V Ostravě je v provozu první chytré P+R parkoviště propojené s městskou hromadnou dopravou. Řidiči mířící do města směrem z Hlučínska mohou zaparkovat na okraji Ostravy u tramvajové smyčky za symbolickou korunu, pokud dál do centra pojedou právě hromadnou dopravou.
V Ostravě začalo fungovat první chytré parkoviště. K tramvajové jízdence zaplatí řidič navíc jen korunu
Ke slevě za parkování u tramvajové smyčky na okraji Ostravy řidičům stačí platební karta, ODISka nebo kreditní jízdenka. Pokud stejnou platební metodou odbaví následně jízdné v tramvaji, automaticky pak místo deseti korun za celý den zaplatí symbolickou korunu.
Odstavit auto na parkovišti je podle magistrátu bezpečné. Je obehnáno plotem a hlídá ho několik kamer. Novinka zatím funguje ve zkušebním provozu, pokud se v praxi osvědčí, zavedou ji i na dalších místech ve městě. „Model by měl být rozšiřován na další parkoviště, teď se například chystá parking na Hranečníku v tomto modelu,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Ostravy Miroslav Svozil (ODS).
V Českých Budějovicích šli před pěti lety ještě dál. Z odstavného parkoviště tam řidiče totiž odvážela do centra města městská hromadná doprava zdarma. Od loňského června je už parkování zdarma pouze k lístku na autobus. Ostravský magistrát teď připravuje celkovou koncepci statické dopravy. „Plánujeme vybudování centrálního dispečinku, naváděcí systémy a využití mobilních aplikací,“ vyjmenoval Svozil.
Lidé si zvykají pomalu a postupně
Do nového parkovacího systému investovala loni v létě miliony taky radnice Nového Jičína. Lidem chtěla co nejvíc zjednodušit platbu za parkování. Mobilní aplikaci ale využívá jen zanedbatelné procento z nich.
„Pětaosmdesát procent řidičů platí hotovostně, ze dvanácti procent nám vychází že platí platební kartou, a pouze ze tří procent používají aplikaci,“ spočítal starosta Nového Jičína Stanislav Kopecký (ANO).
Samosprávy napříč republikou se shodují, že na novinky v praxi si lidé zvykají většinou pomalu a postupně.