Razicí štít vyjel z hory u Plzně. Ražba nejdelšího železničního tunelu téměř končí

Ražba nejdelšího železničního tunelu v Česku, který zrychlí cestování z Prahy do Plzně, je téměř u konce. Razicí štít Viktorie se již objevil na denním světle. Poslední razicí práce provede v sobotu 7. října. Podle původních plánů měl být tunel již hotový, nakonec se ale stavba o rok protáhne, vlaky jím tedy začnou jezdit v prosinci 2018.

Vlakem z centra Prahy do centra Plzně zhruba za hodinu a čtvrt, tedy srovnatelně s autem. Takové zrychlení by měla přinést přeložka trati mezi Ejpovicemi a Plzní, jejíž nejdůležitější částí je čtyřkilometrový tunel pod vrchem Chlum. Jeho ražba se sice protáhla, ale nyní jsou již oba tubusy prakticky proražené. Razicí štít Viktorie se v úbočí kopce objevil přesně po roce práce.

Ražba ale ještě není zcela u konce, zbývá ještě 50 metrů, kdy ale již bude na razicí štít vidět. „Ražba je unikátní v tom, že je možné vidět vrchní část tunelovacího stroje Viktorky při práci,“ podotkl její vedoucí Štefan Ivor.

Naposledy by měla Viktorie pracovat 7. října, a to veřejně. „Lidé se mohou kdykoliv podívat z vyhlídek na obou stranách a vidět stroj, jak razí,“ uvedl hlavní stavbyvedoucí Metrostavu Václav Anděl.

Události v regionech: Ražba nejdelšího železničního tunelu v Česku se blíží ke konci (zdroj: ČT24)

Tunel má dva samostatné tubusy, které stavbaři razili postupně. Práce na druhé troubě byly ve srovnání s první asi o čtyři měsíce rychlejší. Byly by ještě kratší, kdyby ovšem štít nenarazil na tvrdou horninu. „Nepočítali jsme, že budou spility. Objevily se, i když v jižním tunelu nebyly,“ poznamenal Štefan Ivor.

Kromě dokončení ražby druhého tubusu začínají pod vrchem Chlum i další práce. Vznikají spojovací chodby obou částí tunelu – kvůli odstřelům mohou lidé zaznamenat, že se z hory ozývá dunění – a po 7. říjnu začne tunel dostávat konečnou podobu. „Bude se dávat dno tunelu, my tomu říkáme invert, na který se pokládají jednak chodníky a jednak železniční svršek,“ přiblížil Milan Majer ze Správy železniční dopravní cesty.

SŽDC za tunel pod Chlumem zaplatí necelých pět miliard korun. Stavba se prodražila zhruba o čtvrtinu oproti původně plánované částce. Milan Majer však zdůraznil, že byly všechny vícepráce řádně nasmlouvané a schválené. Na stavbu od začátku loňského roku trvale dohlíží i supervizor Státního fondu dopravní infrastruktury, který musí vše odsouhlasit.

Vše by mělo být připraveno k provozu k začátku platnosti jízdního řádu 2018/2019, tedy do prosince příštího roku. Jízda z Rokycan do Plzně by se měla díky přeložce s tunelem zkrátit asi o deset minut, tedy zhruba o polovinu ve srovnání se současnou trasou, která se stáčí na sever až do Chrástu u Plzně.