Slovenská strela se opět postavila na koleje. Příští týden si pojede pro nový lak

V Hranicích pokračuje náročná renovace legendárního železničního vozu Tatra T 68 známého jako Slovenská strela. Vůz se po téměř dvou letech opět postavil na koleje, zatím je však nepojízdný, práce stále pokračují zvenku i zevnitř. Do muzea v Kopřivnici se má vrátit v létě.

V současné době má už známý prvorepublikový vlak funkční motory a stojí na podvozku, ještě se ale nerozjede. Přitom už příští týden se má vydat na zhruba třicetikilometrovou cestu do Přerova, kde získá nový lak.

Slovenská strela sice do přerovské lakovny vyrazí, ale ne sama, doprovázet ji bude muset jiná lokomotiva. Podvozek vlaku totiž ještě není s funkčními motory propojený kabeláží. „Ještě by neodjel, protože ještě není zapojena regulace. Je to zatím jenom postavené na podvozcích, na kterých to bude převezeno,“ přiblížil Jiří Střecha ze společnosti Tatra, který je zároveň garantem renovace vozu. 

Jak vybrat barvu, když se neví, jak přesně vypadala?

Během následujících tří týdnů dostane Slovenská strela vzhled, jaký měla v době své největší slávy. Před samotným zahájením lakování však ještě bude muset proběhnout povrchová úprava. Poté by mělo přijít na řadu několik vrstev barvy. 

Restaurátoři dlouho hledali pokud možno totožnou barvu, jakou měl vůz za první republiky. V dobových popisech je napsáno „jasně zářivá višňová červeň“. Najít správný odstín však nebylo jednoduché, jelikož všechny fotografie vlaku jsou černobílé, až na jednu z roku 1937, která už byla mnohokrát publikovaná v knihách. Odborníci ji však dlouhá léta měli za kolorovanou.

obrázek
Zdroj: ČT24

V muzeu v Kopřivnici se navíc našel i originální vzorník Tatry z roku 1935, podle kterého se tehdy barvy pro vozidla podniku vybíraly. V něm restaurátoři našli barvu, podle které nechali namíchat přesný odstín višňově červené pro Slovenskou strelu. 

Podvozky vlaku budou šedé, tam se dokonce zachovala originální barva, která se skrývala pod několika vrstvami nových nátěrů. Střecha bude v barvě starého zlata, kterou bylo také nutné namíchat tak, aby co nejvíce připomínala původní odstín. 

Potahy na míru i nové dřevěné okenní rámy

Stejně jako v roce 1936, kdy byly dva vlaky s označením Tatra T 68 vyrobeny, má vypadat i interiér vozu. Spousta původních dílů se renovovala, ale některé se nedochovaly a bylo nutné je vytvořit znovu. U každého prvku naštěstí existoval alespoň jeden originál, a restaurátoři tak přesně věděli, z čeho mají vycházet. 

„To je třeba případ vnitřních rámů oken z bukového dřeva. Je to profilovaný masiv a byl velký problém najít někoho, kdo je schopen to ohnout tak, jak my potřebujeme. Žádná firma, ani ta, která vyrábí ohýbaný nábytek, nemá dnes takové stroje, aby byla schopna to udělat,“ popsal Střecha. Nakonec se ale ve východních Čechách našel alepoň jeden restaurátor, který to dokázal. 

Nezachovaly se však původní potahy sedaček, jelikož byly už dříve přečalouněny. Podle dobového popisku černobílých fotografií a barev, které restaurátoři našli na potahu sedačky strojvedoucího, se nechala na míru utkat látka s původním vzorem. Má barvu bílé kávy a je hnědě žíhaná. 

Je to národní kulturní památka a dostává maximální péči tak, abychom ji vrátili do stavu z roku 1936 a 1937, kdy byla uvedena do provozu.
Jiří Sřecha
garant renovace Slovenské strely

Navrátit vlaku původní podobu je složité v tom, že se na jednom místě potkává celá řada řemesel, která se musí vzájemně koordinovat. „Některé díly byly nahrazeny novými, například dynama a podobně. Drtivá většina komponent se však vyrábí znovu, podle původních vzorů,“ konstatoval koordinátor prací Jan Palas. 

