Loď Munot z roku 1936 vypluje na Novomlýnskou nádrž. Opravuje ji společnost Plavby Pálava, která tam provozuje výletní lodní dopravu. Loni si ji přivezla z Nizozemska, přes šedesát let však sloužila na Bodamském jezeře. Na přehradu pod Pálavou by měla být spuštěna na konci dubna.
V Pasohlávkách opravují starou švýcarskou loď. Po Bodamském jezeru bude brázdit Novými Mlýny
Do Pasohlávek měla loď přicestovat už před dvěma lety, ale nesplavné Labe dopravu o rok odsunulo. Přes Česko pak musela jet složitě po silnicích jako nadměrný náklad. Nyní prochází renovací.
„Potřebujeme stihnout do zahájení plavby opravu tak, aby bylo všechno technicky v pořádku. Po skončení sezony budeme ještě dále pracovat na renovaci interiéru. Ale už letos bude v takovém stavu, aby se lidem líbil a cítili se na lodi dobře,“ řekla majitelka společnosti Plavby Pálava Lucie Erbanová.
Podle Erbanové je loď i po 84 letech existence a provozu ve velmi dobrém stavu. Švýcarští loďaři, kteří ji před druhou světovou válkou vyráběli, si na ní dali záležet. „Interiér je bílo-zlatý s červenými doplňky, střecha byla měděná,“ popsala Erbanová.
V horším stavu, než noví majitelé předpokládali, byla boční obšívka. Byla totiž po desetiletích ve vodě výrazně ztenčená. „Její oprava nás hodně zdržela, proto teď pracujeme, co to jde,“ řekla Erbanová.
Loď s naftovým motorem kdysi vozila až 250 lidí, na Nových Mlýnech bude její kapacita o stovku nižší. „Jednak kvůli tomu, aby se na ní lidé cítili dobře, jednak kvůli ponoru,“ řekla Erbanová.
Plavební společnost již provozuje loď Věstonická Venuše pro 45 lidí, ale ta slouží převážně k vyhlídkovým plavbám. Velká loď pojme například i kapelu. „Jelikož vyplouváme z autokempu Merkur, kde jsou v létě tisíce lidí, kteří se chtějí bavit, potřebovali jsme takovouto loď, kterou si mohou pronajmout i větší skupiny,“ řekla Erbanová. Loď má i horní nekrytou palubu, na níž je 40 míst k sezení.