Hollan: Odsun brněnského nádraží bez podzemní dráhy nemá smysl. Rada by o tom měla přesvědčit vládu

Vláda by měla v úterý schvalovat přesun brněnského hlavního nádraží k řece. Podle náměstka primátora Matěje Hollana (Žít Brno) ale součástí materiálu, který předkládá ministerstvo dopravy, nemá být podzemní železnice. Tu si přitom brněnští zastupitelé stanovili jako podmínku. Koaliční Žít Brno proto chce, aby rada města vyzvala vládu k odmítnutí postupu ministerstva.

Zastupitelstvo města letos schválilo, že se má hlavní vlakové nádraží v Brně odsunout k řece, podmínkou ale byla výstavba podzemní železnice podobné metru, která by zajistila obslužnost MHD.

„Na vládu má být v úterý předložen materiál, že ministerstvo dopravy neakceptovalo podmínku města na výstavbu diametru. Má být pouze připraveno technické řešení tak, aby se umožnila realizace diametru. To znamená, že by se nemusel stavět souběžně s nádražím,“ řekl náměstek primátora Matěj Hollan (Žít Brno). Městská rada by podle Žít Brno měla vyzvat vládu, aby tento postup odmítla.

1 minuta
Matěj Hollan (Žít Brno) k odsunu hlavního nádraží
Zdroj: ČT24

Hollan: Bez podzemní železnice nebude MHD fungovat

Diametr by měl být podle Matěje Hollana nedílnou součástí modernizace nádraží. Kdyby mělo vzniknout nádraží bez podzemní železnice, nebude podle něj fungovat městská hromadná doprava. „Pokud by tam nebyl diametr, tak jako město Brno nejsme schopni k nádraží prostřednictvím městské dopravy odvozit cestující. Pro město by byl odsun nežádoucí a dopravu by to poškodilo,“ řekl náměstek primátora Hollan.

Nyní jezdí od nádraží tramvaje velmi často, před nádražím v jeho stávající lokalitě je velký tramvajový uzel. Nové nádraží má kapacitu ještě zvýšit, navíc po cestě do centra budou tramvaje míjet důležité křižovatky.

Návrh variant severojižního kolejového diametru v Brně
Zdroj: ČT24

Na nákladní dopravu studie zapomněly

Hollan také míní, že je důležité vyřešit u nového nádraží komplikace, které přinese spojení nákladní a osobní vlakové dopravy. V současné době jsou obě oddělené, potom by se musely spojit do jednoho průtahu, což by způsobilo kapacitní problémy. „Žádná studie to přitom zatím neřešila, na nákladní dopravu se zapomnělo,“ dodal.

Na možný nedostatek kapacity nádraží u řeky pak už dříve upozornilo sdružení nákladních dopravců. Přestavba železničního uzlu ve vybrané variantě u řeky by měla stát 43 miliard korun a začít by se s ní mohlo za dva roky.

O výstavbě nového nádraží se v Brně mluví bezmála sto let. Současné nádraží kapacitně nestačí. Rozhodovalo se o dvou polohách, a to v centru pod Petrovem kousek od současného nádraží, nebo o odsunu o necelý kilometr k řece. Uskutečnila se dokonce dvě referenda, ale pro malou účast nebyla platná. Většina lidí nicméně hlasovala pro zachování nádraží v centru. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Před 80 lety se v Plzni rozpoutalo válečné inferno. Město zasáhlo ničivé bombardování

Před osmdesáti lety zažila Plzeň rozsáhlé bombardování. Britské Královské letectvo chtělo zničit především seřaďovací nádraží, ale silně poškozené byly i okolní části Plzně. Obětí byly stovky. Šlo o nejmohutnější a nejtragičtější nálet za celou druhou světovou válku v západočeské metropoli.
před 13 mminutami

