Vlakovou dopravu v hradeckém kraji budou zajišťovat České dráhy, hejtman podepsal smlouvu

Dotovanou veřejnou železniční dopravu v Královéhradeckém kraji budou následujících deset let zajišťovat státní České dráhy (ČD). Kraj za tu dobu objedná 58 milionů takzvaných vlakokilometrů za 9,3 miliardy korun, které bude financovat spolu se státem. Smlouvu na zajištění veřejné vlakové dopravy v kraji v Trutnově podepsal v neděli hejtman Martin Červíček (ODS) se zástupci ČD.

Nová smlouva začne platit od letošní prosincové změny jízdních řádů, informoval mluvčí kraje Dan Lechmann. Žádné tratě v kraji ve smluvním období podle hejtmanství rušeny nebudou. Dopravu pro kraj nyní zajišťují České dráhy a v menší míře společnost GW Train Regio.

„Po úspěšném autobusovém tendru se nám podařilo smluvně zajistit také železniční dopravu. Díky tomu jsou závazně stanoveny nové podmínky pro celou veřejnou dopravu v našem kraji na dalších deset let. Chceme, aby vlaky na našem území jezdily nadále ve stejném rozsahu a aby cestování po dráze bylo pro cestující komfortnější,“ uvedl Červíček. Jedním z cílů kraje je přitáhnout na železnici více cestujících.

Výběr drážních dopravců kraj zahájil v roce 2019, kdy zastupitelé schválili uzavření smlouvy přímým zadáním. Oslovil 31 dopravců, z nichž pět předložilo konkrétní nabídky. Následně vybral dva dopravce, šlo o ČD a společnost GW Train Regio. S GW Train Regio, který měl jezdit v jedné z oblastí, se kraj nedohodl a celý objem dopravy tak budou zajišťovat ČD.

„Jsme rádi, že jednání zdárně končí dnešním (nedělním) podpisem smlouvy. České dráhy zůstanou v příštích deseti letech hlavním železničním dopravcem v regionu, a zajištěna jsou tak pracovní místa pro stovky strojvedoucích, průvodčích, pokladních a dalších zaměstnanců, kteří se starají o provoz Českých drah v Královéhradeckém kraji,“ uvedl generální ředitel ČD Ivan Bednárik.

Podle hejtmanství kraj nadále jedná s GW Train Regio o pokračování přeshraniční dopravy do Polska z Trutnova přes Královec a o sezonních spojích z Polska do Adršpachu. „Tyto spoje společnost nyní obsluhuje,“ řekl Lechmann. GW Train Regio v prosinci skončí na trati mezi Trutnovem a Svobodou nad Úpou. 

Předpoklad průměrné kompenzace ze strany kraje za desetileté období na jeden takzvaný vlakokilometr činí 158,39 koruny. Na financování regionální drážní osobní dopravy kraji přispěje stát přibližně dvěma miliardami korun.

Kraj očekává, že se zvedne komfort i bezpečnost

Kraj očekává, že dojde nejen ke zvýšení komfortu pro cestující, ale i informovanosti a bezpečnosti. Během trvání smlouvy budou nasazeny čtyři desítky nových nízkopodlažních vlaků, první z nich svezou cestující v roce 2024. Omlazením by tak mělo projít až sedmdesát procent všech vlaků nasazených v kraji.

Smlouva umožňuje také reagovat na změnu přepravních potřeb v kraji v době jejího trvání navýšením či snížením objednávaného počtu takzvaných vlakokilometrů do výše dvaceti procent proti výchozímu rozsahu dopravnímu výkonu.

„ČD budou nadále zapojeny do IDS IREDO a kraj souhlasil i s ponecháním tarifu dopravce, cestující bude mít možnost zvolit si tarif podle svého výběru a nadále využívat všechny výhody. Zároveň bude možné využít státní jednotný tarif při cestování drážními dopravci po celém Česku,“ uvedli zástupci hejtmanství.

Podle smlouvy má dopravce v roce 2024 nasadit sedm nových elektrických jednotek, které budou zajišťovat přepravu na trase Chlumec nad Cidlinou – Hradec Králové – Týniště nad Orlicí a v případě dokončení plánované elektrizace tratě do Solnice budou zajíždět do Rychnova nad Kněžnou.

Nové motorové jednotky v počtu šestnáct kusů dopravce nasadí na spoje jedoucí z Hradce Králové do Svobody nad Úpou a Broumova a na spoje z Trutnova přes Starou Paku, Chlumec nad Cidlinou do Kolína. V roce 2025 dráhy nasadí deset motorových jednotek na trasu Hradec Králové – Doudleby nad Orlicí – Letohrad/Rokytnice v Orlických horách a v roce 2026 začne jezdit sedm motorových jednotek na trase Náchod – Týniště nad Orlicí – Choceň a Starkoč – Broumov.

V kraji bude jezdit sedm nových elektrických jednotek RegioPanter v hodnotě přes osm set milionů korun a na neelektrifikované tratě dráhy nasadí nové jednotky od polské společnosti Pesa. „Bude to 33 dvoučlánkových souprav v hodnotě skoro tří miliard korun. Ty navazují na soupravy RegioShark od stejné firmy, které se osvědčily,“ uvedl náměstek pro osobní dopravu ČD Jiří Ješeta. Všechny nové vlaky budou bezbariérové, klimatizované a s připojením na internet.

Loni v lednu kraj uzavřel nové smlouvy s autobusovými dopravci, kteří pro něj budou zajišťovat dotovanou linkovou dopravu v letech 2021 až 2031. Hodnota tendru byla 7,7 miliardy korun. V osmi oblastech si zajištění dopravy rozdělilo pět dopravců, na linky své autobusy poprvé poslali letos 7. března.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 2 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 3 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánovčera v 18:56

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánovčera v 15:53

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
včera v 15:48

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
včera v 15:11

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánovčera v 15:09

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
včera v 13:47
Načítání...