Brno chce brzy spustit velkou komunikační kampaň k podobě hlavního vlakového nádraží, které má v budoucnosti postavit stát za desítky miliard korun. S obyvateli chce primátor Petr Vokřál (ANO) hledat i jeho název. O tom, jestli vznikne nádraží v centru pod Petrovem, poblíž současného, nebo ho odsune o necelý kilometr k řece, by měla letos rozhodnout vláda. Odsun podporuje Jihomoravský kraj i Brno, mají ale jen poradní hlas.
Brno „vystřelí“ s kampaní o hlavním nádraží. Ještě neví, kde bude stát, ale už chce vybírat název
Pod Petrovem, nebo u řeky? Ani magistrátní koalice ANO, Žít Brno, KDU-ČSL, TOP 09 a Strana zelených nebyla v hlasování o podpoře jedné z variant před týdnem jednotná, když Zelení podpořili Petrov – a zbytek odsun.
„Tato doba byla hektická a vypjatá. Proto bychom měli pracovat na přípravě a táhnout za jeden provaz. Chystáme velkou komunikační kampaň pro občany, kterou brzy vystřelíme,“ uvádí nyní primátor města Brna Petr Vokřál (ANO).
Zastupitelé se nakonec dohodli na poloze nádraží u řeky. Brno má ale k odsunuté poloze podmínku – požaduje výstavbu i podzemní železnice, obdoby metra, která má podpořit MHD a zajistit dostatečnou dopravní obslužnost. To by stavbu prodražilo o dalších deset až dvacet miliard korun.
Rozhodnuto o poloze ještě není, primátor chce být ale připraven
Primátor si je vědom, že konečné rozhodnutí o poloze nádraží zatím neexistuje, protože konečné slovo bude mít kabinet, chce být ale na rozhodnutí připravený.
„Chceme začít intenzivně pracovat na tom, jak bude nádraží vypadat, a byl bych rád, kdyby občané soutěžili o tom, jak se bude nádraží jmenovat. Až to rozhodnutí padne, budeme mít vlastní představu,“ řekl Vokřál. Hledání jména pro nádraží pak přirovnal k anketě o jménu nového mláděte v zoo. „Bude to takové naše medvídě,“ zažertoval.
Před rozhodováním o poloze nádraží v brněnském zastupitelstvu provedlo město mezi obyvateli průzkum, který vyšel lépe pro variantu pod Petrovem. Zastupitelstvo ale nakonec schválilo odsun, třebaže stavbu pod Petrovem zanechalo mezi přijatelnými možnostmi.
Jaká kampaň bude a kdy začne, se ještě neví
Bližší podrobnosti o komunikační kampani Petr Vokřál neřekl. Není tedy jasné, jak bude kampaň vypadat. Město informace prý zveřejní brzy.
Stavba nádraží má trvat zhruba šest let. U řeky má stát od čtyřiceti dvou do čtyřiceti pěti miliard korun, pod Petrovem od čtyřiceti dvou do padesáti šesti miliard korun. Podle studie proveditelnosti, kterou nechala zpracovat Správa železniční dopravní cesty, by se mohlo u řeky začít stavět v roce 2020, zatímco pod Petrovem nejdříve v roce 2026.