Do vybudování vlastní čerpací stanice na stlačený zemní plyn (CNG) investoval Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou. Od projektu za 23 milionů korun si slibuje výraznou úsporu nákladů. Jen na plynu by měl ušetřit až třetinu, další úspory představuje čas lidí a naježděné kilometry, dosud totiž autobusy z Liberce musí tankovat právě v Jablonci.
V Liberci otevřeli stanici CNG pro městské autobusy. Pro plyn už nemusí do Jablonce
Strategické rozhodnutí postavit vlastní plnicí stanici padlo podle předsedy představenstva Michala Zděnka na začátku minulého roku. „Chceme být nezávislí, v tuto chvíli jsme, pokud se dodávek CNG týká, závislí na externím dodavateli. Ten provozuje stanici v Jablonci a pro nás to představuje výrazné náklady, každý den dva až tři zaměstnanci musí být alokováni čistě jen na to neefektivní přejíždění z Jablonce k nám. Potřebujeme šetřit,“ doplnil.
Externímu dodavateli podle něj podnik za kilogram plynu platí 23 korun, pro vlastní stanici nakoupil na burze kilogram za 15 korun.
Smlouvy se soukromou firmou jsou pro Jablonec nevýhodné
Dopravní podnik se na vybudování plnicí stanice v Jablonci podílel před deseti lety s firmou BusLine, která pro něj zajišťovala MHD v Jablonci a okolí. Stanici ale po dokončení pronajaly soukromé společnosti, od které podnik plyn nakupuje. Smlouvy uzavřené předcházejícím vedením dopravního podniku jsou na 30 let a pro DPMLJ jsou extrémně nevýhodné.
Vedení firmy proto už v roce 2019 podalo trestní oznámení a nyní podle Zděnka vyjednává o ukončení spolupráce. Část autobusů tak bude dál v Jablonci tankovat.
Liberecký dopravní podnik v posledních letech investuje miliony do modernizace vozového parku. Aktuálně má stovku autobusů a 55 tramvají. Téměř čtyřicet procent autobusů jsou vozy s pohonem na CNG, jen loni koupil dopravní podnik desítku nových plynových vozů od polské firmy Solaris.
„Ekologizace veřejné dopravy je důležitá nejen pro dopravní podnik, ale i pro nás ve vedení města. Možná, když nám bude štěstí přát, tak jednou budeme mít plničku i na bioplyn,“ doplnil primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj).
Přes propad v příjmech proběhne rekonstrukce trati do Jablonce
DPMLJ investuje navzdory propadu tržeb. Koronavirus loni připravil dopravce zhruba o čtvrtinu tržeb, propad o dalších deset až 15 procent přinesly podle Zděnka koronavirové restrikce v letošním roce. Firma kvůli tomu musela odložit některé projekty, jako je modernizace tramvajové trati v centru Liberce. Plánované velké rekonstrukce trati na Jablonec se to ale nedotkne.
Už v červenci začnou práce na úseku z Liberce do Vratislavic, a skončí tak provoz na poslední úzkorozchodné trati v Česku. Po dokončení budou práce pokračovat směrem do Jablonce. Hotovo má být koncem příštího roku.