Nejhezčí nádraží mají v Mimoni. Cihlová kráska zaujala historií i hospodou s pivním výtahem

Železniční stanice v Mimoni na Českolipsku zvítězila v desátém ročníku soutěže o nejkrásnější české nádraží. Budova z pálených neomítaných cihel, která cestujícím slouží už 116 let, přitom málem nevznikla. O vedení trati z Liberce do České Lípy oklikou přes Mimoň se totiž rozhodlo na poslední chvíli.

„Zájem o letošní ročník byl nadprůměrný. Vítěze volilo na 6000 lidí,“ uvedla Drahomíra Kolmanová z pořádající asociace Entente Florale CZ – Souznění. Mimoňské nádraží obstálo v konkurenci dalších nominovaných 28 nádraží a i v následném finálovém kole.

V něm proti sobě stála nádraží v Martinicích v Krkonoších, Mimoni, Nepomuku, Stochově, Světlé nad Sázavou, Uherském Brodě, Vodňanech, Zábřehu na Moravě a Zubrnicích.

Nádraží v Mimoni málem nevzniklo

Když se na konci 19. století dráha stavěla, objevila se úvaha, že by se mohla vyhnout městu Mimoň a byla tak o pět kilometrů kratší. Ostatní města ležící na trase s touto variantou souhlasila, protože očekávala nižší ceny jízdného.

Dráha by ale musela zdolávat obtížnější terén a vynechala by Mimoň, jejíž tehdejší hospodářský potenciál byl pro dopravu na nové trati důležitý. Mimoňským průmyslníkům i vedení města přesto dalo mnoho práce ovlivnit ministerstvo železnic ve Vídni tak, aby byl původní projekt trati přes Mimoň dodržen. Sepsali řadu petic a úspěšně lobbovali dokonce i v parlamentu.

Již 116 let nás nádraží spojuje s Českou Lípou a Libercem a jejich prostřednictvím se světem. Nádraží patří k životu našeho města, umožnilo jeho hospodářský růst a s ním spojenou výstavbu. My 'Mimoňové' máme své nádraží rádi, protože nám dobře slouží.
Emilie Ráčková
ředitelka Gymnázia Mimoň

Stavba ale mezitím pokračovala dál a tak byla výpravní budova navržená původně pro Mimoň postavena v nedalekém Jablonném v Podještědí. Když teprve v roce 1899 ministerstvo železnic rozhodlo, že nová dráha přes Mimoň povede, byla pro ni dodatečně vyprojektována podobná, ale o něco menší nádražní budova. Provoz na trati do Liberce, a tím i na novém mimoňském nádraží, byl slavnostně zahájen 16. září 1900.

Zahájení provozu na nádraží v Mimoni 16. září 1900
Zdroj: nejnadrazi.cz

Protože bylo nádraží v polích, přibližně 700 metrů západně od města, soustředila se další zástavba po roce 1900 směrem k němu. Mimoň se tak postupně rozrostla o zcela novou oblast rodinných domů. Největší stavební rozvoj okolo stanice nastal ve 20. a 30. letech minulého století.

Zatím poslední rozmach zaznamenalo nádraží v 50. letech, kdy se kvůli zřízení vojenského prostoru Ralsko postavila vlečka k letišti do Hradčan. Těžké vojenské transporty československé a později sovětské armády projížděly právě tudy. Útlum těžby uhlí a těžkého průmyslu i rozvoj automobilismu se ale podepsal i na mimoňském nádraží.

Osm let jsem dojížděla na gymnázium do Mimoně vlakem. Čekání na vlak nebylo vždy příjemné. Letos jsem se po delší době ocitla v Mimoni na nádraží a s úžasem jsem se dívala na upravený peron, čistou vstupní halu, květiny, milou paní pokladní… Krásné, čisté, vymazlené! Cestujícím jsou k dispozici i toalety a stylová restaurace s výtahem na pivo.
Aneta Kriššáková

V roce 2008 se nádraží dočkalo rekonstrukce. České dráhy obnovily historickou fasádu z lícových cihel, které v minulosti překrývala vrstva žluté barvy, a odstranily i nevhodné přístavby. Budova dostala nová okna, výpravní halu a pokladny. Dráhy za rekonstrukci zaplatily přes 13 milionů korun.

V současnosti v Mimoni zastavuje denně jedenáct párů osobních vlaků, převážně na trase mezi Libercem a Děčínem, a sedm párů rychlíků jezdících mezi Ústím nad Labem a Libercem.

Město Mimoň s nádražní budovou
Zdroj: nejnadrazi.cz

Mimoňské nádraží zaujme také svou restaurací, která je zařízená v kovbojském stylu. Pravidelně se tam už dvě desetiletí scházejí amatérští country muzikanti z celého okolí. Unikátem je pak pivní výtah, jenž dopravuje půllitry od výčepu do patra. 

