Slovenská strela se dožila oprav. Experti ji po 82 letech uvedou do originálního stavu

17 minut
Studio Ostrava: Slovenskou strelu čeká rekonstrukce
Zdroj: ČT24

Slavný vlak Slovenská strela, který roky chátral před muzeem v Kopřivnici, převezli odborníci na opravu do nedalekých Hranic. Rekonstrukce unikátní památky vyjde podle odhadů na více než 42 milionů korun.

„Už samotná přeprava vlaku byla náročná. Vše se chystalo měsíc dopředu. Odborníci tak od rána pomalu Strelu přesouvali po centimetrech po speciální koleji až na vlečnou soupravu,“ poznamenala redaktorka České televize Tereza Krumholzová.

Vlak bude po zevrubné renovaci znovu plně pojízdný a stane se jednou z hlavních atrakcí nového technického muzea Tatry Kopřivnice. Potvrdil to generální ředitel společnosti kopřivnické Tatry Radek Strouhal. Právě této firmě vlaková souprava patří. Práce na vlaku budou trvat přibližně dva roky.

Celou akci jsme připravovali řadu let. Žádali jsme také o dotaci z evropských fondů na opravu národní kulturní památky, kterou Slovenská strela je. To se nakonec podařilo. Z evropské pokladny se podaří uhradit 80 procent nákladů. Zbytek doplatí Tatra Trucks ze svých zdrojů.
Radek Strouhal
generální ředitel společnosti kopřivnické Tatry

„Oprava Slovenské strely je náročná záležitost. Musí proběhnout podle dobových materiálů. Tatra dnes vyrábí nákladní automobily, nemá už schopnost vyrábět železniční vozy,“ objasnil Radek Strouhal skutečnost, proč si automobilka neopraví vlak sama, ale naopak hledala odbornou pomoc u jiných firem.

Pokud se vše podaří, dostane se vůz do provozuschopné podoby a bude zároveň vypadat jako před desítkami let. „Při výjimečných událostech plánujeme dělat vyhlídkové jízdy. Vznikne také nové depo, které bude vlak chránit před nepříznivými podmínkami,“ doplnil Strouhal.

Generálky vozu se ujmou v Hranicích

Do kompletní renovace Slovenské strely se pustí experti v dílnách v Hranicích. Zázemí zde má Českomoravská železniční opravna, jejíž zaměstnanci provedou klíčovou část prací.

„Po příjezdu do Hranic se motorový vůz rozebere na podvozkovou a skříňovou část,“ uvedl ředitel firmy Jiří Loucký. Postupně se tak podle něj zrenovují jednotlivé části vlaku včetně motorů.

5 minut
Transport Slovenské strely na generální opravu
Zdroj: ČT Ostrava

Motorový vůz Slovenská strela byl uveden do provozu 13. července 1936. Jezdil na trati Praha–Bratislava, i proto dostal pojmenování Slovenská strela. Díky jediné zastávce v Brně to byl tehdy nejrychlejší spoj, který jezdil po československých kolejích. Trasu urazil za čtyři hodiny a 50 minut.

Po začátku druhé světové války byla Slovenská strela odstavena kvůli nedostatku pohonných hmot. Po válce ještě vůz chvíli jezdil hlavně jako ministerský nebo vládní vlak, vozil i představitele Československa na procesy do Norimberku. Jezdil ještě v 50. letech, pak byl vyřazen. Vlaky Slovenská strela byly vyrobeny dva. Jeden později vyhořel a druhý se dostal v roce 1960 do kopřivnického muzea. Dlouhá desetiletí je jedním ze symbolů města.

2 minuty
Jak vypadala Slovenská strela v časech své největší slávy?
Zdroj: Technické muzeum Kopřivnice

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 17 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 25 mminutami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 1 hhodinou

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 15 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 16 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...