Pravděpodobně až deset dnů zabere nasouvání skoro 300 tun těžké konstrukce první poloviny nového mostu nad řeku Moravu na Masarykově třídě v Olomouci. Náročná technická akce začala ve čtvrtek odpoledne. Konstrukce, které se říká rejnok, měří 55 metrů. Doposud stála na břehu Moravy na Masarykově třídě. Oprava mostu, po kterém budou později jezdit i tramvaje, bude definitivně hotová až v polovině roku 2022.
Olomoucký „rejnok“ míří nad řeku Moravu. Nový most se bude z břehu stěhovat deset dnů
Nový most na Masarykově třídě bude ocelový s betonovou deskou, složený ze dvou polí. Jeho celková délka dosáhne 63,3 metru a široký bude 26,3 metru. Most povede ve výšce 7,65 metru nad dnem řeky. První polovina se začala nad řeku nasouvat ve čtvrtek odpoledne.
„Konstrukce mostu je zpevněná dočasnými vzpěrami a deskami tak, aby bylo možné s mostem manipulovat. Na konstrukci jsou přimontována kolečka,“ řekl generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák s tím, že s konstrukcí se bude manipulovat s pomocí hydraulických pístů, kterými se most pomalu přesune nad řeku.
Konstrukce se nasune podélně, aby se dostala mezi levý a pravý břeh řeky, poté také příčně o čtyři metry po proudu. Samotné stěhování mostu z jinak rušné třídy vedoucí do centra města bude trvat asi deset dnů.
Demolice zbytku mostu začne příští rok
Přípravné práce na přesun mostu začaly v pondělí. Po dokončení této fáze bude montáž pokračovat už nad vodou. Nejdříve dělníci osadí bednění a výztuže, následovat bude betonáž mostovky. V příštím roce se plánuje přeložení inženýrských sítí a bude zahájena demolice zbytku mostu.
„Na jaře začneme s rekonstrukcí druhé poloviny mostu. Ta bude probíhat prakticky stejně, a to jak z hlediska stavebních prací, tak z hlediska časové náročnosti. Na dokončení mostu naváže propojení náplavky pod mostem směrem k vysokoškolským kolejím,“ podotkl Gargulák.
Po dobu manipulace s mostní konstrukcí bude na Masarykově třídě úplně uzavřen přechod pro pěší přes řeku Moravu. Lidé budou moci využít most v Komenského ulici nebo na třídě Kosmonautů.
Tramvaje se už do centra vrátily
Kvůli demolici a stavbě nového mostu přišlo centrum Olomouce o tramvajovou dopravu. Ta se zastavila na jaře letošního roku. Tramvaje se do centra vrátily minulý týden poté, co Olomouc dokončila opravu ulice 8. května a také mostu přes Mlýnský potok. Tramvaje ale zatím končí před zbouraným mostem u Vrchního soudu v Olomouci, kde vznikla výhybková úvrať. Na nádraží tak zatím z centra města tramvají přijet nelze.
Stavba protipovodňových opatření u centra Olomouce začala na jaře 2018 a má trvat čtyři roky. Stát bude 750 milionů korun. Součástí projektu je stavba dvou mostů v Komenského ulici a na Masarykově třídě.
Vzniknout mají i nové hráze a protipovodňové zdi. Samotné koryto řeky Moravy má být širší o několik metrů a vznikne také náplavka. Nový most v Komenského ulici byl dokončen v únoru.