Plány na výstavbu nové ranveje na Letišti Václava Havla v pražské Ruzyni se rušit nebudou. Krajský soud v Praze minulý pátek zamítl návrh na zrušení vymezení paralelní dráhy v zásadách územního rozvoje Středočeského kraje. ČT to potvrdil mluvčí kraje Josef Holek. Proti projektu se staví některé pražské městské časti a ekologové. Obávají se negativních vlivů na obytnou zástavbu i životní prostředí. Podle letiště je ale nutné navýšit letovou kapacitu. Středočeský kraj už v minulosti uvedl, že projekt dostatečně zohlednil vlivy na udržitelný rozvoj. Proti rozhodnutí soudu lze ještě podat kasační stížnost.
Plány na výstavbu paralelní ranveje na ruzyňském letišti mohou pokračovat, rozhodl soud
Strany sporu zatím nemají rozsudek k dispozici. „Můžeme jen konstatovat, že v rámci vyhlášení bylo sděleno, že návrh na zrušení opatření obecné povahy v rámci zásad územního rozvoje Středočeského kraje (…), v části, jíž se vymezuje plocha pro zmíněný záměr, byl zamítnut,“ uvedl k pátečnímu vyhlášení rozsudku Holek s tím, že blíže se kraj bude moct vyjádřit, až prostuduje písemný rozsudek.
Doplnil však, že verdikt soudu není jediným podkladem, který je pro případnou výstavbu rozhodující. „Naším úkolem bylo projednat a zajistit plochu pro tento záměr,“ řekl mluvčí. K zahájení stavby je třeba získat mimo jiné také územní rozhodnutí a stavební povolení.
Návrh na zrušení vymezení stavby paralelní ranveje podaly k soudu pražské městské části Nebušice a Suchdol. „Návrh bohužel dopadl v neprospěch městské části,“ sdělil ČT místostarosta Suchdola Václav Vik (za Sdružení občanů Suchdola). „Vzhledem k rozsahu projednávané odborné problematiky se před komentářem rozsudku musíme spolu s naším právním zástupcem seznámit s písemným vypořádáním našich výhrad k zásadám územního rozvoje,“ doplnil. Obce se ve sporu mohou obrátit ještě na Nejvyšší správní soud.
Krajský soud původně vyhověl obcím
Krajský soud v Praze v případu rozhodoval už podruhé. Původně návrhu obcí vyhověl. Do sporu ale letos v únoru zasáhl Nejvyšší správní soud, na který se vedle Středočeského kraje a Letiště Praha obrátilo také Ředitelství silnic a dálnic. Nejvyšší správní soud rozsudek krajského soudu následně zrušil – zejména kvůli nutnosti doplnit dokazování.
V aktuálním sporu jde o aktualizaci zásad územního rozvoje Středočeského kraje z roku 2018. Jde o dokument, kterým se následně řídí úřady a stavební firmy. Aktualizace vznikla, protože část zásad už v minulosti zrušily soudy. Spor o ranvej tak trvá již několik let. I v minulosti proti plánům na výstavbu bojovaly pražské městské části. Důvodem byl i tehdy vliv na okolní prostředí.
Podle kraje má stavba nové ranveje řadu výhod – například se podle něj zvýší kapacita letiště i jeho bezpečnost. Z obdobných důvodů vítá aktuální rozhodnutí soudu i Letiště Praha. „Jsme přesvědčeni, že bez moderního a bezpečného letiště s dostatečnými provozními kapacitami se neobejde žádná vyspělá ekonomika ani stát,“ sdělila ČT mluvčí Klára Divíšková. Dříve se hovořilo o zahájení stavby v roce 2025 a nákladech kolem devíti miliard korun.