Takřka v plné kráse vyjel v pátek po nalakování s pomocí tažné lokomotivy na trať z Přerova do Hranic železniční vůz Slovenská strela. Rekonstrukce historického vlaku po dlouhých letech chátrání bude dokončena v hranické dílně a ještě letos by souprava mohla absolvovat první zkušební jízdy. Poté se stane součástí expozice v Kopřivnici.
Slovenská strela se znovu leskne. Oprava legendárního vlaku se blíží ke konci
Motorový vůz Slovenská strela byl vyrobený v roce 1936 v Tatře a naposledy jezdil v 50. letech. V přerovských opravnách firmy ČMŽO – elektronika dostal v uplynulých týdnech původní barvy, tedy višňově červenou a na střeše starozlatou. Ještě ale nemá motor, takže při jízdě byl v pátek odkázán na sílu tažné lokomotivy. Příjezd čerstvě natřené Strely si na nádraží v Přerově nenechalo ujít několik desítek železničních nadšenců.
„Vše nasvědčuje tomu, že přes pandemii koronaviru bude oprava motorového vozu dokončena v plánovaném termínu v září. Finální kompletace vozu by mohla být hotova už během letních měsíců. Zkušební jízdu by tak Strela mohla podniknout na konci léta nebo začátku podzimu,“ řekl mluvčí Tatra Trucks Andrej Čírtek.
Kuchyň s původní ledničkou, repliky sedaček
Před zahájením lakování restaurátoři v Přerově tmelili a brousili skříň vozu tak, aby konečný vzhled historického vlaku odpovídal stavu po vyrobení před 84 lety. „Nyní jsou dokončovány podvozky vozu s motory, které čeká v druhé půlce června zátěžová zkouška pod výkonem. Následovat bude postupné oživování pohonu celého vozidla,“ uvedl Čírtek.
Zároveň byla zahájena rekonstrukce interiéru. V historickém voze je již instalována kuchyňka a přípravna, a to včetně původní ledničky. Po pátečním převezení zpět do dílny v Hranicích restaurátoři postupně položí podlahové krytiny a v kuchyňce, přípravně a na obou toaletách nalepí repliky původních dlaždiček.
Strelu také čeká tapetování stěn, instalace oken či lakování stropu. Nakonec budou do vozu namontovány sedačky, které se v Ostravě vyrábějí jako přesné repliky originálů.
Pokračuje i stavba expozičního depozitáře v Kopřivnici vedle budoucího muzea nákladních automobilů Tatra. „Objekt je již napojen na vlečkovou síť továrny, probíhají práce na fasádě, která bude z větší části prosklená. Následně bude dokončen interiér,“ podotkl Čírek. Stavba depozitáře a rekonstrukce Strely má stát 93,5 milionu Kč, z toho 80 milionů pokryje dotace EU.
Slovenská strela je jedinou movitou památkou v Moravskoslezském kraji. Motorový vůz od roku 1936 jezdil na trati Praha–Bratislava, i proto dostal pojmenování Slovenská strela. Byl to tehdy nejrychlejší spoj, který jezdil po československých kolejích. Vlaky Slovenská strela byly vyrobeny dva. Jeden později vyhořel a druhý se dostal v roce 1960 do kopřivnického muzea. Dlouhá desetiletí je jedním ze symbolů města.