Pražský magistrát, dopravní podnik a Správa železnic ve společném prohlášení tvrdí, že zápis nové odbavovací haly hlavního nádraží v Praze do katalogu kulturních památek Národního památkového ústavu (NPÚ) je založen na neplatném odůvodnění a nemá právní základ. Jednání památkářů považují za nestandardní a budící dojem účelovosti. Reagovali tak na středeční vyjádření ministerstva kultury, že odbavovací hala, která by podle tento týden zveřejněného architektonického návrhu měla být částečně zbourána, je kulturní památkou.
Praha a Správa železnic rozporují zapsání odbavovací haly hlavního nádraží na seznam památek
Zápis nové odbavovací haly hlavního nádraží mezi kulturní památky je překvapivý a došlo k němu přes noc, tvrdí Správa železnic, magistrát a dopravní podnik. „Zástupci NPÚ nám na jednání ještě před vyhlášením soutěžního dialogu potvrdili fakt, že nová odbavovací hala není zapsanou památkou,“ uvádí se v prohlášení magistrátu, dopravního podniku a Správy železnic. O tom, že budovu považuje za chráněnou, podle něj informovalo ministerstvo kultury až v závěrečné fázi soutěžního dialogu na rekonstrukci nádraží.
Ministerstvo svůj postoj podpořilo názorem Drážního úřadu, že odbavovací hala je přístavbou historické Fantovy budovy. Úřad ale po doplnění podkladů své stanovisko změnil a halu už za nedílnou součást secesní Fantovy budovy nepovažuje, tvrdí autoři prohlášení, podle kterých tak původní sdělení ministerstva kultury ztratilo jakékoliv odůvodnění.
„Objekt nové odbavovací haly byl v minulosti na prohlášení za kulturní památku NPÚ navržen, nicméně ze strany ministerstva kultury byl podnět zamítnut,“ stojí v prohlášení. Rovněž poukazuje na to, že budova až do konce listopadu nebyla evidována jako památka ani v katalogu NPÚ.
Správa železnic, magistrát a dopravní podnik tvrdí, že zápis do katalogu památek NPÚ je založen na neplatném odůvodnění a nemá právní základ. Jednání památkářů je podle nich nestandardní a budí dojem účelovosti. „Zmatečné a nekoncepční jednání orgánů památkové péče nic nemění na skutečnosti, že jsme jako zadavatelé upozornili účastníky jak na architektonickou hodnotu haly, tak na památkově chráněné celé území již během soutěžního dialogu. Ti ji také promítli do svých návrhů,“ uvádí se ve vyjádření.
V mezinárodní soutěži na přeměnu nové haly, přilehlých Vrchlického sadů a podobu plánované tramvajové zastávky před nádražím uspěl návrh kodaňského studia Henning Larsen Architects. Dominantním prvkem návrhu je velká dřevěná konstrukce, které se má klenout nad novou odbavovací halou směrem k Vrchlického sadům. Zároveň má zmizet velká část haly, zachována má být část nacházející se pod magistrálou.
Návrh po zveřejnění sklidil kritiku na sociálních sítí a vznikla proti němu on-line petice. Petenti požadují zachování haly, kterou navrhli architekti Jan Bočan, Josef Danda, Alena Šrámková, Jan Šrámek a Julie Trnková a která je podle nich významným reprezentantem architektury 70. a 80. let.