Stará trať s přejezdem v centru Prahy se loučí, od neděle budou vlaky končit v Dejvicích

UDÁLOSTI: Začíná dlouhá výluka mezi Masarykovým nádražím a Dejvicemi (zdroj: ČT24)

Poslední den jezdí vlaky po přejezdu v Bubenské ulici v Praze, po původním nízkém nadjezdu u Výstaviště a prozatím i tunelem ve Stromovce. V neděli začne výluka, která by podle předpokladů Správy železnic měla trvat zhruba dva roky. Při ní dostane trať zcela novou podobu a zmizet by měla nejvíce problematická místa. Vlaky od Kladna ale kvůli tomu budou celou dobu končit již na dejvickém nádraží, cestující směřující do centra tedy budou muset přestupovat na tramvaj či metro.

Úrovňový železniční přejezd ve velmi frekventované ulici i železniční most u Výstaviště jsou léta bolavými body pražské dopravy. Když jede vlak z Masarykova nádraží do Kladna, vznikají před přejezdem v Bubenské ulici dlouhé zácpy, most přes ulici Dukelských hrdinů u Výstaviště je zase místem, kde často strhávají příliš vysoká auta tramvajové troleje. Obě problematická místa by měla zaniknout, nahradí je estakáda, po které bude kladenská trať vedena, nově navíc bude dvoukolejná.

Zcela novou podobu dostane nádraží Praha-Bubny, která by měla umožnit snazší přestup na metro, vznikne také nová železniční zastávka Výstaviště. Ta by podle projektu měla být západně od mostu přes ulici Dukelských hrdinů.

Vizualizace zastávky Výstaviště
Zdroj: Správa železnic

Výluka odřízne vlaky z Kladna od centra Prahy

To vše ale budou moci cestující využívat až po výluce, která začne v neděli. Osobní a spěšné vlaky z Kladna (případně z Kralup nad Vltavou přes Kladno) i rychlíky z Rakovníka budou končit na nádraží Dejvice, místo aby pokračovaly na Masarykovo nádraží. Žádná náhradní linka nebude zavedena.

Kdo by tedy chtěl cestovat po kolejích do centra města, musí přestoupit na tramvaj nebo metro, kde budou uznávány i železniční jízdenky. Takové cestování nebude úplně snadné, protože na dejvickém nádraží se z vlaků vystupuje na opačné straně kolejiště, než stojí terminál MHD Hradčanská. Přestože vzdušnou čarou je to z nástupiště na tramvajovou zastávku asi čtvrt kilometru, cestující při přestupu ujdou dvojnásobnou vzdálenost.

Do konce června bude možné cestovat z Kladna do centra Prahy také s přestupem v Hostivici, odkud jezdí vlaky po trati známé jako Pražský semmering na Hlavní nádraží. V polovině roku ale začne výluka i na ní. Vlaky sice budou jezdit dál, ale kvůli modernizaci Smíchovského nádraží se jim výrazně prodlouží jízdní doba.

V Bubnech zbudou čtyři koleje

Při nadcházející výluce trati mezi Masarykovým nádražím a Dejvicemi se promění pouze úsek mezi Bubny a Výstavištěm. Nejvíce úsilí železničáři věnují rekonstrukci bubenského nádraží, které disponuje mohutným kolejištěm, které se ale z velké části nevyužívá. Po skončení prací by měly zbýt jen čtyři koleje – dvě pro trať směrem na Kladno a dvě směrem na Kralupy nad Vltavou. Po dobu přestavby nádraží zůstane v provozu provizorní kolej, po které budou jezdit osobní vlaky z Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou.

Rekonstrukci trati od Výstaviště přes Stromovku k dejvickému nádraží má Správa železnic naplánovanou na období po roce 2025. Modernizace celé trati Praha–Kladno začala v roce 2017 opravou Negrelliho viaduktu. Kromě rekonstrukce a částečného přeložení všech dalších úseků vznikne také odbočka na Letiště Václava Havla. Správa železnic zatím počítá s tím, že by mělo být vše hotovo do roku 2029.

Kompletní úprava nyní jednokolejné a neelektrizované trati do Kladna s odbočkou na pražské letiště by podle dřívějších odhadů Správy železnic měla vyjít na zhruba 40 miliard korun. Nynější etapa v Bubnech bude stát necelé tři miliardy. Zakázku zadala Správa železnic sdružení firem Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Projekt bude z 85 procent financovat Evropská unie.