Slovenskou strelu rozebrali na díly. Odborníci dokončují opravu motorů a vybírají novou barvu

Zhruba půlrok restaurátoři pracují na rekonstrukci unikátního motorového vlaku Slovenská strela. Momentálně dokončují náročnou opravu motorů, na jejichž konstrukci se podílel český vynálezce Josef Sousedík. Vlak, který je jediným exemplářem na světě, by měl být dokončen v srpnu příštího roku, poté se vrátí do Kopřivnice.

Na renovaci Slovenské strely se podílí celkem devět firem z celého Česka. V nejbližší době odborníci v kopřivnické místní části Lubina dokončí opravu motorů uznávaného vynálezce Josefa Sousedíka, kterému se přezdívalo Moravský Edison. 

„Systém Sousedík byl na svou dobu převratný, využíval efektivitu jak elektromotorů, tak benzinového motoru. Systém si přímo pan Sousedík vyzkoušel ve svém autě, a potom ho aplikoval do lokomotivy,“ řekl motorář Martin Klos. 

Oprava motorového vlaku nadchla i vynálezcova syna Tomáše Sousedíka. „Otec měl už v roce 1927 první hybridní elektromobil, nejen v Česku, ale určitě v Evropě a pravděpodobně i na světě,“ řekl. 

Kontrolní tým restaurátorů v těchto dnech vybírá barvy pro Slovenskou strelu. Ve hře jsou v dva odstíny, pomůže například vzorník Tatry ze třicátých let. Odborníci vycházejí z dobových materiálů a hlavně fotografií, které jsou však černobílé. Zbytky původního nátěru restaurátoři objevili například na podvozcích. 

Oprava Slovenské strely začala loni

Vlak, který léta chátral před kopřivnickým muzeem, loni v srpnu experti naložili a odvezli do dílen Českomoravské železniční opravny v Hranicích na Přerovsku. Tam dělníci vůz rozebrali na podvozkovou a skříňovou část a postupně opravují jednotlivé části.

Samotná přeprava vlaku z Kopřivnice do Hranic na Moravě byla velmi náročná, protože bylo potřeba vlak nejdříve dostat na vlečnou soupravu. Ta Slovenskou strelu následně převezla po silnici až do hranické opravny, stěhování trvalo skoro celý den. 

„Oprava Slovenské strely je náročná záležitost. Musí proběhnout podle dobových materiálů. Tatra dnes vyrábí nákladní automobily, nemá už schopnost vyrábět železniční vozy,“ řekl loni generální ředitel společnosti Tatra Kopřivnice Radek Strouhal. Práce budou stát více než 42 milionů korun a většinu pokryje evropská dotace. 

Slovenská strela by měla po náročné rekonstrukci získat vzhled, jaký měla před více než osmdesáti lety. Kopřivnická Tatra s ní má velké plány, při výjimečných událostech by chtěl podnik pořádat vyhlídkové jízdy a vznikne také depo, které bude vlak chránit před nepříznivými podmínkami. 

Vlak byl nejrychlejší v Československu, proto dostal název „strela“

Motorový vlak Slovenská strela vyjel poprvé 13. července 1936 a obsluhoval trať Praha–Bratislava. Unikátní vůz měl jedinou zástávku v Brně a trasu tak urazil za čyři hodiny a 50 minut, proto dostal jméno Slovenská strela.

Po začátku druhé světové války byl odstaven, protože chyběly pohonné hmoty. Po válce ještě vůz chvíli jezdil hlavně jako ministerský nebo vládní vlak, vozil i představitele Československa na procesy do Norimberku, a to až do 50. let. Vlaky Slovenská strela byly vyrobeny dva, jeden z nich vyhořel.  

2 minuty
Jak vypadala Slovenská strela v časech své největší slávy?
Zdroj: Technické muzeum Kopřivnice

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 1 hhodinou

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 16 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...