Automobilka Audi jako dceřiná společnost není automaticky zodpovědná za naftový skandál koncernu Volkswagen. Skutečnost, že motor EA189 vyvinutý Volkswagenem použila Audi u některých svých modelů, k tomu nestačí. Rozhodl o tom Spolkový soudní dvůr (BGH).
Automobilka Audi není podle soudu automaticky odpovědná za skandál mateřského koncernu
Podle soudu by bylo zapotřebí konkrétních důkazů, které by prokázaly, že odpovědné osoby v Audi alespoň věděly o nelegální technologii, nebo podporovaly strategické rozhodnutí o jejím použití.
Soudci tak zrušili rozsudek nižšího krajského soudu v Naumburgu. Žalobce má nyní možnost znovu předložit svá obvinění u nižšího soudu, ale musel by předložit stanovené důkazy. To by však bylo velmi obtížné, uvedla agentura DPA.
Spor s majitelem Audi A6
Nejvyšší německý soud se věnoval případu majitele modelu Audi A6, který si vůz s problematickým motorem koupil krátce před vypuknutím skandálu. Soud nižší instance původně rozhodl o tom, že majitel vozu dostane odškodnění 20 tisíc eur (přes půl milionu korun) plus úroky. To se ale nyní změnilo v jeho neprospěch. Rozhodnutí soudu znamená, že odškodné je třeba žádat po koncernu Volkswagen.
Podle Audi kvůli emisnímu skandálu podalo žalobu přímo na automobilku několik málo tisíc majitelů. Většina z dotčených vlastníků pak žalovala o náhradu škody přímo mateřský koncern.
Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software, který umožňoval manipulovat s testy emisí. Auta díky tomu při kontrolách produkovala výrazně méně emisí než při běžné jízdě.