Jednoduché není ani skloubit historický vůz s moderními technickými požadavky. „Je to vždy věc kompromisů. Pokud bychom museli vyhovět všem stávajícím předpisům, tak by to nebylo možné. Ale proto, že se jedná o vozidlo historické, tak tam jsou určitá zjednodušení,“ doplnil Palas. Vše ale restaurátoři musí komunikovat s Drážním úřadem nebo Správou železnic. 

Nápisy FAJČIARI a NEFAJČIARI zůstanou

Vůz Slovenská strela byl rozdělen na dvě části – pro kuřáky a nekuřáky. Jednotlivé části vlaku byly označeny slovenskými nápisy FAJČIARI a NEFAJČIARI, jelikož domovskou stanicí vlaku byla Bratislava – hlavná stanica. Také toto restaurátoři zachovají, včetně popelníků. Rozdíl však bude v tom, že tentokrát se už ve vlaku kouřit nebude. 

obrázek
Zdroj: ČT24

„Zrcadlo? Nebrat, příliš těžké!“

Slovenská strela byla jedinečná i tím, že měla poměrně malou hmotnost – pouze 36 tun. Už když se v kopřivnické Tatře vyráběla, vybírali dělníci co nejlehčí materiály, aby ušetřili doslova každý gram. Například místo zrcadel byl na toaletách pouze leštěný hliník. 

O to se momentálně snaží i restaurátoři, protože musejí původní hmotnost dodržet, případně překročit jenom velice mírně. „Tam, kde je to možné, se používají původní materiály. Tam, kde to možné není, se používají nové, ale stejně těžké nebo nepatrně těžší. Je tam určitá tolerance, ale nemůžeme to překročit třeba o pět tun,“ poznamenal Palas. 

Sousedíkovy unikátní motory už šlapou

Už loni se podařilo dokončit jednu z nejdůležitějších částí opravy Slovenské strely – motory, na jejichž konstrukci se podílel i český vynálezce Josef Sousedík. Jeho systém byl ve své době převratný, využíval efektivitu jak elektromotorů, tak benzinového motoru. Moravský Edison, jak se mu také přezdívalo, ho nejdříve vyzkoušel ve svém autě, poté ho aplikoval do vlaku. 

Oprava historického železničního vozu začala už v srpnu 2018, kdy byl kamionem převezen do dílen Českomoravské železniční opravny (ČMŽO) v Hranicích, od té doby se po částech renovuje. Předtím Slovenská strela dlouhá léta chátrala před kopřivnickým muzeem a byla už ve velmi špatném stavu.

Oprava unikátního motorového železničního vozidla, které je jediným exemplářem na světě, skončí letos v létě. Renovace má stát až 42 milionů korun. Vlak najde místo v novém depu v areálu muzea v Kopřivnici. Při významných událostech by Slovenská strela mohla dokonce opět vyrazit na koleje v rámci vyhlídkových jízd. 

Strela brzdila jenom v Brně, v Bratislavě byla za čtyři a půl hodiny

Kopřivnická Tatra původně vyrobila dva vozy, které se mohly chlubit označením nejrychlejší vlak v Československu. Jeden z nich však vyhořel a zachoval se pouze ten, který se právě opravuje. Trasu z Prahy do Bratislavy urazil motorový vůz za čtyři hodiny a 18 minut. Jedinou další zastávkou bylo Brno.

Slovenská strela vyjela poprvé 13. července 1936. Po začátku druhé světové války však dostal vlak stopku, protože chyběly pohonné hmoty. Po skončení konfliktu ještě nějakou dobu jezdil hlavně jako ministerský nebo vládní vlak. Vozil i představitele Československa na procesy do Norimberku, a to až do 50. let.

