Drážní inspekce zhruba po půl roce uzavřela vyšetřování pádu jedné ze sedaček lanovky v Karlově na Bruntálsku. Nehodu, ke které došlo na konci února letošního roku, způsobilo selhání mechanického zabezpečovacího zařízení, které neodhalilo technickou závadu na ukotvení sedačky. Muž, který se zřítil dolů, naštěstí neutrpěl žádná poranění. Drážní inspekce nyní vydala nová doporučení pro provozovatele lanovek.
Sedačka se na lanovce v Jeseníkách utrhla proto, že selhalo zabezpečení, zjistila inspekce
Sedačka lanové dráhy v lyžařském areálu v Karlově v Jeseníkách se utrhla 24. února letošního roku ve chvíli, kdy na ní seděl lyžař. Muž po pádu ze zruba třímetrové výšky neutrpěl žádné zranění a okamžitě se postavil na nohy.
Redaktor ČT Martin Laštůvka zjistil, že když sedačka vyjížděla ze stanice, prasklo kolečko, které má sedačku přitlačit k ocelovému lanu. Na problém měla včas upozornit takzvaná zabezpečovací tyčinka, která by se měla při poruše spínacího aparátu či nepřipojení k lanu zlomit a lanovku zastavit.
„Tyčinka se pouze nalomila a kvůli druhé sedačce, která zavibrovala s držákem té tyčinky, se přerušil bezpečnostní obvod a lanovka se zastavila o třicet metrů dál, než měla,“ popsal nehodu náčelník lanové dráhy Karlov Ski Express Bedřich Hrubý.
Lanovku už hlídá nové čidlo
I když jde na českých horách o výjimečný případ, inspektoři doporučují posílit zabezpečení. „Drážní inspekce doporučila u stávajících i nově zřizovaných lanových drah, aby kontrolní prvky tvořené mechanickými tyčinkami byly doplněné dalším kontrolním prvkem,“ řekl ředitel Drážní inspekce v Ostravě Petr Maikranz.
Už týden po nehodě provozovatel v Karlově opatřil lanovku novým čidlem. To má za úkol hlídat spínací aparát, který reaguje na případné poruchy lanovky. Pokud aparát není ve správné poloze, což znamená, že není připojen k lanu, lanovku vypne.
Bez zabezpečení to nejde
Každá lanová dráha v Česku musí mít zabezpečovací zařízení. Neznamená to však, že by mělo být všude stejné. Důležité je, aby fungovalo, proto Drážní inspekce posílení bezpečnostních opatření doporučila u všech lanovek.
Lanové dráhy procházejí velkou revizí každé tři roky. Provozovatelé lanovek navíc dělají pravidelnou údržbu vždy před začátkem zimní i letní sezony.