Jihočeský kraj rozhodl o přestavbě brněnského železničního uzlu. Nezrušil územní rozhodnutí tak, jak chtěli stěžovatelé, především spolek Děti Země, pouze ho v některých bodech upravil. Ministerstvo pro místní rozvoj přesunulo jednání do Českých Budějovic kvůli podjatosti jihomoravského krajského úřadu. Stěžovatelé se mohou ještě obrátit na soud.
Jihočeský kraj potvrdil územní rozhodnutí nutné pro přestavbu železničního uzlu v Brně
O posun ve stavebním řízení usiluje Správa dopravní a železniční cesty (SŽDC) jako investor zatím marně přes deset let. Územní rozhodnutí řeší variantu brněnského uzlu s odsunutým nádražím v místě dnešního dolního nádraží. Zároveň jde o variantu, která nepočítá s podzemní železnicí, tedy vedením tratě od Chrlic do podzemní části stanice. Jedna z tratí směřující do nádraží má vést památkově chráněným areálem Masné burzy. Tuto variantu také letos prosadilo navzdory stanovisku města a kraje ministerstvo dopravy.
Územní řízení začalo v roce 2005 a předchozí dvě územní rozhodnutí byla zrušena. Odvolání, o němž rozhodl Jihočeský kraj, podali stěžovatelé v roce 2013. „SŽDC se nyní s rozhodnutím seznamuje. Po vyhodnocení územního rozhodnutí bude stanoven další postup, který projedná Řídící výbor železničního uzlu Brno. Schválená studie proveditelnosti a potvrzené územní rozhodnutí dává prostor dále pokračovat v projektové přípravě,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
Úředníci Jihočeského kraje vzhledem k tomu, kdy stavební řízení začalo, některé části v rozhodnutí vypustili a některé doplnili. „Měnily se zákony, čemuž se bylo potřeba přizpůsobit,“ řekl Jaroslav Hodina z krajského úřadu v Českých Budějovicích. Některá stanoviska ministerstva životního prostředí a podmínky pro výstavbu se staly závaznými. „V případě žaloby bude záležitost řešit soud v Brně,“ dodal Jaroslav Hodina.
Rozhodnutí úřadu přišlo v době, kdy už je po letech debat zřejmé, že nádraží, které je součástí přestavby uzlu, se přesune o kilometr na jih. Právě přesun nádraží je důvodem, proč Děti Země více než deset let vystupují proti územnímu rozhodnutí. Nové nádraží a přestavba uzlu má stát zhruba 50 miliard korun. Kdy se začne stavět a kdy by mělo být hotovo, není zřejmé. Přestavba je nutná kvůli tomu, že nádraží již nestačí vzrůstající poptávce po železniční dopravě.