Stará trať s přejezdem v centru Prahy se loučí, od neděle budou vlaky končit v Dejvicích

3 minuty
UDÁLOSTI: Začíná dlouhá výluka mezi Masarykovým nádražím a Dejvicemi
Zdroj: ČT24

Poslední den jezdí vlaky po přejezdu v Bubenské ulici v Praze, po původním nízkém nadjezdu u Výstaviště a prozatím i tunelem ve Stromovce. V neděli začne výluka, která by podle předpokladů Správy železnic měla trvat zhruba dva roky. Při ní dostane trať zcela novou podobu a zmizet by měla nejvíce problematická místa. Vlaky od Kladna ale kvůli tomu budou celou dobu končit již na dejvickém nádraží, cestující směřující do centra tedy budou muset přestupovat na tramvaj či metro.

Úrovňový železniční přejezd ve velmi frekventované ulici i železniční most u Výstaviště jsou léta bolavými body pražské dopravy. Když jede vlak z Masarykova nádraží do Kladna, vznikají před přejezdem v Bubenské ulici dlouhé zácpy, most přes ulici Dukelských hrdinů u Výstaviště je zase místem, kde často strhávají příliš vysoká auta tramvajové troleje. Obě problematická místa by měla zaniknout, nahradí je estakáda, po které bude kladenská trať vedena, nově navíc bude dvoukolejná.

Zcela novou podobu dostane nádraží Praha-Bubny, která by měla umožnit snazší přestup na metro, vznikne také nová železniční zastávka Výstaviště. Ta by podle projektu měla být západně od mostu přes ulici Dukelských hrdinů.

Vizualizace zastávky Výstaviště
Zdroj: Správa železnic

Výluka odřízne vlaky z Kladna od centra Prahy

To vše ale budou moci cestující využívat až po výluce, která začne v neděli. Osobní a spěšné vlaky z Kladna (případně z Kralup nad Vltavou přes Kladno) i rychlíky z Rakovníka budou končit na nádraží Dejvice, místo aby pokračovaly na Masarykovo nádraží. Žádná náhradní linka nebude zavedena.

Kdo by tedy chtěl cestovat po kolejích do centra města, musí přestoupit na tramvaj nebo metro, kde budou uznávány i železniční jízdenky. Takové cestování nebude úplně snadné, protože na dejvickém nádraží se z vlaků vystupuje na opačné straně kolejiště, než stojí terminál MHD Hradčanská. Přestože vzdušnou čarou je to z nástupiště na tramvajovou zastávku asi čtvrt kilometru, cestující při přestupu ujdou dvojnásobnou vzdálenost.

Do konce června bude možné cestovat z Kladna do centra Prahy také s přestupem v Hostivici, odkud jezdí vlaky po trati známé jako Pražský semmering na Hlavní nádraží. V polovině roku ale začne výluka i na ní. Vlaky sice budou jezdit dál, ale kvůli modernizaci Smíchovského nádraží se jim výrazně prodlouží jízdní doba.

V Bubnech zbudou čtyři koleje

Při nadcházející výluce trati mezi Masarykovým nádražím a Dejvicemi se promění pouze úsek mezi Bubny a Výstavištěm. Nejvíce úsilí železničáři věnují rekonstrukci bubenského nádraží, které disponuje mohutným kolejištěm, které se ale z velké části nevyužívá. Po skončení prací by měly zbýt jen čtyři koleje – dvě pro trať směrem na Kladno a dvě směrem na Kralupy nad Vltavou. Po dobu přestavby nádraží zůstane v provozu provizorní kolej, po které budou jezdit osobní vlaky z Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou.

Rekonstrukci trati od Výstaviště přes Stromovku k dejvickému nádraží má Správa železnic naplánovanou na období po roce 2025. Modernizace celé trati Praha–Kladno začala v roce 2017 opravou Negrelliho viaduktu. Kromě rekonstrukce a částečného přeložení všech dalších úseků vznikne také odbočka na Letiště Václava Havla. Správa železnic zatím počítá s tím, že by mělo být vše hotovo do roku 2029.

Kompletní úprava nyní jednokolejné a neelektrizované trati do Kladna s odbočkou na pražské letiště by podle dřívějších odhadů Správy železnic měla vyjít na zhruba 40 miliard korun. Nynější etapa v Bubnech bude stát necelé tři miliardy. Zakázku zadala Správa železnic sdružení firem Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Projekt bude z 85 procent financovat Evropská unie.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 12 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 13 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
19. 12. 2025

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
19. 12. 2025
Načítání...