Olomouckému kraji chybí peníze na opravy silnic druhé a třetí třídy, odložit kvůli tomu musel jedenáct naplánovaných staveb. Od státu totiž dostane jenom polovinu z přislíbených zhruba 240 milionů. Hejtmanství chtělo v tomto roce opravit 26 komunikací, přednost dostanou mosty nebo silnice v havarijním stavu.
Olomouckému kraji chybí peníze na opravy silnic. Jedenáct staveb musel odložit
Skoro čtrvrt miliardy, se kterou Olomoucký kraj počítal na letošní rok, mělo padnout na 26 zničených silnic a poškozených mostů v regionu. Nakonec dostane ale jenom poloviční částku, která bude podle vedení hejtmanství stačit na opravu pouze patnácti úseků.
„Nic jiného nezbývá, když nemáme peníze, nemůžeme stavby realizovat. My taky nejsme spokojení, když máme vlastně po projekční přípravě, stavebních řízeních a výběrových řízeních na zhotovitele,“ uvedl technický náměstek Správy silnic Olomouckého kraje Ivo Černý. V regionu se tak letos nedostane například na opravu průtahu obcí Vranovice na Prostějovsku.
Vláda s výborem Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) schválila Olomouckému kraji dotaci ve výši 122,4 milionu korun. Původně vláda krajům v Česku slíbila na opravy silnic druhé a třetí třídy čtyři miliardy. „Finanční prostředky na financování oprav silnic druhé a třetí třídy nebyly součástí rozpočtu SFDI na rok 2019, který schválila Poslanecká sněmovna,“ řekl ředitel SFDI Zbyněk Hořelica.
Jiné zdroje?
SFDI našel na opravy silnic druhé a třetí třídy pro letošní rok jenom miliardu, druhou uvolnila vláda z rozpočtové rezervy. Chybějící dvě miliardy slíbila dodat z jiných zdrojů. „V rámci Integrovaného regionálního operačního programu, ale tam jsme omezení podmínkami, že ty cesty, které jsme vyčlenili, že nebudeme letos realizovat,“ upřesnil náměstek olomouckého hejtmana Jan Zahradníček (ANO).
Kritika však nejde jenom na adresu vlády, ale také Olomouckého kraje. Někteří místní si stěžují, že správa silnic opravuje i úseky, na kterých to není tak nutné a penězi se tak údajně plýtvá. Platí to například pro silnici mezi Bohuslavicemi a Hrabovou, kterou nedávno pokryl asfaltový nátěr a kamenná drť. Podle některých místních je ale teď stav mnohem horší než předtím.
Olomoučtí silničáři se však brání a tvrdí, že zrovna tato rekonstrukce zabrání případnému rozšiřování jemných trhlin a oddálí nákladné opravy.