. „Novináři bojují s dezinformacemi v první linii a státy by jim měly zajistit správné podmínky pro práci,“ uvedla na Twitteru. „Na pravdě záleží,“ dodala.
Brusel hodlá v rámci nové strategie posílit unijní kapacity v odhalování a analýze dezinformací a rizik s nimi spojených. EU chce rovněž v tomto směru začít blíže spolupracovat s NATO či skupinou kdysi největších ekonomik G7.
Podle Jourové by ovšem měly hrát zásadní roli také velké internetové firmy jako Facebook, Twitter či Google, které se mají aktivněji zapojit do vyvracení nepravdivých a zavádějících informací. TikTok už svou spoluúčast v projektu potvrdil.
Tyto platformy již v rámci dobrovolného kodexu s Bruselem na odhalování dezinformací spolupracují a například Google na celém světě zablokoval či odstranil na 80 milionů reklam a oznámení spojených s koronavirem. Komise nyní chce, aby sítě a vyhledávače začaly více spolupracovat s agenturami ověřujícími fakta a každý měsíc informovaly o svých výsledcích.
Twitter je kvůli ověřování zpráv ve sporu s Donaldem Trumpem
Společnost Twitter v únoru označila tweety amerického prezidenta Donalda Trumpa za nepřesné. Upozornění se týkalo Trumpova tvrzení, že korespondenční hlasování způsobí volební podvody. Společnost ho opatřila označením Fact Check, v němž upozorňuje, že toto tvrzení je neopodstatněné, protože jiná korespondenční hlasování nevykazují zvýšené množství podvodů.
V květnu pak síť označila další Trumpův tweet, protože podle ní schvaloval násilí. Prezidentův příspěvek se týkal demonstrací proti rasismu, na které chtěl Trump nasadit armádu. V červnu pak Twitter zablokoval Trumpovo video, které mělo vyjádřit úctu Georgi Floydovi, jehož smrt demonstrace odstartovala. Video totiž porušovalo autorská práva.
Místopředsedkyně Evropské komise Jourová se tehdy za Twitter postavila. „Tady nejde o cenzuru. Jde o označování nepravdivých nebo zavádějících informací, které mohou způsobit veřejné škody,“ napsala. Politička dodala, že podporuje snahu společnosti Twitter o „transparentní, jasnou a konzistentní“ politiku nakládání s problematickými příspěvky.