Anketa o nejkrásnější nádraží se konala už podesáté. Předchozí ročníky vyhrály stanice Nový Jičín město, Brno-Chrlice, Rynoltice na Liberecku, Opava-východ, Uherské Hradiště, Choceň, Zahrádky u České Lípy, Trutnov hl. n. a Ostroměř u Hořic.

Smyslem soutěže je zlepšit prostředí nádraží, motivovat vlastníky a správce k zodpovědnější péči o svěřený majetek a zvýšit zájem veřejnosti o cestování vlakem. Soutěžní nádraží navrhuje veřejnost, která následně i hlasuje o vítězi. Každým rokem se zájem o soutěž zvyšuje, například v roce 2014 hlasovalo celkem 3450 hlasujících, letos už to byl téměř dvojnásobek.

V Česku existuje na 2500 stanic a zastávek, na kterých se nachází zhruba 8000 nádražních budov a dalších železničních staveb. Velkou část z nich letos převzala do péče od Českých drah Správa železniční dopravní cesty.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

„Láska pro všechny.“ Centrem Brna prošel duhový průvod

Poklidným tempem s duhovými vlajkami, deštníky i transparenty prošel centrem jihomoravské metropole průvod Brno Pride Parade, který zakončuje festival Brno Pride Week. Ten se zaměřuje na lidi nejrůznějších sexuálních a genderových identit. Pořadatelé se k akci vrátili po roce, předtím se čtrnáct let nekonala. Odpůrci komunity ji v minulosti opakovaně narušovali.
před 2 hhodinami

V Opatovicích nad Labem postaví skladovací halu, navzdory odporu části obce

Přes letitý odpor části obyvatel začne v Opatovicích nad Labem na Pardubicku stavba skladovací haly, proti níž se v referendu vyslovila většina hlasujících. Podle developerské firmy místní obyvatelé najdou díky hale práci a Opatovice z ní budou mít prospěch na dani z nemovitostí.
před 13 hhodinami

Kvůli odklonu od uhlí může teplo zdražit milionům Čechů

Tuzemské teplárny postupně opouštějí uhlí a nahrazují ho ekologičtějšími zdroji, především plynem. Do roku 2030 má přechod na čistší technologie stát až dvě stě miliard korun. Část pokryjí evropské dotace. Zbytek se ale promítne do cen tepla. Vyšší účty tak mohou čekat miliony lidí.
před 16 hhodinami

Vlaky na koridoru mezi jihem Čech a Prahou nejezdily několik hodin

Kvůli poškození trakčního vedení nejezdily v pátek několik hodin vlaky na železničním koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Porucha se týkala úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice, v němž cestující vozily náhradní autobusy. Provoz byl po osmé hodině večerní obnoven, uvedly České dráhy.
včeraAktualizovánovčera v 21:12

Násilí ze strany blízkých čelí téměř třetina seniorů, ukázal průzkum

Krajský soud v Ostravě začal projednávat případ vraždy nemocné seniorky. Obžalovaná je sociální asistentka, která podle spisu úmyslně zanedbávala své povinnosti, kvůli čemuž její známá zemřela. Násilí od blízkých osob čelí skoro třicet procent starších lidí, ukázal nový sociologický průzkum Masarykovy univerzity. Ten se zaměřil také na situaci v pobytových službách.
včera v 20:35

V Praze vznikne nová čtvrť. Panují spory o to, kdo na ní víc „vydělá“

Na zanedbaném a nepříliš vábném území kolem Florence a Masarykova nádraží má v metropoli vzniknout nová moderní čtvrť postavená společností Penta. Praha ve čtvrtek schválila dvě změny územního plánu, které byly pro výstavbu nutné. Podle organizace Arnika mělo město za tuto „úlitbu“ vyjednat například větší počet dostupných bytů, podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (STAN) ale metropole získala od developera mnohem víc, než předpokládala. Otázkou zůstává, co se stane s autobusovým nádražím.
včera v 19:37

Zmrazení platů soudců porušilo evropské právo, rozhodl soud

Okresní soud v Ostravě rozhodl o jedné z prvních žalob proti letošnímu zmrazení soudcovských platů. Podle verdiktu vláda opatřením porušila evropské primární právo, uvedl v pátek Český rozhlas Radiožurnál. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) chce navrhnout, aby se soudcům platy zpětně zvýšily.
včeraAktualizovánovčera v 16:35

Cestující v Praze vozí nová tramvaj

Nová tramvaj Škoda 52T poprvé vyjela s cestujícími do zkušebního provozu. Jezdit bude na lince 12, řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Pražský dopravní podnik (DPP) podepsal smlouvu na dodávku až dvou set tramvají za 16,6 miliardy korun koncem roku 2023. Letos by jich podle Hřiba mělo dorazit dvacet. Cena jedné je téměř 90 milionů korun. Nový typ tramvaje se v metropoli objevuje po delší době. Některé nákupy byly v minulosti kritizovány.
včera v 15:57
Načítání...