Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost, ve které se žalobci domáhali zrušení změny územního rozhodnutí pro dostavbu dálnice D1 okolo Přerova. Pro Ředitelství silnic a dálnic je to další úspěšný krok v právní při, která řadu let stavbu desetikilometrového úseku provází. Ještě jedna kasační stížnost proti témuž rozhodnutí u soudu leží. Silničáři také čekají, jak ministerstvo dopravy rozhodne o rozkladech proti již vydanému stavebnímu povolení.
Soud zamítl kasační stížnost proti územnímu rozhodnutí na dostavbu D1 u Přerova
Úsek dálnice kolem Přerova je posledním, který chybí k tomu, aby byl tah z Prahy přes Brno do Ostravy a na polské hranice kompletní. Kvůli jeho absenci je také řadu let ucpaný auty průtah Přerovem. „Ředitelství silnic a dálnic má od prosince pět nabídek od firem, které se o stavbu ucházejí, ale soutěž zatím ještě neskončila a smlouva uzavřená není,“ řekl ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala.
Žaloby podaly v daném případě tři fyzické osoby a účastníky sporu byly i spolky Voda z Tetčic a Děti Země. Napadali změnu územního rozhodnutí, kterou schválil stavební úřad v Olomouci v roce 2019, původní dokument byl z roku 2006. Šlo o změnu podoby některých mimoúrovňových křižovatek, hlavní trasa dálnice se neměnila.
Ještě jedna kasační stížnost a rozklad
Nejvyšší správní soud přisvědčil argumentaci Krajského soudu v Ostravě, který žalobu zamítl loni v září. Stavební úřad podle soudů jednal v souladu se zákonem a územní rozhodnutí z roku 2006 platnosti nepozbylo. Druhá z kasačních stížností je podaná spolkem Děti Země za účasti Vody z Tetčic 22. prosince a na výzvu soudu doplněná 7. února. Silničáři také čekají, jak ministerstvo dopravy rozhodne o rozkladech proti již vydanému stavebnímu povolení.
Odhadovaná cena stavby posledního úseku dálnice je téměř sedm miliard korun. Hlavní příčinou letitého odporu proti stavbě je vedení komunikace v bezprostřední blízkosti obytné zástavby v Dluhonicích a to, že některé domy bude nutné zbourat, protože stojí přímo v trase dálnice.