Slovenskou strelu rozebrali na díly. Odborníci dokončují opravu motorů a vybírají novou barvu

Zhruba půlrok restaurátoři pracují na rekonstrukci unikátního motorového vlaku Slovenská strela. Momentálně dokončují náročnou opravu motorů, na jejichž konstrukci se podílel český vynálezce Josef Sousedík. Vlak, který je jediným exemplářem na světě, by měl být dokončen v srpnu příštího roku, poté se vrátí do Kopřivnice.

Na renovaci Slovenské strely se podílí celkem devět firem z celého Česka. V nejbližší době odborníci v kopřivnické místní části Lubina dokončí opravu motorů uznávaného vynálezce Josefa Sousedíka, kterému se přezdívalo Moravský Edison. 

„Systém Sousedík byl na svou dobu převratný, využíval efektivitu jak elektromotorů, tak benzinového motoru. Systém si přímo pan Sousedík vyzkoušel ve svém autě, a potom ho aplikoval do lokomotivy,“ řekl motorář Martin Klos. 

Oprava motorového vlaku nadchla i vynálezcova syna Tomáše Sousedíka. „Otec měl už v roce 1927 první hybridní elektromobil, nejen v Česku, ale určitě v Evropě a pravděpodobně i na světě,“ řekl. 

Kontrolní tým restaurátorů v těchto dnech vybírá barvy pro Slovenskou strelu. Ve hře jsou v dva odstíny, pomůže například vzorník Tatry ze třicátých let. Odborníci vycházejí z dobových materiálů a hlavně fotografií, které jsou však černobílé. Zbytky původního nátěru restaurátoři objevili například na podvozcích. 

Oprava Slovenské strely začala loni

Vlak, který léta chátral před kopřivnickým muzeem, loni v srpnu experti naložili a odvezli do dílen Českomoravské železniční opravny v Hranicích na Přerovsku. Tam dělníci vůz rozebrali na podvozkovou a skříňovou část a postupně opravují jednotlivé části.

Samotná přeprava vlaku z Kopřivnice do Hranic na Moravě byla velmi náročná, protože bylo potřeba vlak nejdříve dostat na vlečnou soupravu. Ta Slovenskou strelu následně převezla po silnici až do hranické opravny, stěhování trvalo skoro celý den. 

„Oprava Slovenské strely je náročná záležitost. Musí proběhnout podle dobových materiálů. Tatra dnes vyrábí nákladní automobily, nemá už schopnost vyrábět železniční vozy,“ řekl loni generální ředitel společnosti Tatra Kopřivnice Radek Strouhal. Práce budou stát více než 42 milionů korun a většinu pokryje evropská dotace. 

Slovenská strela by měla po náročné rekonstrukci získat vzhled, jaký měla před více než osmdesáti lety. Kopřivnická Tatra s ní má velké plány, při výjimečných událostech by chtěl podnik pořádat vyhlídkové jízdy a vznikne také depo, které bude vlak chránit před nepříznivými podmínkami. 

Vlak byl nejrychlejší v Československu, proto dostal název „strela“

Motorový vlak Slovenská strela vyjel poprvé 13. července 1936 a obsluhoval trať Praha–Bratislava. Unikátní vůz měl jedinou zástávku v Brně a trasu tak urazil za čyři hodiny a 50 minut, proto dostal jméno Slovenská strela.

Po začátku druhé světové války byl odstaven, protože chyběly pohonné hmoty. Po válce ještě vůz chvíli jezdil hlavně jako ministerský nebo vládní vlak, vozil i představitele Československa na procesy do Norimberku, a to až do 50. let. Vlaky Slovenská strela byly vyrobeny dva, jeden z nich vyhořel.  

Jak vypadala Slovenská strela v časech své největší slávy? (zdroj: Technické muzeum Kopřivnice)