Ústecký kraj se snaží dlouhodobě oživit takzvanou Kozí dráhu. Tedy trať vedoucí z Děčína přes Telnici až do Oldřichova u Teplic. Její provozuschopnost by měla zajistit Správa železnic, která už před časem opravila východní část trati. Další rekonstrukci se ale organizace vyhýbá – místo toho zažádala o celoroční výluku.
Správa železnic se snažila zrušit provoz na Kozí dráze. Zanedbáváte vlastní povinnosti, vzkázal úřad
Helena Kriglová celý život pracovala na dráze. Přímo v Telnici dělala závorářku. To, že se vlaky na trať vrátily, kvituje. „Je tu krásná příroda, krásné místo, klid, blízko je lyžařský vlek,“ říká žena, která záchranu provozu na trati považuje za „velice dobrou myšlenku“.
Turistické linky na Kozí dráhu objednává Ústecký kraj. „Už dva roky objednáváme dopravu v celé délce Kozí dráhy, ale Správa železnic dělá různé obstrukce a úsek mezi Telnicí a Jeníkovem prostě opravit nehodlá,“ stěžuje si náměstek hejtmana Ústeckého kraje Jiří Řehák (Spojenci pro kraj).
Na trať na úpatí Krušných hor přestal kraj objednávat vlaky před patnácti lety. Vloni se na ni provoz ale vrátil – pro turisty od dubna do října. Ti ale dojedou jen z Děčína do Telnice. Dál je trať nefunkční.
Žádost o výluku
Podle Správy železnic je zbytek trati za hranou životnosti a funkční část se využívá jen pro turistické linky. Proto požádala Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI) o celoroční výluku na trati.
„Správa železnic opomíjí vlastní povinnosti, které, pokud by byly dodrženy, by nemohly vést k současnému stavu dotčené dráhy,“ reagoval ÚPDI.
„Správa železnic respektuje rozhodnutí ÚPDI a nyní bude dále postupovat v souladu s resortními pravidly ministerstva dopravy,“ vzkázala mluvčí správy Nela Eberl Friebová.
Vlaky se na Kozí dráhu vrátí zase příští rok na začátku turistické sezony. S největší pravděpodobností ale nedojedou dál než do Telnice.