Slovenská strela se dožila oprav. Experti ji po 82 letech uvedou do originálního stavu

17 minut
Studio Ostrava: Slovenskou strelu čeká rekonstrukce
Zdroj: ČT24

Slavný vlak Slovenská strela, který roky chátral před muzeem v Kopřivnici, převezli odborníci na opravu do nedalekých Hranic. Rekonstrukce unikátní památky vyjde podle odhadů na více než 42 milionů korun.

„Už samotná přeprava vlaku byla náročná. Vše se chystalo měsíc dopředu. Odborníci tak od rána pomalu Strelu přesouvali po centimetrech po speciální koleji až na vlečnou soupravu,“ poznamenala redaktorka České televize Tereza Krumholzová.

Vlak bude po zevrubné renovaci znovu plně pojízdný a stane se jednou z hlavních atrakcí nového technického muzea Tatry Kopřivnice. Potvrdil to generální ředitel společnosti kopřivnické Tatry Radek Strouhal. Právě této firmě vlaková souprava patří. Práce na vlaku budou trvat přibližně dva roky.

Celou akci jsme připravovali řadu let. Žádali jsme také o dotaci z evropských fondů na opravu národní kulturní památky, kterou Slovenská strela je. To se nakonec podařilo. Z evropské pokladny se podaří uhradit 80 procent nákladů. Zbytek doplatí Tatra Trucks ze svých zdrojů.
Radek Strouhal
generální ředitel společnosti kopřivnické Tatry

„Oprava Slovenské strely je náročná záležitost. Musí proběhnout podle dobových materiálů. Tatra dnes vyrábí nákladní automobily, nemá už schopnost vyrábět železniční vozy,“ objasnil Radek Strouhal skutečnost, proč si automobilka neopraví vlak sama, ale naopak hledala odbornou pomoc u jiných firem.

Pokud se vše podaří, dostane se vůz do provozuschopné podoby a bude zároveň vypadat jako před desítkami let. „Při výjimečných událostech plánujeme dělat vyhlídkové jízdy. Vznikne také nové depo, které bude vlak chránit před nepříznivými podmínkami,“ doplnil Strouhal.

Generálky vozu se ujmou v Hranicích

Do kompletní renovace Slovenské strely se pustí experti v dílnách v Hranicích. Zázemí zde má Českomoravská železniční opravna, jejíž zaměstnanci provedou klíčovou část prací.

„Po příjezdu do Hranic se motorový vůz rozebere na podvozkovou a skříňovou část,“ uvedl ředitel firmy Jiří Loucký. Postupně se tak podle něj zrenovují jednotlivé části vlaku včetně motorů.

5 minut
Transport Slovenské strely na generální opravu
Zdroj: ČT Ostrava

Motorový vůz Slovenská strela byl uveden do provozu 13. července 1936. Jezdil na trati Praha–Bratislava, i proto dostal pojmenování Slovenská strela. Díky jediné zastávce v Brně to byl tehdy nejrychlejší spoj, který jezdil po československých kolejích. Trasu urazil za čtyři hodiny a 50 minut.

Po začátku druhé světové války byla Slovenská strela odstavena kvůli nedostatku pohonných hmot. Po válce ještě vůz chvíli jezdil hlavně jako ministerský nebo vládní vlak, vozil i představitele Československa na procesy do Norimberku. Jezdil ještě v 50. letech, pak byl vyřazen. Vlaky Slovenská strela byly vyrobeny dva. Jeden později vyhořel a druhý se dostal v roce 1960 do kopřivnického muzea. Dlouhá desetiletí je jedním ze symbolů města.

2 minuty
Jak vypadala Slovenská strela v časech své největší slávy?
Zdroj: Technické muzeum Kopřivnice

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 5 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 8 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 11 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 14 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 15 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
včera v 20:48
Načítání...