První důležitý krok v plánu projektu, jemuž se přezdívá „brněnské metro“: tamní radní požádali stát o dotaci na studii proveditelnosti podzemní dráhy. Ta nese oficiální název Severojižní kolejový diametr a má spojit plánované nové brněnské nádraží na jihu se severem města. Projekt za miliardy je spojený s dlouho diskutovaným přesunem vlakového nádraží, stát se přitom k financování diametru odmítl zavázat.
„Brněnské metro“ je zatím pár čar na mapě. Radní teď žádají o dotaci na hlubší studii
Má připomínat metro, oficiálně se mu ale říká Severojižní kolejový diametr. Velkolepý projekt podzemní železnice, který by změnil veřejnou dopravu v Brně, by mohl dostat od státu dotaci na vypracování studie proveditelnosti. O peníze požádali brněnští radní, náklady na studii odhadují na 16,5 milionu korun.
Jedním z míst, která by tento projekt změnil, je ulice Joštova v centru města, už dnes důležitý dopravní uzel. Tam, kde stojí zastávky, by mohly vést vchody do podzemní stanice. Diametr by měl podobná dopravně vytížená místa propojit s vlakovými nádražími. Kudy by ale vedl a jaké dopravní prostředky by cestující obsluhovaly, je zatím nejasné.
„Měli jsme složitá jednání v horizontu skoro roku a půl. Ve spolupráci s ministerstvem dopravy jsme se dohodli, že budeme prověřovat tři módy dopravy. Ministerstvo prosazovalo, abychom prověřovali i mód metra, jako je v Praze. Budeme prověřovat metro, kolejový diametr, tedy regionální železnici, a potom i tramvajový mód. Budou se prověřovat i varianty trasy,“ popsal brněnský radní Filip Chvátal (KDU-ČSL).
Stát odmítl financování diametru garantovat
Projekt podzemní dráhy by zřejmě stál miliardy korun. Stát se přitom k financování stavby odmítl zavázat. Aby se prokázalo, že je dráha financovatelná a efektivní, musí být podle Chvátala zpracovaná právě studie proveditelnosti. „Nejen že umožní, aby se stát mohl relevantně rozhodnout, jestli investici podstoupí, ale zároveň bude zjednodušovat žádosti o financování z evropských peněz,“ řekl Chvátal.
Podle něj by diametr pomohl dopravně přetíženým ulicím, zejména v nejvytíženější části, která vede od severu města k jihu a kopíruje trasu tramvajové linky 12. O budování diametru se také mluví jako o podmínce stavby nového železničního nádraží, které by na rozdíl od toho současného stálo dál od centra města.
Zpracování studie potrvá rok a půl. Případné povolení ke stavbě diametru by podle Chvátala mohly úřady vydat za pět let.