Téma Přesun nádraží v Brně

Přesun nádraží v Brně

Jihočeský kraj potvrdil územní rozhodnutí nutné pro přestavbu železničního uzlu v Brně

Jihočeský kraj rozhodl o přestavbě brněnského železničního uzlu. Nezrušil územní rozhodnutí tak, jak chtěli stěžovatelé, především spolek Děti Země, pouze ho v některých bodech upravil. Ministerstvo pro místní rozvoj přesunulo jednání do Českých Budějovic kvůli podjatosti jihomoravského krajského úřadu. Stěžovatelé se mohou ještě obrátit na soud.

Brněnské hlavní nádraží čeká od prosince další výluka. Potrvá rok

Na brněnském hlavním nádraží začne kvůli opravám 9. prosince celoroční výluka. Dotkne se dvou třetin ze šedesáti tisíc lidí, kteří jím denně projdou. Kvůli instalaci moderního zabezpečovacího zařízení a pokračující opravě mostů přes Hybešovu a Křídlovickou nebudou moci na hlavní nádraží vjet vlaky od Břeclavi, Vyškova a Slavkova, nepojedou tam ani dálkové vlaky, které Brnem projíždějí. Záložním se stane dolní nádraží poblíž Zvonařky.

Ať se nové nádraží jmenuje Brno-Šalingrad, odhlasovali Brňané v anketě

Nejvíce Brňanů, kteří hlasovali v anketě o název nového nádraží, by chtělo, aby se jmenovalo Brno-Šalingrad. Z 1859 lidí dalo hlas Šalingradu 837. Na druhém místě skončil současný název Brno hlavní nádraží s 698 hlasy. Na třetím místě bylo s odstupem Nádraží Járy Cimrmana se 166 hlasy, ostatní názvy nedostaly ani 100 hlasů, vyplývá z výsledků na webu.

Vláda řešila přesun brněnského nádraží k řece. Požaduje však další analýzy

Ministr dopravy Dan Ťok  předložil vládě informace o projektu přesunu brněnského železničního uzlu. Podle Ťoka materiál obsahuje a potvrzuje dvě předchozí stanoviska vlády o tom, že nádraží by mělo být v Brně v přesunuté poloze. O vybudování klíčové podzemní dráhy však jasno není.

Hollan: Odsun brněnského nádraží bez podzemní dráhy nemá smysl. Rada by o tom měla přesvědčit vládu

Vláda by měla v úterý schvalovat přesun brněnského hlavního nádraží k řece. Podle náměstka primátora Matěje Hollana (Žít Brno) ale součástí materiálu, který předkládá ministerstvo dopravy, nemá být podzemní železnice. Tu si přitom brněnští zastupitelé stanovili jako podmínku. Koaliční Žít Brno proto chce, aby rada města vyzvala vládu k odmítnutí postupu ministerstva.

Šalingrad či Vídeň-sever. O názvu brněnského nádraží se rozhodne v anketě

Jméno nového brněnského vlakového nádraží vyberou lidé v anketě. Magistrát představil kampaň, při které lidé můžou sami navrhnout název budoucího železničního uzlu a deset nejlepších do konce prázdnin i vybrat. O poloze přitom ještě vláda nerozhodla.

Klíčové doporučení pro vládu je pro brněnské nádraží u řeky. Nepočítá ale s podzemní železnicí

Centrální komise ministerstva dopravy doporučila stavět nové brněnské nádraží u řeky, tedy na dnešním Dolním nádraží. Vybrala však podvariantu bez podzemní železnice, kterou preferovalo Brno a Jihomoravský kraj. Na rozhodnutí komise se čekalo několik týdnů a jde o klíčové doporučení pro vládu, která definitivně rozhodne.

Začalo miliardové stěhování tramvají z Dornychu do Plotní. Bude náhradní doprava i objížďky

V Brně začala přeložka tramvajové trati z ulice Dornych na ulici Plotní za 1,2 miliardy korun. Zhotovitelská firma si převzala staveniště. V pondělí se uzavře Dornych a místem přestanou jezdit tramvaje i auta s výjimkou firem, které tu sídlí. Pro cestující MHD bude fungovat náhradní autobusová doprava a pro auta objížďky. Práce potrvají dva a půl roku.

