Volkswagen musí odškodnit majitele vozů s upraveným softwarem, rozhodl německý soud

Německý koncern Volkswagen (VW) musí zákazníkům, kteří mají auto dotčené manipulací s emisemi, vyplatit za vůz náhradu. Výrobce ale může výkupní částku snížit podle počtu kilometrů, které autem zákazníci ujeli, rozhodl v pondělí německý nejvyšší soud v Karlsruhe. Po tomto verdiktu koncern oznámil, že chce ukončit soudní spory s majiteli vozů, které mají upravený naftový motor. Výše odškodnění, které bude Volkswagen vlastníkům aut přiznávat, bude zohledněna případ od případu. Na odškodnění čekají i čeští klienti. Podle advokátní kanceláře BBH, která je u soudu zastupuje, se jedná ale o přelomové rozhodnutí soudu. Mediální zástupce zastoupení VW v ČR pak tvrdí, že rozhodnutí se netýká českých zákazníků.

Soud rozhodoval v případu německého důchodce, který si v roce 2014 koupil použitý Volkswagen Sharan 2.0 TDl za 31 490 eur (aktuálně 859 tisíc korun). Automobilka majiteli auta vyhovět odmítala, neboť vůz byl podle ní po odstranění závadného softwaru plně funkční. 

„Rozsudek znamená právní jistotu pro miliony spotřebitelů v Německu a opět dokládá, že ani velké koncerny nestojí nad zákonem,“ prohlásil právník Claus Goldenstein, který žalujícího zastupoval. Goldenstein rovněž zastupuje dalších 21 tisíc klientů.

S bývalým šéfem Volkswagenu Martinem Winterkornem se firma rozloučila několik měsíců po vypuknutí aféry. Jak však uvádí zpravodaj ČT v Německu Martin Jonáš, od té doby mu koncern vyplácí důchod ve výši v přepočtu více než 80 tisíc korun. Denně.

Podvody s emisemi pomohl odhalit bývalý úředník ministerstva životního prostředí, chemik  Axel Friedrich. „Už v roce 2011 jsem na ministerstvu obvinil z podvodu BMW.“ Podle Friedricha ale Dieselgate zdaleka nekončí. Ještě větší dopady podle něj může mít očekávané rozhodnutí Evropského nejvyššího soudu, závazné pro celou Evropu. A předpokládá také, že trestu neujdou bývalí šéfové Volkswagenu. „Představenstvo neslo zodpovědnost minimálně za to, že podvodu nezabránilo“.

Týká se odškodnění také klientů v Česku?

Rozhodnutí německého nejvyššího soudu potvrzuje také trvalé stanovisko společnosti Safe Diesel, že koncern Volkswagen postupoval v rozporu s vnitrostátními i unijními předpisy, konstatuje František Honsa z advokátní kanceláře BBH, která u soudu zastupuje v kauze s VW české klienty.

„Jedná se o přelomové rozhodnutí soudu, protože nyní už není sporu, že evropští spotřebitelé byli poškozeni stejně jako ti ve Spojených státech. Přesto zatím koncern Volkswagen neučinil konkrétní kroky k odškodnění českých zákazníků. Ti se tak i nadále domáhají odškodnění soudně,“ uvedl.  

Rozhodnutí německého nejvyššího soudu o odškodnění majitelů vozů VW dotčených manipulacemi s emisemi se českých zákazníků netýká, soudní řízení o případnou náhradu škody budou v Česku a dalších zemích dále pokračovat. Agentuře ČTK to řekl mediální zástupce zastoupení VW v ČR Jan Klíma.

„Právní otázka náhrady škody se na jednotlivých trzích liší. Každá národní jurisdikce je svébytná a rozsudek Spolkového soudního dvora nemá přímý dopad na případy mimo Německo. Proto soudní řízení probíhající v různých státech, včetně České republiky, budou beze změny pokračovat,“ uvedl Klíma.

Názory advokátů

Podle právničky Kateřiny Turnhöfer nejvyšší soud rozhodl o odškodnění na základě ustanovení, které přiznává náhradu škody v případě úmyslného porušení dobrých mravů. „Německé právo však v České republice aplikovat nelze a přitom zrovna přístup českých soudů k otázce náhrady škody pro porušení dobrých mravů je poměrně přísný. Pokud by případ posuzovaly soudy v České republice, závěr by byl zřejmě zcela odlišný,“ dodala.

Podle advokáta a specialisty na spotřebitelské právo Martina Rezka další rozdíl v situaci českých zákazníků představuje i skutečnost, že oproti Německu v České republice nikdy ministerstvo dopravy nepřikročilo k povinné svolávací akci. Kromě toho, že není vůbec jasné, zda nárok na odškodnění vůbec existuje, rozhodnutím o dobrovolné svolávací akci šance na odškodnění padá do koše. 

Náklady koncernu stále rostou

Americká vláda uzavřela 11. ledna 2017 s Volkswagenem dohodu ohledně urovnání skandálu, automobilka přiznala vinu a zaplatí 4,3 miliardy dolarů (105,5 miliardy korun). Ve Spojených státech se Volkswagen s téměř půl milionem majitelů naftových vozů také dohodl na vyrovnání v celkovém objemu kolem deseti miliard dolarů (asi 250 miliard korun). Koncern v rámci dohody také souhlasil, že majitelům vyplatí odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů (127 tisíc až 250 tisíc korun). Zavázal se také, že majitelům nabídne opravu nebo odkup jejich vozu.

Skandál s naftovými motory zasáhl desítky tisíc majitelů aut. Spolkový soudní dvůr, jak se německý nejvyšší soud oficiálně jmenuje, ale v případu upraveného softwaru rozhodoval poprvé – proto je pondělní verdikt považován za průlomový.

Agentura DPA poznamenala, že postoj soudu posiluje pozici zákazníků, pro Volkswagen by naopak mohl vést k mimořádným nákladům. Automobilka totiž čelí několika tisícům soudních řízení. Verdikt se zároveň vztahuje i na jiné výrobce aut, nejenom na koncern Volkswagen.

Německý důchodce Herbert Gilbert tvrdí, že kdyby o úpravě softwaru věděl, nikdy by si takové auto nekoupil. Jeho žalobu nejprve soud v Bad Kreuznachu v říjnu 2018 odmítl, ale odvolací soud v Koblenzi v červnu 2019 rozhodl jinak. Soud tehdy konstatoval, že automobilka ve snaze o maximalizaci zisku systematicky klamala úřady, konkurenci i spotřebitele, a Volkswagenu proto nařídil vyplatit za auto po odečtení doby užívání zhruba 25 600 eur.

Gilbert se ale s verdiktem odvolacího soudu nespokojil a u Spolkového soudního dvoru se domáhal plné částky. Dvůr v pondělí ale potvrdil rozhodnutí odvolacího soudu. 

Není zatím jasné, jak přistupovat k těm, kteří si vůz pořídili poté, co už se o skandálu vědělo

Volkswagen podle DPA udává, že proti němu bylo v Německu vzneseno asi 60 tisíc žalob. Současně verdikt do kauzy podle médií přináší jasnější linii, neboť jednotlivé soudy dosud přicházely s odlišnými závěry.

I tak ale komentátoři poukazují na to, že soudní dvůr dosud neodpověděl na všechny otázky. Například není jasné, jak by se mělo přistupovat k zákazníkům, kteří si vůz s upraveným naftovým motorem pořídili poté, co se informace o skandálu dostaly na veřejnost. Dvůr má proto ke kauze na léto naplánovaná další slyšení.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...