Začal souboj kampaní o polohu nádraží v Brně. Odborná studie se do referenda nestihne

Odborná studie o poloze brněnského hlavního nádraží se do referenda nestihne. Právě v něm mají Brňané hlasovat o tom, kde jej chtějí. Místo studie se tak musí rozhodnout na základě informací od dvou proti sobě stojících skupin aktivistů. Ta pro nádraží v centru spustila informační kampaň už v prosinci. Příznivci nádraží na jihu ji zahájili právě teď.

Skupina kolem Jakuba Patočky, který je zmocněncem přípravného výboru referenda, podporuje modernizaci nádraží na stávajícím místě. „Nikdo nejede jenom na nádraží, ale každý jede dál. Ten uzel veřejné dopravy je unikátní vymoženost na rozdíl od ostatních evropských měst a o něj se Brňané nechtějí nechat připravit,“ řekl Patočka.

Svou kampaň na zachování stávajícího železničního uzlu zahájili už před několika měsíci. „Letos se už bude v referendu definitivně rozhodovat. Snažíme se ukázat, že se rozhoduje mezi rekonstrukcí nádraží nebo se bude upravovat o kilometr dál,“ dodal Patočka. Podařilo se jim zapojit i postavu Tondy Blaníka. „Pomohlo nám to, upoutala se znovu pozornost veřejnosti,“ dodal.

2 minuty
Odborná studie se do referenda nestihne
Zdroj: ČT24

Brno+: otázky v referendu jsou matoucí

Naopak zastáncem odsunuté varianty je spolek Brno+, který právě rozjel kampaň. Ten se domnívá, že znění referenda je nepřesné a nadržuje možnosti opravy současné budovy. „Cílem je vysvětlit, že v referendu si nebudou moci vybírat mezi dvěma variantami – Petrov a řeka, že je namířené proti zájmům města,“ uvedl v pátek Robert Kotzian ze spolku Brno+. Podle něj by výhra úpravy nádraží znemožnila zavedení vysokorychlostních tratí a znamenala by snížení kapacity nádraží.

Skupina taktéž v pátek podepsala dopis, který adresovala premiérovi Bohuslavu Sobotkovi (ČSSD). „Snažíme se zvrátit položené otázky v referendu, protože se domníváme, že jsou matoucí. Většina lidí nebude vědět, na co se jich ptají a na co mají odpovídat,“ uvedl Holoubek. Spolek Brno+ podporuje variantu takzvané řeky, která počítá s odsunutím zhruba o 800 metrů a doporučuje k referendu raději vůbec nepřijít.

Souhlasíte s tím, aby město Brno podniklo bezodkladně všechny kroky v samostatné působnosti k modernizaci železniční stanice Brno ­hlavní nádraží v dosavadní poloze podél ulice Nádražní?

Magistrát v létě rozjede vlastní kampaň

Ve hře je i třetí možnost, a to posunutí železničního uzlu o tři sta metrů na prostranství u Hybešovy ulice, kterému se říká pod Petrovem. Právě o ní se aktivisté hádají. Podle jedněch totiž odpověď ANO dává variantě pod Petrovem zelenou. Podle druhých ji ale naopak vylučuje. Brňanům v rozhodování, komu uvěřit a jak si otázku vyložit, prozatím nikdo nepomůže. Mluvčí brněnského magistrátu ji odmítl komentovat.

I magistrát ale rozjede informační kampaň, kterou chystá na léto. Chce být ke všem třem variantám stejně férový. O studii, která je porovnává podle technických možností, se ale neopře. „Dílčí výsledky budou známy na počátku června, ale samotná bude hotová až na konci 2016,“ uvedl mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek. Město se tak může dostat do patové situace, pokud ho referendum zaváže k jiné variantě, než která vyjde investorovi.

O poloze nádraží se v Brně konalo referendum už v roce 2004, jeho výsledky ale nebyly závazné. V roce 2014 pak aktivisté usilovali o vyhlášení nového referenda. Nejprve to vypadalo, že pro něj nesehnali dost podpisů, pak ale soud došel k závěru, že úředníci některé podpisy vyřadili neoprávněně. Nicméně už by se kvůli zdržení nestihlo uspořádat spolu s komunálními volbami, o což aktivisté usilovali, a tak neproběhlo.

Přednádražní prostor se dočká oprav

Budoucí poloha brněnského železničního uzlu sice jasná není, ale jisté jsou opravy přednádražních prostor. Ty čeká přestavba už příští rok a vyjde na zhruba 350 milionů korun. Součástí úprav bude i změna přilehlé Benešovy ulice v městskou třídu. Kromě toho, že je nevzhledná, je i nebezpečná. „Je tam nejvyšší frekvence chodců ve městě. Jako tranzit tam projíždí téměř 80 procent vozidel,“ vysvětlil vedoucí Odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

Místo se začne upravovat podle předběžných plánů už příští rok. Studie ale ještě hotová není. Případný přesun hlavního nádraží byl ale neměl mít na práce vliv. „Nesouvisí to, protože tohle je přestupní uzel v první fázi města. Tak jak ho znáte z nočních rozjezdů, jak to znáte z denních spojů,“ dodal Bielko.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na severu Čech platila výstraha před ledovkou

Na severu Čech se mohla v sobotu večer při mrznoucím mrholení nebo dešti tvořit slabá ledovka. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ten varoval před úrazy a komplikacemi v dopravě. Během noci na neděli má riziko mrznoucích srážek pominout.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Lidé po Vánocích vyrazili za sportem. Nejen na hory, ale i do měst

Mnozí lidé volné dny využívají k aktivnímu odpočinku – a to nejen na horách, ale i ve městech. Třeba v Praze zájemci už po sedmnácté využívají akci Týden sportu zdarma. Vybírat mohou ze čtyř desítek možností, mezi nimiž nechybí plavání, tenis nebo tanec. Organizátoři doporučují si místo rezervovat. V Ostravě je pak bezplatně přístupné Vánoční kluziště a v Brně mají zase k dispozici Masarykův okruh běžci i pěší.
před 7 hhodinami

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o nadprůměr

Hasiči v tuzemsku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků přitom způsobily mnohamilionové škody.
před 20 hhodinami

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 22 hhodinami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 22 hhodinami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 23 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
26. 12. 2025

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
26. 12. 2025
Načítání...