Plísně, prošlé potraviny či nepořádek, vytýká hygiena školním jídelnám

Hygienici pravidelně kontrolují školní jídelny a kuchyně a pravidelně nacházejí stejná pochybení. Nejčastěji dávají pokuty za špatné postupy, nepořádek, plísně nebo nedostatečnou osobní hygienu zaměstnanců. Stále se opakujícím problémem jsou také přesolená jídla.
před 4 hhodinami

Čtení provází fantazie i nešvary, ukazují v Brně divadlo a výstava

Knihy se staly tématem hned dvou kulturních novinek z Brna. Jak inscenace pro děti Berta mezi řádky v divadle Polárka, tak výstava Člověk čtoucí v Památníku písemnictví se snaží návštěvníkům ukázat, jak je literatura v lidském životě důležitá. A také prozrazuje, že některé čtenářské nešvary se nemění ani po stoletích.
před 10 hhodinami

Praha bude kvůli žloutence očkovat sociální pracovníky i více dezinfikovat MHD

Případů žloutenky typu A dál přibývá. Hygienici od začátku roku evidují 392 případů. Loni touhle dobou to byly jen desítky. Podle Státního zdravotního ústavu jde ale jen o špičku ledovce, devadesát procent lidí je bezpříznakových. Nejvíc případů je v Moravskoslezském a Středočeském kraji a v Praze. Právě v hlavním městě hygienici připravují očkování vybraných skupin. Dopravní podnik opět, jako za covidu, důkladněji dezinfikuje vozy.
před 15 hhodinami

Ve Šternberku na Olomoucku se tvoří mnohakilometrové kolony kvůli opravě silnice

Ve Šternberku na Olomoucku se kvůli opravě silnice první třídy tvoří několikakilometrové kolony, řidiči nabírají i více než hodinové zpoždění. Ředitelství silnic a dálnic trasu nechává opravit kvůli poškozenému asfaltu. Nepříjemnosti tak řeší i některé místní firmy a stovky jejich zaměstnanců. Městu zatím chybí obchvat, který by se měl začít stavět za rok.
včera v 20:51

Dohra po požáru. Za nelegální zahrádku v Mostě padla pokuta 20 tisíc, píše MfD

Za nepovolenou restaurační zahrádku v Mostě, kde si lednový požár vyžádal sedm obětí, padla pokuta dvacet tisíc korun. Sankce za černou stavbu přitom mohla být až milion, přestupek je ale po šestnácti letech, kdy přístřešek u restaurace stál, promlčený, napsala středeční Mladá fronta DNES (MfD). Stavební úřad v prohlášení uvedl, že pokuta je za užívání stavby bez kolaudačního rozhodnutí.
včeraAktualizovánovčera v 12:45

Soud odmítl dvě dohody o vině a trestu v kauze Dozimetr

Obvodní soud pro Prahu 9 neschválil dohody o vině a trestu uzavřené mezi státním zástupcem a podnikateli Pavlem Dovhomiljou a Zakaríou Nemrahem viněnými v kauze Dozimetr. U prvního z mužů považoval trestní senát vedený soudcem Jakubem Krieblem navrhovaný peněžitý trest ve výši milion korun za příliš mírný, dohodu s druhým zamítl z formálních důvodů. Navrhovaný třímilionový trest u Nemraha je podle něj přiměřený. Oba podnikatelé se k trestné činnosti v kauze přiznali.
včeraAktualizovánovčera v 12:34

Podmínka za zapálení supermarketu platí, mladík musí uhradit obří škodu

Krajský soud v Plzni pravomocně potvrdil podmínku Máriu Baigerovi, který jako osmnáctiletý v listopadu 2022 nechtěně zapálil supermarket v Chodově na Sokolovsku. Podmínka činí třicet měsíců s odkladem na tři roky. Mladík musí také podle svých možností zaplatit škodu. Ta byla na budově a zaparkovaných autech vyčíslena na více než padesát milionů korun, potvrdil pro ČT mluvčí Krajského soudu v Plzni Jakub Štverák.
včera v 12:08
Načítání...