Začíná stavba poslední části dálnice D1 u Přerova. Hotovo by mohlo být na jaře 2026

Začíná stavba posledního úseku dálnice D1 (zdroj: ČT24)

U Přerova v úterý oficiálně začala stavba posledního úseku dálnice D1. Po nové desetikilometrové komunikaci mezi Přerovem a Říkovicemi by se mělo začít jezdit na jaře 2026, sdělil šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Stavební práce se naplno rozjedou v lednu. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) na začátku prosince po projednání šesti podaných rozkladů potvrdil stavební povolení. Dálnici postaví sdružení firem Strabag, Doprastav a IDS Olomouc za 6,922 miliardy korun.

Stavba D1 u Přerova má podle Mátla trvat 39 měsíců, zprovoznění tak vychází na březen 2026. „Uvidíme, jak se stavba bude vyvíjet. Ještě nemáme stavební povolení v právní moci a máme dílčí vyvlastnění, takže stavba se může zkomplikovat. Na druhou stranu se ale může dařit a stavba se může urychlit,“ uvedl.

Podle šéfa ŘSD byla příprava této dopravní stavby extrémně složitá a řadí se k nejkomplikovanějším v Česku. ŘSD zbývá uzavřít posledních deset kupních smluv na nemovitosti v okolí trasy, celkem jich bude 929. V několika případech začal proces vyvlastnění. Vyřešeno bylo 543 věcných břemen a 890 nájemních smluv.

Dálnice D1 Přerov–Říkovice
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Podle Kupky je zahájení stavby historickou chvílí. Stavba dálnice D1 začala před 55 lety, přičemž o posledním úseku u Přerova se posledních sedmnáct let vedly spory, debaty a připravovaly se plány. Desetikilometrový úsek D1 je posledním, který chybí k tomu, aby byl dálniční tah z Prahy přes Brno do Ostravy a na polské hranice kompletní.

Dálnice bude mít po dokončení 377 kilometrů

„Bude to klíčová dopravní tepna České republiky,“ uvedl Kupka. Zatím je v provozu zhruba 366 kilometrů D1 ve dvou souvislých úsecích, kterými jsou Praha–Říkovice o délce 272 kilometrů a Přerov – česko-polská hranice u Věřňovic s délkou 94 kilometrů. Po vybudování úseku bude dálnice dlouhá 377 kilometrů.

D1 je nejstarší a nejdelší českou dálnicí. Její historie sahá až do třicátých let dvacátého století. První souvislý úsek D1 z Prahy do Mirošovic byl ale otevřen až v roce 1971. Loni v říjnu skončila rozsáhlá, osm let trvající rekonstrukce D1.

Úleva pro Přerov

Dálnice D1 nyní končí na kraji Přerova a navazující poslední část do Říkovic má vyřešit dlouhodobě špatnou dopravní situaci ve městě. Poslední úsek dálnice podle primátorova náměstka Tomáše Navrátila (ANO) odkloní tranzitní dopravu z Přerova. Radnice si také slibuje, že díky této dopravní stavbě vzroste atraktivita Přerova v očích investorů a sníží se exhalace z automobilové dopravy.

Pro stavbu poslední části D1 u Přerova loni na podzim skončila platnost výjimky z vlivu na životní prostředí (EIA). Ministerstvo dopravy v termínu vydalo stavební povolení, obdrželo ale sedm rozkladů. Podali je čtyři lidé a také spolky Krajina Dluhonice, Voda z Tetčic a Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu. Kupka doplnil stavební povolení v rozhodnutí o rozkladech několika podmínkami.

Soudní spory tak mohou průběh stavby ještě zkomplikovat. Do 20. ledna chtějí Děti Země podat žalobu proti vydanému pravomocnému stavebnímu povolení. „Chceme se zaměřit především na stav ovzduší, to znamená, že budeme namítat zastaralost rozptylové studie. Pak se chceme zaměřit na zásahy do krajinného rázu,“ připomněl předseda Dětí Země Miroslav Patrik.