Nejvyšší soud dal za pravdu stížnosti ministra spravedlnosti Roberta Pelikána (ANO), že Krajský soud v Brně chyboval, když vrátil do přípravného řízení kauzu autonehody při rallye v Lopeníku na Uherskohradišťsku. Při tragédii zemřely v roce 2012 po nehodě závodního vozu čtyři dívky. Podle Nejvyššího soudu krajský soud porušil zákon ve prospěch obviněného traťového komisaře Petra Pláška.
Soud neměl vracet žalobcům kauzu tragické nehody v Lopeníku, ale rozhodnout
Traťový komisař Petr Plášek původně u Okresního soudu v Uherském Hradišti dostal jeden a půl roku vězení s podmíněným odkladem na stejně dlouhou dobu. Krajský soud ale dospěl k závěru, že jeho zavinění není tak veliké a že nejspíš chybovali také pořadatelé závodu.
S takovým postupem ale nesouhlasil ministr spravedlnosti Robert Pelikán (ANO), podle kterého postupoval Krajský soud v Brně nezákonně. „Úkolem odvolacího soudu nebylo zkoumat, zda někdo další odpovídá za následek. Jeho povinností bylo rozhodnout, zda má trestní odpovědnost obviněný a v jakém rozsahu,“ zdůvodnil Pelikán ve stížnosti, s níž se obrátil na Nejvyšší soud.
Podle ministra spravedlnosti krajský soud v této situaci mohl například změnit právní kvalifikaci a zmírnit Pláškovi trest, ale neměl vracet případ až do přípravného řízení s výzvou, aby žalobci zvážili stíhání dalších lidí. Ministr tak vyhověl Vrchnímu státnímu zastupitelství v Olomouci, které podání stížnosti navrhlo.
Stejný názor jako ministr spravedlnosti zastává i Nejvyšší soud. „Soudům nepřísluší řešit trestní odpovědnost jiných osob jinak než na základě podané obžaloby,“ řekl předseda senátu Petr Šabata. Nejvyšší soud ale v řízení o ministerské stížnosti nesmí zhoršit postavení obviněného, proto rozhodl jen akademickým výrokem.
Tragická nehoda se stala 10. listopadu 2012. Při první rychlostní zkoušce Rallye Lopeník vyletělo závodní auto bratří Bartončíkových mimo trať a narazilo do skupiny pěti divaček; nejdříve srazilo dvě z nich poblíž hromady dřeva, otřelo se o betonový sloup, a asi o 50 metrů dále u plotu smetlo i další divačky. Dvaapadesátiletá žena utrpěla těžké zranění, čtyři dívky v rozmezí od sedmi do dvaceti let střet nepřežily.
Záznamy z kamer ze závodních vozů potvrdily, že k traťovému komisaři se pár minut před tragédií připojilo několik osob. Podle předpisů měl traťový komisař divačky z místa nebezpečného pro sledování závodu vykázat, ze záznamu vyplývá, že to neudělal. Paradoxem je také skutečnost, že tři ze čtyř obětí se měly stát traťovými komisařkami a několik hodin před rallye samy prošly řádným školením.
Jezdce Michaela Bartončíka ani navigátora Josefa Bartončíka police z nehody neobvinila. „Vznikla jezdeckou chybou řidiče a podepsal se na ní i poryv bočního větru, ale v tomto případě není možné vyvozovat odpovědnost posádky vozidla, protože šlo o řádně schválený závod na uzavřené trati s tím, že o bezpečnost v okolí se postará pořadatel. Ten také musí zajistit, že v nebezpečné blízkosti nebudou žádní diváci,“ vysvětlila Macalíková.
Havárie si vyžádala životy čtyř dívek. Stala se v úseku, který měl Petr Plášek střežit. „Naše stanovisko a obrana zůstává stále stejná. Jsem přesvědčený, že hlavní odpovědnost je na straně jiných subjektů než mého klienta, já na tom budu trvat dál,“ řekl novinářům advokát Petra Pláška Tomáš Vymazal. „Pořád chodím po soudech, to víte, že to nikomu nepřidá,“ řekl Plášek.
Podle Vymazala případ teď v podstatě začíná znovu. Záleží na dalším postupu státního zastupitelství. Teoreticky nemusí být traťový komisař Plášek vůbec znovu obžalován, stejně tak je možné, že kauza znovu dospěje k hlavnímu líčení.