Odborná studie o poloze brněnského hlavního nádraží se do referenda nestihne. Právě v něm mají Brňané hlasovat o tom, kde jej chtějí. Místo studie se tak musí rozhodnout na základě informací od dvou proti sobě stojících skupin aktivistů. Ta pro nádraží v centru spustila informační kampaň už v prosinci. Příznivci nádraží na jihu ji zahájili právě teď.
Začal souboj kampaní o polohu nádraží v Brně. Odborná studie se do referenda nestihne
Skupina kolem Jakuba Patočky, který je zmocněncem přípravného výboru referenda, podporuje modernizaci nádraží na stávajícím místě. „Nikdo nejede jenom na nádraží, ale každý jede dál. Ten uzel veřejné dopravy je unikátní vymoženost na rozdíl od ostatních evropských měst a o něj se Brňané nechtějí nechat připravit,“ řekl Patočka.
Svou kampaň na zachování stávajícího železničního uzlu zahájili už před několika měsíci. „Letos se už bude v referendu definitivně rozhodovat. Snažíme se ukázat, že se rozhoduje mezi rekonstrukcí nádraží nebo se bude upravovat o kilometr dál,“ dodal Patočka. Podařilo se jim zapojit i postavu Tondy Blaníka. „Pomohlo nám to, upoutala se znovu pozornost veřejnosti,“ dodal.
Brno+: otázky v referendu jsou matoucí
Naopak zastáncem odsunuté varianty je spolek Brno+, který právě rozjel kampaň. Ten se domnívá, že znění referenda je nepřesné a nadržuje možnosti opravy současné budovy. „Cílem je vysvětlit, že v referendu si nebudou moci vybírat mezi dvěma variantami – Petrov a řeka, že je namířené proti zájmům města,“ uvedl v pátek Robert Kotzian ze spolku Brno+. Podle něj by výhra úpravy nádraží znemožnila zavedení vysokorychlostních tratí a znamenala by snížení kapacity nádraží.
Skupina taktéž v pátek podepsala dopis, který adresovala premiérovi Bohuslavu Sobotkovi (ČSSD). „Snažíme se zvrátit položené otázky v referendu, protože se domníváme, že jsou matoucí. Většina lidí nebude vědět, na co se jich ptají a na co mají odpovídat,“ uvedl Holoubek. Spolek Brno+ podporuje variantu takzvané řeky, která počítá s odsunutím zhruba o 800 metrů a doporučuje k referendu raději vůbec nepřijít.
Souhlasíte s tím, aby město Brno podniklo bezodkladně všechny kroky v samostatné působnosti k modernizaci železniční stanice Brno hlavní nádraží v dosavadní poloze podél ulice Nádražní?
Magistrát v létě rozjede vlastní kampaň
Ve hře je i třetí možnost, a to posunutí železničního uzlu o tři sta metrů na prostranství u Hybešovy ulice, kterému se říká pod Petrovem. Právě o ní se aktivisté hádají. Podle jedněch totiž odpověď ANO dává variantě pod Petrovem zelenou. Podle druhých ji ale naopak vylučuje. Brňanům v rozhodování, komu uvěřit a jak si otázku vyložit, prozatím nikdo nepomůže. Mluvčí brněnského magistrátu ji odmítl komentovat.
I magistrát ale rozjede informační kampaň, kterou chystá na léto. Chce být ke všem třem variantám stejně férový. O studii, která je porovnává podle technických možností, se ale neopře. „Dílčí výsledky budou známy na počátku června, ale samotná bude hotová až na konci 2016,“ uvedl mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek. Město se tak může dostat do patové situace, pokud ho referendum zaváže k jiné variantě, než která vyjde investorovi.
O poloze nádraží se v Brně konalo referendum už v roce 2004, jeho výsledky ale nebyly závazné. V roce 2014 pak aktivisté usilovali o vyhlášení nového referenda. Nejprve to vypadalo, že pro něj nesehnali dost podpisů, pak ale soud došel k závěru, že úředníci některé podpisy vyřadili neoprávněně. Nicméně už by se kvůli zdržení nestihlo uspořádat spolu s komunálními volbami, o což aktivisté usilovali, a tak neproběhlo.
Přednádražní prostor se dočká oprav
Budoucí poloha brněnského železničního uzlu sice jasná není, ale jisté jsou opravy přednádražních prostor. Ty čeká přestavba už příští rok a vyjde na zhruba 350 milionů korun. Součástí úprav bude i změna přilehlé Benešovy ulice v městskou třídu. Kromě toho, že je nevzhledná, je i nebezpečná. „Je tam nejvyšší frekvence chodců ve městě. Jako tranzit tam projíždí téměř 80 procent vozidel,“ vysvětlil vedoucí Odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.
Místo se začne upravovat podle předběžných plánů už příští rok. Studie ale ještě hotová není. Případný přesun hlavního nádraží byl ale neměl mít na práce vliv. „Nesouvisí to, protože tohle je přestupní uzel v první fázi města. Tak jak ho znáte z nočních rozjezdů, jak to znáte z denních spojů,“ dodal Bielko.