Hollan: Odsun brněnského nádraží bez podzemní dráhy nemá smysl. Rada by o tom měla přesvědčit vládu

Vláda by měla v úterý schvalovat přesun brněnského hlavního nádraží k řece. Podle náměstka primátora Matěje Hollana (Žít Brno) ale součástí materiálu, který předkládá ministerstvo dopravy, nemá být podzemní železnice. Tu si přitom brněnští zastupitelé stanovili jako podmínku. Koaliční Žít Brno proto chce, aby rada města vyzvala vládu k odmítnutí postupu ministerstva.

Zastupitelstvo města letos schválilo, že se má hlavní vlakové nádraží v Brně odsunout k řece, podmínkou ale byla výstavba podzemní železnice podobné metru, která by zajistila obslužnost MHD.

„Na vládu má být v úterý předložen materiál, že ministerstvo dopravy neakceptovalo podmínku města na výstavbu diametru. Má být pouze připraveno technické řešení tak, aby se umožnila realizace diametru. To znamená, že by se nemusel stavět souběžně s nádražím,“ řekl náměstek primátora Matěj Hollan (Žít Brno). Městská rada by podle Žít Brno měla vyzvat vládu, aby tento postup odmítla.

1 minuta
Matěj Hollan (Žít Brno) k odsunu hlavního nádraží
Zdroj: ČT24

Hollan: Bez podzemní železnice nebude MHD fungovat

Diametr by měl být podle Matěje Hollana nedílnou součástí modernizace nádraží. Kdyby mělo vzniknout nádraží bez podzemní železnice, nebude podle něj fungovat městská hromadná doprava. „Pokud by tam nebyl diametr, tak jako město Brno nejsme schopni k nádraží prostřednictvím městské dopravy odvozit cestující. Pro město by byl odsun nežádoucí a dopravu by to poškodilo,“ řekl náměstek primátora Hollan.

Nyní jezdí od nádraží tramvaje velmi často, před nádražím v jeho stávající lokalitě je velký tramvajový uzel. Nové nádraží má kapacitu ještě zvýšit, navíc po cestě do centra budou tramvaje míjet důležité křižovatky.

Návrh variant severojižního kolejového diametru v Brně
Zdroj: ČT24

Na nákladní dopravu studie zapomněly

Hollan také míní, že je důležité vyřešit u nového nádraží komplikace, které přinese spojení nákladní a osobní vlakové dopravy. V současné době jsou obě oddělené, potom by se musely spojit do jednoho průtahu, což by způsobilo kapacitní problémy. „Žádná studie to přitom zatím neřešila, na nákladní dopravu se zapomnělo,“ dodal.

Na možný nedostatek kapacity nádraží u řeky pak už dříve upozornilo sdružení nákladních dopravců. Přestavba železničního uzlu ve vybrané variantě u řeky by měla stát 43 miliard korun a začít by se s ní mohlo za dva roky.

O výstavbě nového nádraží se v Brně mluví bezmála sto let. Současné nádraží kapacitně nestačí. Rozhodovalo se o dvou polohách, a to v centru pod Petrovem kousek od současného nádraží, nebo o odsunu o necelý kilometr k řece. Uskutečnila se dokonce dvě referenda, ale pro malou účast nebyla platná. Většina lidí nicméně hlasovala pro zachování nádraží v centru. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 6 hhodinami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 7 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 20 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
12. 12. 2025

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
12. 12. 2025Aktualizováno12. 12. 2025

Primátor Olomouce Žbánek rezignoval kvůli zvolení poslancem. Nahradí ho Ferancová

Olomoucký primátor a poslanec Miroslav Žbánek (ANO) v pátek kvůli svému říjnovému zvolení do sněmovny složil funkci v čele stotisícového města. Z postu odejde k 31. prosinci. Novou primátorkou zastupitelstvo zvolilo dosavadní Žbánkovu náměstkyni Miroslavu Ferancovou (ANO), funkce se ujme 1. ledna. Stane se první primátorkou v historii Olomouce.
12. 12. 2025Aktualizováno12. 12. 2025

Na řece Opavě chtějí vodohospodáři nové protipovodňové zábrany

Na řece Opavě by měla mezi plánovanou přehradou Nové Heřminovy a městem Krnovem vyrůst nová protipovodňová opatření. Tři úseky, na kterých vzniknou, představil státní podnik Povodí Odry. Nejvíce jich je plánováno v obci Brantice. Návrh už vodohospodáři projednali s místními obyvateli a od příštího roku chtějí zahájit přípravu výkupů pozemků. Opatření by měla vyjít na dvě miliardy korun.
12. 12. 2025

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
12. 12. 2025
Načítání...