„Brněnské metro“ je zatím pár čar na mapě. Radní teď žádají o dotaci na hlubší studii

První důležitý krok v plánu projektu, jemuž se přezdívá „brněnské metro“: tamní radní požádali stát o dotaci na studii proveditelnosti podzemní dráhy. Ta nese oficiální název Severojižní kolejový diametr a má spojit plánované nové brněnské nádraží na jihu se severem města. Projekt za miliardy je spojený s dlouho diskutovaným přesunem vlakového nádraží, stát se přitom k financování diametru odmítl zavázat.

Má připomínat metro, oficiálně se mu ale říká Severojižní kolejový diametr. Velkolepý projekt podzemní železnice, který by změnil veřejnou dopravu v Brně, by mohl dostat od státu dotaci na vypracování studie proveditelnosti. O peníze požádali brněnští radní, náklady na studii odhadují na 16,5 milionu korun.

Jedním z míst, která by tento projekt změnil, je ulice Joštova v centru města, už dnes důležitý dopravní uzel. Tam, kde stojí zastávky, by mohly vést vchody do podzemní stanice. Diametr by měl podobná dopravně vytížená místa propojit s vlakovými nádražími. Kudy by ale vedl a jaké dopravní prostředky by cestující obsluhovaly, je zatím nejasné.

„Měli jsme složitá jednání v horizontu skoro roku a půl. Ve spolupráci s ministerstvem dopravy jsme se dohodli, že budeme prověřovat tři módy dopravy. Ministerstvo prosazovalo, abychom prověřovali i mód metra, jako je v Praze. Budeme prověřovat metro, kolejový diametr, tedy regionální železnici, a potom i tramvajový mód. Budou se prověřovat i varianty trasy,“ popsal brněnský radní Filip Chvátal (KDU-ČSL).

Stát odmítl financování diametru garantovat

Projekt podzemní dráhy by zřejmě stál miliardy korun. Stát se přitom k financování stavby odmítl zavázat. Aby se prokázalo, že je dráha financovatelná a efektivní, musí být podle Chvátala zpracovaná právě studie proveditelnosti. „Nejen že umožní, aby se stát mohl relevantně rozhodnout, jestli investici podstoupí, ale zároveň bude zjednodušovat žádosti o financování z evropských peněz,“ řekl Chvátal.

Podle něj by diametr pomohl dopravně přetíženým ulicím, zejména v nejvytíženější části, která vede od severu města k jihu a kopíruje trasu tramvajové linky 12. O budování diametru se také mluví jako o podmínce stavby nového železničního nádraží, které by na rozdíl od toho současného stálo dál od centra města.

Zpracování studie potrvá rok a půl. Případné povolení ke stavbě diametru by podle Chvátala mohly úřady vydat za pět let.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Jihomoravský kraj

V Boskovicích na Blanensku se základní škola rozdělí na tři

Základní škola Boskovice na Blanensku se rozdělí na tři samostatné, nyní je jednou z největších v Česku. Cílem je podle vedení města především zlepšení organizace. Rozdělení schválilo ministerstvo školství. Od 1. srpna se rozdělí na ZŠ náměstí 9. května, ZŠ Sušilova a ZŠ Slovákova.
před 1 hhodinou

Při bombardování Hodonína zasáhly jednoho z bratrů střepiny, druhý přišel o nohu

Za druhé světové války shodily americké letouny 20. listopadu 1944 na hodonínské nádraží více než čtyři sta padesát bomb. Nedaleko, v nových bytových domech s mladými rodinami bydleli také Zámečníkovi. Před bombardováním se matka s dětmi neschovala do sklepa z obavy, že uniká plyn, ale utíkala ulicí dál od nádraží. Střepiny jí zranily ruku, staršího chlapce zasáhly do hlavy, mladší přišel o nohu.
11:41Aktualizovánopřed 3 hhodinami

U Malacek nedaleko českých hranic se potvrdila kulhavka a slintavka

U Malacek na západě Slovenska, méně než 50 kilometrů od českých hranic, existuje podezření na další ohnisko slintavky a kulhavky, informoval v neděli kolem poledne na síti X ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL). Oznámil zpřísnění opatření na hraničním přechodu Břeclav-Brodské na dálnici D2 u Lanžhota na Břeclavsku, ta se ale dál budou týkat pouze kamionů. Přítomnost nákazy na místě v podvečer následně potvrdil slovenský protějšek Výborného Richard Takáč.
30. 3. 2025Aktualizováno30. 3. 2025

Turistický klub značí dvě nové stezky a upravuje rizikové trasy

Klub českých turistů (KČT) letos otevře dvě nové turistické trasy, obě v Jihomoravském kraji. Plánuje také nové varianty stávajících stezek, které jsou v místě přecházení frekventovaných silnic nebezpečné. V dubnu pak klub začíná s pravidelnou tříměsíční obnovou značení na třetině turistických tras.
30. 3. 2025

Děláme vše pro to, aby se slintavka a kulhavka do Česka nedostaly, shodli se hejtmani

Věřím, že opatření, která přijali zemědělci před svými farmami, udělají všechno pro to, aby se nákaza do České republiky nedostala, řekl v pátečních Událostech, komentářích hejtman Zlínského kraje Radim Holiš (ANO) v souvislosti s výskytem slintavky a kulhavky na Slovensku. Stejně se vyjádřil i hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich (KDU-ČSL), který zmínil, že v případě výskytu má stát automatické programy, které chovatelům nahradí škody. Oba apelovali, aby lidé nekupovali tepelně neopracované produkty z dotčených zemí.
29. 3. 2025

Česko kvůli slintavce zakázalo dovoz krmiv a steliv ze Slovenska a Maďarska

Ze Slovenska a Maďarska se nově do Česka nesmí převážet krmiva a steliva pro hospodářská zvířata. Zákaz vydala s okamžitou platností Státní veterinární správa (SVS) v reakci na šíření nákazy slintavky a kulhavky. Opatření platí pro převoz sena, slámy a zelené píce určených pro hospodářská zvířata.
28. 3. 2025Aktualizováno28. 3. 2025

Nová linka přispívá k lékové soběstačnosti, za rok vyrobí až 100 milionů injekcí

V Brně se otevřela nová výrobní linka na injekční přípravky, které pomáhají třeba pacientům s revmatem. Podle ministra zdravotnictví Vlastimila Válka (TOP 09) je schopná zásobovat nejen republiku, ale celou Evropu, za rok vyrobí až sto milionů předvyplněných stříkaček. Resort mluví o dalším kroku k posílení lékové soběstačnosti, Evropa je ovšem stále na výpadky náchylná. Česko například řeší nedostatek léčivé látky cinacalcet, která se používá u dialyzovaných pacientů.
28. 3. 2025

Ve Veselí nad Moravou začaly práce na největším rekreačním přístavu v Česku

První etapa rozšíření přístavu Baťova kanálu začala ve čtvrtek ve Veselí nad Moravou. Práce za 78,4 milionu korun bez DPH obnášejí kromě jiného vybudování 31 lodních stání, která budou turisté smět využívat od příští plavební sezony. Dosud má přístav 35 stání. V nejbližších letech chce ministerstvo dopravy do rozvoje rekreační plavby na Baťově kanále investovat prostřednictvím Ředitelství vodních cest České republiky (ŘVC) téměř dvě miliardy korun.
27. 3. 2025
Načítání...