Hradec Králové a jeho dopravní podnik už nechtějí dotovat dopravu do okolních samostatných obcí. Ušetřit se město snaží nejenom kvůli dražším pohonným hmotám, ale také kvůli tlaku na zvyšování mezd řidičů. Okolní obce se tak nyní musí rozhodnout, jestli budou platit více, nebo o hradeckou hromadnou dopravu přijdou.
Hradecký dopravní podnik šetří, po okolních obcích chce víc peněz za linky
Královéhradecké autobusy mají pravidelné linky nejenom po městě, ale zajíždějí i k sousedům do samostatných obcí, což dotuje magistrát. „Bylo to z historických důvodů, že se počítalo, že se obce připojí k Hradci Králové,“ vysvětluje náměstek primátora Hradce Králové Pavel Marek (ANO).
Od roku 2023 by tak obce měly platit veškeré náklady. Z letošních 35 korun za kilometr by to mělo být zhruba 52 korun. „Mít v obci MHD je velký bonus, ale na druhou stranu je to pět procent z našeho rozpočtu a prognóza je taková, že to bude víc – a na to musíme reagovat,“ avizuje strarostka obce Stěžery Dagmar Smetiprachová (nestr.).
Obce se budou muset rozhodnout, jestli na to přistoupí, případně jestli některé spoje nezruší. „Další možnost je, že se pokusíme vyjednat tu dopravu s nějakým jiným dopravcem,“ doplňuje Smetiprachová.
Vyšší náklady a jízdné
„Dopravní podnik je pravidelně dotován a v současnosti se pohybujeme na částce zhruba 300 milionů korun a ta částka každý rok roste řádově o desítky milionů,“ říká náměstek Marek. Jenom mzdy řidičů se za posledních pět let zvýšily průměrně o šestadvacet procent.
„Zvedli jsme je, aby nám neodcházeli jinam, abychom dokázali motivovat na pracovním trhu i nové řidiče,“ popisuje ředitel Dopravního podniku Hradce Králové Zdeněk Abraham. Zdražení jízdného pro obyvatele se ale zatím nepřipravuje. Naposledy se zvyšovalo v roce 2016.