Žalobu spolku Děti Země na stavbu brněnského nádraží v odsunuté poloze odmítl Krajský soud v Brně. Důvodem je o dva dny opožděné podání žaloby, uvedly Děti Země v tiskové zprávě na svém webu. Územní rozhodnutí je tak pravomocné a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) může žádat o povolení stavby v místě dnešního dolního nádraží.
Děti Země o dva dny propásly termín, kdy mohly podat žalobu proti stavbě odsunutého nádraží v Brně
Děti Země čekaly s podáním žaloby na nejzazší možný termín a podaly ji 27. února, ten však uplynul 25. února. Rozhodnutí Jihomoravského kraje o územním rozhodnutí bylo totiž doručeno už 25. prosince, a nikoli první pracovní den po tomto datu.
Hlavní nádraží se má stavět ve variantě, která nepočítá se zaústěním chrlické trati do budoucího severojižního kolejového diametru, tedy podzemní železnice, která má spojit sever a jih Brna. Cena má činit podle studie proveditelnosti 43 miliard korun. Diametr přitom požadovalo brněnské i jihomoravského zastupitelstvo. Jak by měla podzemní dráha vypadat, bude nyní ve studii proveditelnosti řešit Kancelář architekta města Brna, rozhodli o tom před týdnem radní. Bude řešit i to, zda to má být železnice, klasické metro či tramvaj.
Kdy se začne odsunuté nádraží stavět, stále není zřejmé. V polovině června ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) na tiskové konferenci v Brně odmítl sdělit jakýkoli termín a pouze uvedl, že priorita je přestavba nádraží Brno-Židenice. „Potvrzení územního rozhodnutí je silným mandátem pro další pokračování projektové přípravy,“ uvedla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.
Potvrdila, že modernizace Židenic je prioritou, dále zapojení nové přerovské trati a zpracování architektonické soutěže na nové nádraží a okolí. Všechny tyto kroky mají postupně vést ke zpracování dokumentací pro stavební povolení. „Projektová příprava ostatních části železničního uzlu bude probíhat následně a bude vzájemně koordinována,“ popsala Pistoriusová.
Jelikož novodobé spory o polohu nového nádraží se táhnou přes 15 let a s odsunem nádraží se počítalo desetiletí, stávající nádraží dlouho chátralo. To se nyní mění a na konci letošního roku bude mít za sebou miliardové opravy a v létě se začalo i s první etapou kompletní rekonstrukce nádražní budovy.