Lanový most na pražské Jižní spojce je znovu uzavřen. Kvůli diagnostickým testům po něm řidiči neprojedou do nedělních 14:00. Objížďka vede přes Průmyslovou a Švehlovu ulici. Autobusy MHD však nabírají zpoždění až 40 minut. Most už byl ze stejného důvodu zavřený během červencového víkendu, když Technická správa komunikací (TSK) zahájila diagnostiku lan. Sobotní uzavírání mostu se podle TSK obešlo bez potíží, na místě pomáhala policie i strážníci.
Lanový most na Jižní spojce je o víkendu znovu zavřený, probíhají tam zátěžové zkoušky
- TSK hledá pro most jméno, lanový se mu pouze říká mezi lidmi. Oficiální název totiž zní Y529-SDO-ČSD přes Mitas. Lidé mohou na facebooku vybírat mezi názvy Lanový a Vršovický, popřípadě navrhnout jiné jméno.
Most je dlouhodobě ve špatném stavu. Už na počátku prázdnin byl provoz sveden do dvou jízdních pruhů. O víkendu 20 a 21. července pak proběhla první kompletní uzavírka. Most tvoří celkem devět polí, z nichž čtyři byly změřeny a prozkoumány v červenci. Pro oba směry je most na jedné konstrukci, proto ho nelze zkoumat po částech a musí být uzavřen celý.
Jenže kvůli ucpaným objízdným trasám mají problémy autobusy městské hromadné dopravy. Na Zahradním Městě a v Hostivaři nabírají některé spoje až 40 minut zpoždění, uvádí dopravní podnik na svém webu.
Uzavření mostu si vyžádaly statické a dynamické zatěžovací zkoušky. TSK na most umístila přístroj, který do něj vysílá vibrace. Chování konstrukce sledují odborníci. V sobotu v podvečer pak na most najede 16 nákladních vozidel, jejichž pomocí TSK provede zátěžový test. Most bude zatížen celkem 500 tunami. Odborníci zároveň kontrolují lana. Pokud se ukáže, že nejsou v dobrém stavu, budou vyměněna.
Při uzavírce nebudou silničáři dělat pouze testy, ale zároveň provedou běžnou údržbu. Opraví mimo jiné spáry na silnici.
Lanový most je jedním z mladších pražských mostů, zprovozněn byl v roce 1997. V roce 2008 pracovníci TSK odhalili závažné poškození, kvůli kterému nejprve na most nesměly nákladní vozy nad šest tun, poté byl po několik dní uzavřen pro veškerou dopravu. Tehdy se tvořily dlouhé kolony, komplikace způsobovala zejména nákladní doprava, která využívá Jižní spojku místo nedokončené části Pražského okruhu.