Nový nadjezd přes železniční koridor v Olomouci zvýší bezpečnost řidičů

Události v regionech: Nový nadjezd v olomouckých Holicích (zdroj: ČT24)

Stavbaři dokončili nový silniční nadjezd přes železniční trať v Olomouci-Holici. Zprovozněn bude v pátek. Řidiči díky němu bezpečně překonají frekventovanou železniční trať. Nadjezd nahradí železniční přejezd se závorami, který v této části Olomouce kvůli vysoké frekvenci vlaků na koridorové trati často komplikoval automobilovou dopravu. Stavba nadjezdu byla zahájena loni v létě a vyžádala si investici 374 milionů korun.

„Stavba nadjezdu si vyžádala vybudování přeložky na silnici III. třídy v délce 468 metrů. Nový most tvoří ocelobetonová konstrukce. Po ní překonají koridor bezpečně nejen auta, ale díky vyhrazeným pruhům i cyklisté. Nechybí ani chodník pro pěší. Součástí prací byla také přeložka silnice spojující Holickou a Technologickou ulici,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Nadjezd prošel minulý týden zatěžovací zkouškou, pomocí které odborníci ověřili statické funkce mostní konstrukce. Na zatížení nadjezdu použili šest čtyřnápravových nákladních automobilů, každý o hmotnosti dvaatřicet tun.

Odpadnou dopravní komplikace a kolony

Kvůli silnému železničnímu provozu na koridoru mezi Olomoucí a Přerovem byly na původním přejezdu velmi často spouštěny závory, což v této části Olomouce způsobovalo dopravní komplikace. V dopravních špičkách se před přejezdem tvořily dlouhé kolony automobilů.



„Je to jedno ze čtyř spojení, které spojuje východní a západní část Olomouce, takže je to extrémně důležité,“ řekl náměstek primátora Olomouce Tomáš Pejpek (ProOlomouc). I kvůli tomu, že se v příštích letech uskuteční velká rekonstrukce nedalekého silničního a tramvajového mostu na vnitřním okruhu města. „Probíhá projekční příprava, takže nový přejezd potom v době rekonstrukce převezme nemalou část dnešní dopravní zátěže,“ vysvětlil Pejpek.

Na novém nadjezdu bude doprava vedena ve dvou jízdních pruzích širokých tři metry, pro cyklisty jsou po stranách vyhrazeny metr široké pruhy. Původní plány počítaly s tím, že nadjezd bude postaven v letech 2019 a 2020, příprava ale nabrala zpoždění.

Část přejezdů buď železničáři modernizují, nebo ruší. Řidiči pak koleje nejčastěji překonávají po nových mostech, nebo podjezdy. „V nejbližší době bude zahájena rekonstrukce, nebo náhrada přejezdu ve Studénce v Moravskoslezském kraji,“ řekl ředitel Stavební správy východ Správy železnic Miroslav Bocák. Stavbaři tam příští rok začnou budovat podjezd. Jde o místo, kde v roce 2015 narazilo Pendolino do kamionu, který vjel i přes červenou na koleje. Zemřeli tři lidé.

Načítání...