Brno „vystřelí“ s kampaní o hlavním nádraží. Ještě neví, kde bude stát, ale už chce vybírat název

Brno chce brzy spustit velkou komunikační kampaň k podobě hlavního vlakového nádraží, které má v budoucnosti postavit stát za desítky miliard korun. S obyvateli chce primátor Petr Vokřál (ANO) hledat i jeho název. O tom, jestli vznikne nádraží v centru pod Petrovem, poblíž současného, nebo ho odsune o necelý kilometr k řece, by měla letos rozhodnout vláda. Odsun podporuje Jihomoravský kraj i Brno, mají ale jen poradní hlas.

Brno doporučí vládě ke schválení nádraží u řeky. Ale má podmínku: podzemní příměstskou železnici

Zastupitelé Brna se definitivně usnesli na tom, že doporučí vládě ke schválení přesun nádraží k řece. Hlasovali o vyjádření radních, kteří se přiklonili k odsunu nádraží o kilometr na jih – do míst nákladového dolního nádraží – a zároveň žádají po státu, aby se začalo s přípravou dopravního spojení severní a jižní části města.

Varianty přesunu nádraží

Brněnské hlavní nádraží a železniční uzel jsou tématem diskusí už řadu let. Projekt přestavby pracuje se třemi variantami:

Varianta u řeky je nazývaná také variantou v odsunuté poloze. Jde o oblast v místě stávající železniční stanice Brno - Dolní nádraží podél ulice Rosické. Železniční uzel by tam vznikl kompletně nový. Tato varianta je více připravená a v souladu s územním plánem Brna. Stavět by se mohlo už v roce 2020, náklady by se pohybovaly ve výši 42 až 45 miliard.

Varianta pod Petrovem počítá s rozšířením stávajícího nádraží do oblasti Nových Sadů a tzv. Malé Ameriky. Projekt vyžaduje vypracování nového územního plánu. Stavět by se tak mohlo v této lokalitě nejdříve v roce 2026. Odhadovaná cena se pohybuje v rozmezí 42 až 56 miliard. Částky nezapočítávají náklady na zavedení tratí pro rychlé vlaky. Jejich napojení znamená vybudovat soustavu tunelů pod centrem města, což je podle Studie proveditelnosti dvakrát dražší než u odsunuté varianty.

Politickou podporu má zatím spíše varianta u řeky. V roce 2016 se k poloze nádraží konalo referendum. Většina lidí se tehdy vyslovila pro variantu pod Petrovem. Nepřišlo k němu ale dost lidí, aby bylo platné. Brněnská radnice nechala ještě letos vypracovat průzkum veřejného mínění, který mimo jiné ukázal, že lidé nemají o možnostech přesunu dostatek informací.

V průzkumu agentura operovala i se současným nádražím, přestože do budoucna nebude stačit narůstajícímu provozu. Tzv. nulová varianta by znamenala, že koncepční řešení přestavby nebylo vybráno a dojde k pouhému udržování provozuschopnosti stávajícího nádraží a železnice.

Nádraží u řeky a zároveň severojižní kolejový diametr

Brněnské zastupitelstvo se nakonec definitivně přiklonilo k přesunu nádraží k řece, zároveň žádá po státu současné řešení dopravní obslužnosti nádraží. Takzvaný severojižní kolejový diametr má propojit sever s jihem města a zároveň ulehčit už tak vytížené hromadné dopravě. 

Plány na dopravní obslužnost nádraží u řeky (zdroj: ČT24)

Brněnská koalice je v ohrožení. Primátor Vokřál vyzval náměstka Hollana, ať se vzdá řízení dopravy

Mezi koaličními stranami ve vedení Brna proběhlo dohodovací jednání o jejich další spolupráci. Předmětem sváru se stalo nejprve hlasování Rady města o poloze nádraží. V neděli pak primátor Petr Vokřál (ANO) na svém facebookovém profilu uvedl, že je delší dobu nespokojený s řízením a výsledky v oblasti dopravy a že odbor nefunguje, jak má. Vyzvale proto Matěje Hollana (Žít Brno), aby se řízení resortu dopravy vzdal. Hollan s kritikou své práce nesouhlasí.

Beseda o modernizaci brněnského hlavního nádraží

Záznam z úterní veřejné diskuze projektu modernizace železničního uzlu Brno. Zájemci o téma zcela zaplnili sál Nové radnice s kapacitou 250 míst. Debaty se účastnil primátor Petr Vokřál (ANO), náměstci, městský architekt Michal Sedláček nebo Josef Buriánek ze Správy železniční dopravní cesty. Ta na začátku programu promítla video vysvětlující problematiku modernizace.

