Vlaky Stadler nejsou bezbariérové, na Olomoucku musí upravovat zastávky

Správa železnic (SŽ) plánuje investovat desítky milionů korun do rekonstrukce několika zastávek na regionální trati mezi Olomoucí a Drahanovicemi na Prostějovsku. Vlaky Stadler, které na tuto trať poprvé vyjely v únoru, totiž nejsou bezbariérové, na rozdíl od vlaků Regionova, které trať ještě nedávno obsluhovaly. Senioři či handicapovaní cestující tak mají na některých zastávkách problémy.

SŽ plánuje příští rok rekonstrukci zastávek Olomouc - Smetanovy sady, Olomouc-Hejčín, Skrbeň či Náměšť na Hané. Kromě toho chystá i modernizaci stanic Olomouc-město a Olomouc - Nová ulice. V letošním roce by měla SŽ stihnout upravit nástupiště v Drahanovicích.

„Cena rekonstrukce zastávky včetně přilehlé koleje, nástupiště výšky 550 milimetrů nad temenem kolejnice, informačního zařízení, přístřešku a bezbariérového přístupu je vzhledem k požadovaným délkám nástupišť zhruba šest až sedm milionů korun za jedno,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Friebová.

Šedesáticentimetrová bariéra

Podle krajského zastupitele Petra Daňka (STAN) musí nyní cestující na trati z Olomouce do Senice na Hané a Drahanovic při nástupu do vlaku Stadler překonat výškový rozdíl až šedesát centimetrů.

„Ani po nákladných opravách nástupišť, které plánuje SŽ, však stadlery nemohou nabídnout bezbariérový nástup. I na zastávkách s moderními vysokými nástupišti musí cestující na vozíku překonávat výškový rozdíl dvacet centimetrů,“ upozornil Daněk.

Dvanáct vlaků se sníženou podlahou Stadler pořídily České dráhy (ČD) v Německu a postupně je nasazují v Olomouckém kraji. Dvě vozidla, která byla zprovozněna v únoru, ČD před chystanou modernizací částečně upravily vlastními silami, aby mohla vyjet na trať z Olomouce do Drahanovic.

Daněk: Kraj by měl jednat o slevě za železniční dopravu

Krajský zastupitel Radek Brázda (STAN) upozornil, že po nasazení vlaků Stadler na trať z Olomouce do Senice na Hané si někteří obyvatelé z okolí stěžují na hluk. Soupravy Regionova byly údajně tišší. Podle Daňka by měl kraj jednat s dopravcem o výrazné slevě za regionální železniční dopravu či nařídit zajištění jiných vlaků.

Hejtmanství má ročně za zajištění železniční dopravy platit ČD 650 milionů korun, což je o 150 milionů více než v předchozích letech. V růstu ceny jsou zahrnuty vyšší náklady na železniční dopravu a nasazení dvanácti modernizovaných vlaků Stadler. Mladá fronta DNES upozornila, že ČD kvůli opožděné modernizaci stadlerů letos od kraje dostanou o čtyřicet milionů méně.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 3 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 3 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánovčera v 18:56

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánovčera v 15:53

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
včera v 15:48

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
včera v 15:11

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánovčera v 15:09

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
včera v 13:47
Načítání...