Téměř čtyřletá přestavba železniční trati z pražského Smíchova do Černošic je hotová. Rekonstrukce za více než 4,2 miliardy korun zahrnovala modernizaci kolejí, nástupišť a trakčního vedení. Výsledkem je podle Správy železnic (SŽ) zvýšení kapacity dráhy a zvýšení traťové rychlosti. Novinářům to ve středu při slavnostním ukončení přestavby řekl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.
Přestavba trati ze Smíchova do Černošic za miliardy je hotová, zrychlí spoje
Odděleně od toho pokračují také práce na nové výpravní budově v pražském Radotíně, která by měla být dokončena do konce letošního roku. Více než tři čtvrtiny nákladů stavby uhradily peníze z evropských fondů.
Přestavba devítikilometrového úseku začala na podzim 2019 a provázely ji výluky v provozu. Výsledkem je především zvýšení kapacity trati na čtyřkolejnou a zrychlení cestování. Z dosavadních 100 kilometrů v hodině budou moci vlaky místy zrychlit až na 140 kilometrů v hodině.
Modernizace propojila dvě dvoukolejné trati mezi Radotínem a Velkou Chuchlí, které byly dosud oddělené. Zrekonstruována byla také železnice mezi Smíchovem a Velkou Chuchlí, ta ovšem zůstala dvoukolejná. Další změnou je nové místo zastávky ve Velké Chuchli, která se přesunula k tamnímu čtyřkolejnému přejezdu blíže k centru městské části.
Velké změny v Radotíně
Součástí projektu byla také kompletní rekonstrukce stanice Praha-Radotín, kde vznikla čtyři nová nástupiště. Ve směru na Beroun byl zrušen železniční přejezd v ulici Na Betonce, který nahradil rozšířený podjezd v Prvomájové ulici se dvěma jízdními pruhy a novým podchodem pro pěší s bezbariérovým přístupem.
„Tento frekventovaný úsek využívají nejen rychlíky a příměstské spoje, ale také nemalý počet nákladních vlaků mířících na Branický most. Nyní mají k dispozici další čtyřkolejný úsek, na který se vejde mnohem větší počet vlaků než dosud,“ řekl Svoboda.
Celkové náklady na přestavbu dosáhly 4,16 miliardy korun, přes 75 procent z nich tvoří peníze z evropských fondů, zhotovitelem stavby je Společnost Černošice, kterou tvoří firmy Eurovia CS, Strabag Rail, Elektrizace železnic Praha a GJW Praha.
„Přestavba železniční trati v mimořádně vytíženém úseku mezi Smíchovem a Černošicemi byla velmi náročná, a to nejen kvůli prostorovým podmínkám, ale také kvůli nutnosti zachování běžného provozu na trati a v jejím okolí,“ podotkl za sdružení firem generální ředitel Skupiny VINCI Construction CS Martin Borovka.
Ze starého nádraží bude služebna strážníků
Na rekonstrukci navazuje v Radotíně výstavba nové nádražní budovy. Dosud stojí základové a ocelové nosné konstrukce, vnitřní a obvodové zdivo, přípojky a zateplení objektu. Dokončení správa předpokládá do závěru letošního roku. Po jejím zprovoznění bude stará budova nádraží přestavěna na služebnu městské policie.
Na trase mezi Prahou a Berounem jsou v plánu další projekty. Jde zejména o modernizaci úseku mezi Karlštejnem a Berounem, dále rekonstrukci části trati mezi odbočkou Berounka a Karlštejnem a později také novou trať ze Smíchova do Berouna, která by podle původních plánů měla vést zčásti tunelem.