Hollan: Odsun brněnského nádraží bez podzemní dráhy nemá smysl. Rada by o tom měla přesvědčit vládu

Vláda by měla v úterý schvalovat přesun brněnského hlavního nádraží k řece. Podle náměstka primátora Matěje Hollana (Žít Brno) ale součástí materiálu, který předkládá ministerstvo dopravy, nemá být podzemní železnice. Tu si přitom brněnští zastupitelé stanovili jako podmínku. Koaliční Žít Brno proto chce, aby rada města vyzvala vládu k odmítnutí postupu ministerstva.

Zastupitelstvo města letos schválilo, že se má hlavní vlakové nádraží v Brně odsunout k řece, podmínkou ale byla výstavba podzemní železnice podobné metru, která by zajistila obslužnost MHD.

„Na vládu má být v úterý předložen materiál, že ministerstvo dopravy neakceptovalo podmínku města na výstavbu diametru. Má být pouze připraveno technické řešení tak, aby se umožnila realizace diametru. To znamená, že by se nemusel stavět souběžně s nádražím,“ řekl náměstek primátora Matěj Hollan (Žít Brno). Městská rada by podle Žít Brno měla vyzvat vládu, aby tento postup odmítla.

Matěj Hollan (Žít Brno) k odsunu hlavního nádraží (zdroj: ČT24)

Hollan: Bez podzemní železnice nebude MHD fungovat

Diametr by měl být podle Matěje Hollana nedílnou součástí modernizace nádraží. Kdyby mělo vzniknout nádraží bez podzemní železnice, nebude podle něj fungovat městská hromadná doprava. „Pokud by tam nebyl diametr, tak jako město Brno nejsme schopni k nádraží prostřednictvím městské dopravy odvozit cestující. Pro město by byl odsun nežádoucí a dopravu by to poškodilo,“ řekl náměstek primátora Hollan.

Nyní jezdí od nádraží tramvaje velmi často, před nádražím v jeho stávající lokalitě je velký tramvajový uzel. Nové nádraží má kapacitu ještě zvýšit, navíc po cestě do centra budou tramvaje míjet důležité křižovatky.

Návrh variant severojižního kolejového diametru v Brně
Zdroj: ČT24

Na nákladní dopravu studie zapomněly

Hollan také míní, že je důležité vyřešit u nového nádraží komplikace, které přinese spojení nákladní a osobní vlakové dopravy. V současné době jsou obě oddělené, potom by se musely spojit do jednoho průtahu, což by způsobilo kapacitní problémy. „Žádná studie to přitom zatím neřešila, na nákladní dopravu se zapomnělo,“ dodal.

Na možný nedostatek kapacity nádraží u řeky pak už dříve upozornilo sdružení nákladních dopravců. Přestavba železničního uzlu ve vybrané variantě u řeky by měla stát 43 miliard korun a začít by se s ní mohlo za dva roky.

O výstavbě nového nádraží se v Brně mluví bezmála sto let. Současné nádraží kapacitně nestačí. Rozhodovalo se o dvou polohách, a to v centru pod Petrovem kousek od současného nádraží, nebo o odsunu o necelý kilometr k řece. Uskutečnila se dokonce dvě referenda, ale pro malou účast nebyla platná. Většina lidí nicméně hlasovala pro zachování nádraží v centru.