Slovenská strela vyjela na koleje před osmdesáti let. V Kopřivnici má výstavu

Vlak Slovenská strela, technická chlouba bývalého Československa, slaví osmdesát let od doby, kdy poprvé vyjel na koleje. Souprava patří k nejcennějším exponátům muzea v Kopřivnici. Snímky z výroby legendárního motorového vlaku mohou od srpna vidět návštěvníci Lašského muzea v Kopřivnici na Novojičínsku.

Výstava připomíná 80. výročí, kdy vlak vyrobený v kopřivnické Tatře vyjel na trať mezi Prahou a Bratislavou, řekl kurátor výstavy Pavel Dvořák.

Těžištěm výstavy jsou fotografie z podnikového archivu Tatry. „Je na nich zobrazena výroba Slovenské strely od prvních dílů až po dokončený celý vlak. Ty fotografie jsou čistě dokumentárního charakteru. Mají vynikající kvalitu, byly foceny takřka dokonalými přístroji, ale jsou to opravdu technické snímky, takže jsou tam různé díly, způsob jejich montáže, motor a podobně,“ popsal Dvořák.

Unikátní na nich podle něj je, že „jsou opravdu z provozu takové syrové, nejsou aranžované“. Za nevýhodu ale považuje to, že „jsou poměrně dost technické, takže nemusí zaujmout každého“.

Slovenská strela

Železniční motorový vůz M290.0 byl uveden do provozu 13. července 1936. Byl nasazený na trati Praha - Bratislava, i proto dostal pojmenování Slovenská strela.

„Jezdil s jedinou zastávkou v Brně. Tehdy to byl nejrychlejší spoj vůbec, který jezdil po československých kolejích. Doba jízdy i s přestávkou v Brně trvala z Prahy do Bratislavy asi čtyři hodiny a 50 minut, což je doba, kterou potom překonaly až moderní vlaky, jako je Pendolino,“ řekl kurátor výstavy.

Slovenská strela opustila dílny továrny Tatra v roce 1936. Rozložená na díly zůstala na fotografiích, které pečlivě dokumentují vznik vlaku. Konstruktéři Hans Ledwinka a Josef Sousedík vyráběli vlak v tatrovácké automobilové dílně. Vlakové skříni navrhli aerodynamický tvar, jaký měly osobní automobily.

Fotografie jsou úplně bez lidí. Dokumentovaly to, jak má vlak vypadat, jak vypadají jednotlivé díly. Na některých fotografiích jsou dokonce sváry.
Pavel Dvořák
Lašské muzeum, kurátor

Vedle fotografií z výroby visí i snímky z roku 1966. To už Slovenskou strelu vlastnilo muzeum. A dělníci ji instalují jako exponát do muzejního parku. Později se přestěhovala před Technické muzeum.

Po válce sloužil vlak ministrům

Slovenská strela byla v provozu do začátku druhé světové války, pak byla odstavena kvůli nedostatku pohonných hmot. „Vlak jezdil ještě chvíli po válce. Sloužil hlavně jako ministerský nebo vládní vlak, jezdil dokonce s představiteli Československa na procesy do Norimberka. Jezdil ještě v 50. letech, pak byl vyřazen,“ řekl Dvořák.

Doplnil, že vlaky Slovenská strela byly vyrobeny jen dva. Jeden později vyhořel a druhý se dostal v roce 1960 do kopřivnického muzea. Dlouhá desetiletí je jedním ze symbolů města.

Výstava Slovenská strela v továrně potrvá v Lašském muzeu do 4. září. Je otevřena od úterý do neděle od 09:00 do 17:00. Vstupné do celého muzea stojí 40 korun pro dospělé a 20 korun pro děti.

Načítání...