
Studio Ostrava: Slovenskou strelu čeká rekonstrukce
„Už samotná přeprava vlaku byla náročná. Vše se chystalo měsíc dopředu. Odborníci tak od rána pomalu Strelu přesouvali po centimetrech po speciální koleji až na vlečnou soupravu,“ poznamenala redaktorka České televize Tereza Krumholzová.
Galerie: Kabina strojvůdce Slovenské strely
Vlak bude po zevrubné renovaci znovu plně pojízdný a stane se jednou z hlavních atrakcí nového technického muzea Tatry Kopřivnice. Potvrdil to generální ředitel společnosti kopřivnické Tatry Radek Strouhal. Právě této firmě vlaková souprava patří. Práce na vlaku budou trvat přibližně dva roky.
„Celou akci jsme připravovali řadu let. Žádali jsme také o dotaci z evropských fondů na opravu národní kulturní památky, kterou Slovenská strela je. To se nakonec podařilo. Z evropské pokladny se podaří uhradit 80 procent nákladů. Zbytek doplatí Tatra Trucks ze svých zdrojů.“
Radek Strouhal
„Oprava Slovenské strely je náročná záležitost. Musí proběhnout podle dobových materiálů. Tatra dnes vyrábí nákladní automobily, nemá už schopnost vyrábět železniční vozy,“ objasnil Radek Strouhal skutečnost, proč si automobilka neopraví vlak sama, ale naopak hledala odbornou pomoc u jiných firem.
Pokud se vše podaří, dostane se vůz do provozuschopné podoby a bude zároveň vypadat jako před desítkami let. „Při výjimečných událostech plánujeme dělat vyhlídkové jízdy. Vznikne také nové depo, které bude vlak chránit před nepříznivými podmínkami,“ doplnil Strouhal.
Generálky vozu se ujmou v Hranicích
Do kompletní renovace Slovenské strely se pustí experti v dílnách v Hranicích. Zázemí zde má Českomoravská železniční opravna, jejíž zaměstnanci provedou klíčovou část prací.
„Po příjezdu do Hranic se motorový vůz rozebere na podvozkovou a skříňovou část,“ uvedl ředitel firmy Jiří Loucký. Postupně se tak podle něj zrenovují jednotlivé části vlaku včetně motorů.

Transport Slovenské strely na generální opravu
Motorový vůz Slovenská strela byl uveden do provozu 13. července 1936. Jezdil na trati Praha–Bratislava, i proto dostal pojmenování Slovenská strela. Díky jediné zastávce v Brně to byl tehdy nejrychlejší spoj, který jezdil po československých kolejích. Trasu urazil za čtyři hodiny a 50 minut.
Po začátku druhé světové války byla Slovenská strela odstavena kvůli nedostatku pohonných hmot. Po válce ještě vůz chvíli jezdil hlavně jako ministerský nebo vládní vlak, vozil i představitele Československa na procesy do Norimberku. Jezdil ještě v 50. letech, pak byl vyřazen. Vlaky Slovenská strela byly vyrobeny dva. Jeden později vyhořel a druhý se dostal v roce 1960 do kopřivnického muzea. Dlouhá desetiletí je jedním ze symbolů města.
