Správa železnic (SŽ) pracuje v těchto dnech na úpravách několika zastávek na železniční trati z Olomouce do Drahanovic. Opravy nástupišť mají umožnit pohodlnější nástup do nízkopodlažních vlaků, doposud totiž byly zastávky příliš nízké. Větší rekonstrukcí prochází nádraží v Náměšti na Hané, které leží na stejné trati, tam bude výluka trvat až do 10. listopadu.
Na Olomoucku se upravují zastávky, aby mohli lidé snáz nastupovat do bezbariérových vlaků
Vlaky se mají na trať vrátit už příští týden. Jezdit však budou zatím jen do Senice na Hané. Momentálně dělníci pracují na zastávkách Olomouc-Smetanovy sady a Olomouc-Hejčín. Náklady na jejich přestavbu jsou téměř osmnáct milionů korun.
„Na obou zastávkách se buduje bezbariérové nástupiště s výškou hrany 550 milimetrů nad kolejí pro snadnější nástup cestujících do nízkopodlažních vlaků, budují se také nové přístřešky,“ popsal mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
Už před několika lety začaly v Olomouckém kraji jezdit nízkopodlažní vlaky Stadler. Na některých zastávkách ale museli cestující při nástupu do vlaku překonávat až půlmetrový výškový rozdíl, nástupiště bylo totiž umístěno příliš nízko. Vlaky tak sice byly bezbariérové, ale nástup do nich bez bariér nebyl.
Úsek z Náměště do Drahanovic se otevře později
V rámci Olomouce je rekonstrukce rozsáhlejší v Hejčíně. Tam se totiž musí vyměnit celá příjezdová konstrukce. Ovšem nejpracnější jsou úpravy v Náměšti na Hané. I tam se opravuje nástupiště, práce však přijdou až na 25 milionů korun a budou trvat delší dobu.
Gavenda uvedl, že v okolí nádraží vznikají i parkovací místa, rekonstruuje se i sousední železniční přejezd, kde SŽ doplňuje závory. „Výluka v úseku Senice na Hané - Drahanovice proto potrvá o něco déle. Konkrétně do 10. listopadu,“ doplnil mluvčí.
Přejezd v Náměšti není místem častých dopravních nehod, podle SŽ tam za posledních několik let k žádné nedošlo. Doplnění závor má ale přispět k lepšímu zabezpečení jak silničního, tak železničního provozu.
Opravuje se i křížení s tramvajovou tratí
Od třetího října také probíhá výluka na trati Olomouc - Moravský Beroun. Důvodem je oprava křížení s tramvajovou tratí na přejezdu v Divišově ulici v Olomouci. Náklady si mezi sebou rozdělí SŽ a Dopravní podnik města Olomouce (DPMO). Jejich celková výše by měla být zhruba dvanáct milionů korun.
Opravy zkomplikovaly i samotnou olomouckou MHD. Kvůli pracím v Divišově ulici momentálně nejezdí tramvaje od hlavního nádraží do Pavloviček. Toho využil DPMO a opravuje tramvajové koleje i před samotným nádražím a buduje trať do nové tramvajové vozovny. Tramvaje tak už několik týdnů zajíždí jenom na zastávku Kosmonautů nedaleko vlakové stanice.
V Olomouckém kraji je celkem 478 železničních přejezdů. Postupně probíhá modernizace a zvyšování stupně jejich zabezpečení. V letošním roce se to týká celkem 25 přejezdů. Pro rok 2023 je pak v Olomouckém kraji v plánu úprava 46 přejezdů.