2 minuty
Jak vypadala Slovenská strela v časech své největší slávy?
Zdroj: Technické muzeum Kopřivnice

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Požár střechy bytového domu v Brně mají hasiči pod kontrolou

Požár střechy bytového domu v Brně-Chrlicích se podařilo hasičům vpodvečer po několika hodinách lokalizovat a dohašují jej. Hasiči vyhlásili zvláštní, tedy nejvyšší stupeň požárního poplachu. Osm lidí je evakuovaných, tři hasiči se zranili, informoval mluvčí hasičů Jaroslav Mikoška. Škody půjdou do milionů korun, přesnější vyčíslení bude možné až později. Podle policie byla příčinou pravděpodobně nedbalost při provádění stavebních prací.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Obvinění po razii NCOZ si zatím vyslechli čtyři lidé. Způsobili škodu 34 milionů

Obvinění z daňové trestné činnosti si po úterní razii Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) v Plzeňském, Karlovarském a Ústeckém kraji zatím vyslechli čtyři podnikatelé z Mostecka a Teplicka. Detektivové v úterý zadrželi osm lidí, zbývající čtyři by měli být v průběhu středečního odpoledne propuštěni na svobodu. Pro ČT to uvedla náměstkyně ústecké krajské státní zástupkyně Kateřina Doušová. Škoda je zhruba 34 milionů korun.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Greenpeace obsadili prodejnu Tesla v Čestlicích. Protestovali proti Trumpovi a Muskovi

Aktivisté z ekologické organizace Greenpeace ve středu ráno vylezli na střechu vzorkové prodejny a zákaznického centra společnosti Tesla v Čestlicích u Prahy. Protestovali proti počínání amerického prezidenta Donalda Trumpa a miliardáře Elona Muska, vadí jim jejich útoky na neziskové organizace, média, vědce i ochránce přírody. Na místě byla policie i hasiči. Po jednání s policií aktivisté ze střechy sešli po schodech v zadní části budovy. Akce trvala zhruba čtyři hodiny.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Lesní požáry a otrávené nápoje. Podezřelý z vraždy skončil ve vazbě

Sedmačtyřicetiletý muž, který podle policie letos v únoru a březnu na Bruntálsku a Olomoucku založil několik lesních požárů, je podezřelý i z vraždy, přípravy několika dalších a z týrání zvířat. Podle policie se pokusil otrávit deset lidí, z nichž jeden člověk zemřel, další má doživotní následky. Navíc nelegálně drží střelnou zbraň, a to opakovací kulovnici. Muž skončil ve vazbě, hrozí mu i výjimečný trest včetně doživotí.
před 17 hhodinami

Začíná Rock for People, zahrají Linkin Park nebo Sex Pistols

V Hradci Králové začíná třicátý ročník Rock for People. Hudební festival slibuje vystoupení více než tisícovky umělců na deseti pódiích. Potrvá do neděle 15. června.
před 18 hhodinami

Na léto chybí dárci krve. Roli v tom mají klíšťata i dovolené

V létě očekávají nemocnice každoroční úbytek dárců krve. Důvodem jsou dovolené, ale také například klíšťata. Vyplývá to z vyjádření odborníků z fakultních nemocnic pro ČT. Celoročním problémem je také rostoucí věk dárců. Jejich průměrný věk se podle Petra Turka z Fakultní Thomayerovy nemocnice za posledních patnáct let zvýšil o pět let.
před 19 hhodinami

Vozík se odpojil od auta a těžce zranil chodce

Vozík, který se nečekaně odpojil od osobního auta, najel v Kynšperku nad Ohří na Sokolovsku plnou rychlostí do chodce a těžce ho zranil. Muž zůstává v nemocnici ve vážném, ale stabilizovaném stavu. Policisté v této souvislosti řidičům připomínají, aby před jízdou nikdy nezapomněli připojení zkontrolovat.
10. 6. 2025

NCOZ zasahovala ve třech krajích

Národní centrála proti organizovanému zločinu (NCOZ) zasahovala na desítkách míst v Plzeňském, Ústeckém a Karlovarském kraji. Ústecké krajské státní zastupitelství případ, který se týká daňové trestné činnosti, dozoruje. Detektivové zadrželi osm lidí, informovala ústecká náměstkyně krajské státní zástupkyně Kateřina Doušová. Na případ upozornil server Novinky.cz, podle něhož se týká mimo jiné možného ovlivňování zakázek na ochranu objektů.
10. 6. 2025Aktualizováno10. 6. 2025
Načítání...