Brněnští radní podpořili nádraží v poloze u řeky. Rozhodnutí může vést k rozpadu koalice

Brněnští radní doporučují zastupitelstvu, aby schválilo výstavbu hlavního vlakového nádraží v odsunuté poloze u řeky. Pro tuto variantu hlasovalo osm z deseti radních s podmínkou zahájení jednání o severojižním kolejovém diametru. Hnutí Žít Brno bere ale toto rozhodnutí jako porušení koaliční smlouvy a bude chtít řešit formát koalice na radnici.

V brněnské koalici to vře kvůli poloze nádraží. Výsledky výzkumu vykládají politici různě

Hnutí ANO v čele s primátorem Petrem Vokřálem interpretuje výsledky výzkumu veřejného mínění o poloze hlavního nádraží v Brně jinak než Zelení a Žít Brno. Podle výzkumu, který si nechalo město vypracovat, je pro Brňany přijatelnější varianta pod Petrovem, ANO dál hájí variantu u řeky. V brněnské koalici proto začala padat slova o porušení koaliční smlouvy. O tom, ke které variantě polohy nádraží se přikloní, bude zastupitelstvo rozhodovat za týden.

Nádraží u řeky má v Brně další politickou podporu. Lidí se ptá město v průzkumu

Koaliční TOP 09 v Brně prosazuje výstavbu hlavního železničního nádraží v odsunuté poloze u řeky. Členové její městské organizace se usnesli na tom, že je tato varianta více připravená a levnější než projekt v centru pod Petrovem. Brněnské zastupitelstvo vydá rozhodnutí koncem února. Jako vodítko by mu měl sloužit i probíhající průzkum veřejného mínění.

Jihomoravští zastupitelé chtějí brněnské nádraží u řeky. Stavba bude podle nich jednodušší a levnější

Zastupitelé Jihomoravského kraje podpořili stavbu brněnského vlakového nádraží v odsunuté poloze u řeky. Podle nich ho lze začít stavět dřív než v centru a ještě za peníze z Evropské unie. Druhou variantou je stavba ve středu města pod Petrovem poblíž současného nádraží. Rozhodnutí kraje je pouze doporučení vládě, která nakonec o poloze rozhodne. Doporučení vydá i Brno, které zatím ještě nerozhodlo.

Brněnský hlavní architekt doporučuje postavit hlavní nádraží u řeky. Varianta bude levnější a bez výluk

Kancelář architekta města Brna doporučuje odsunout nové vlakové nádraží k řece, do míst dnešního nákladového dolního nádraží, místo zachování nádraží v centru. Vyzdvihuje možnost stavět nádraží dříve, levněji a bez výluk a staveniště v centru Brna. Pro odsunutou polohu u řeky je i vedení Jihomoravského kraje. Město Brno si ještě nechá udělat průzkum veřejného mínění.

V Brně se rýsuje poloha nádraží. Větší podporu má varianta u řeky

Brno opět řeší budoucí polohu vlakového nádraží a železničního uzlu. A množí se hlasy, podle kterých by mělo stát v jižním centru u řeky. Podle zjištění České televize se k této variantě přiklonil městský architekt, Hospodářská komora a velká část brněnského i jihomoravského zastupitelstva. Město teď chystá poslední průzkum názorů veřejnosti. Definitivně rozhodnout chce v průběhu ledna.

Na mnoha místech spojili volby s referendem. V Brně hlasovalo o nádraží málo lidí

V deseti městech a obcích spojili volby i s referendy. S napětím se čekalo na Brno. Referendum o umístění hlavního nádraží je ale neplatné, protože přišlo málo lidí. Například v Protivanově na Olomoucku naopak občané v referendu souhlasili se stavbou nových větrných elektráren. Obyvatelé dvou obcí u Roudnice nad Labem pak odmítli těžbu štěrkopísku.

Začal souboj kampaní o polohu nádraží v Brně. Odborná studie se do referenda nestihne

Odborná studie o poloze brněnského hlavního nádraží se do referenda nestihne. Právě v něm mají Brňané hlasovat o tom, kde jej chtějí. Místo studie se tak musí rozhodnout na základě informací od dvou proti sobě stojících skupin aktivistů. Ta pro nádraží v centru spustila informační kampaň už v prosinci. Příznivci nádraží na jihu ji zahájili právě teď.