V Brně se rýsuje poloha nádraží. Větší podporu má varianta u řeky

6 minut
Brněnské nádraží u řeky – většina městských i krajských zastupitelů je pro tuto variantu
Zdroj: ČT24

Brno opět řeší budoucí polohu vlakového nádraží a železničního uzlu. A množí se hlasy, podle kterých by mělo stát v jižním centru u řeky. Podle zjištění České televize se k této variantě přiklonil městský architekt, Hospodářská komora a velká část brněnského i jihomoravského zastupitelstva. Město teď chystá poslední průzkum názorů veřejnosti. Definitivně rozhodnout chce v průběhu ledna.

Chvíli před Vánocemi se ozval silný hlas. Hlavní městský architekt Michal Sedláček zanalyzoval tisíce stran dvou studií proveditelnosti a podle zjištění České televize podpořil odsunutou variantu u řeky. Výsledek ale řekne až v lednu. „Chceme, aby naše odpověď byla srozumitelná, aby v ní nebyly chyby, aby se nedala napadnout,“ uvedl Sedláček.

Odsunutou polohu nádraží zatím neveřejně doporučila Hospodářská komora nebo Asociace brněnských architektů. Z politických stran v zastupitelstvu se ještě žádná nerozhodla napevno. Pro variantu u řeky je opozice – ČSSD, ODS i KSČM. Pro odsunutou polohu budou nejspíš hlasovat i lidovci a zřejmě TOP 09. Nejsilnější hnutí ANO zatím zůstává s otazníkem.

Místo referenda rozhodne průzkum

Definitivně chtějí brněnští radní rozhodnout v lednu. Ještě jednou se však zeptají na názor veřejnosti. „Budeme to dělat formou průzkumu přes profesionální agentury, abychom eliminovali jakékoliv diskuze,“ upozornil primátor Brna Petr Vokřál (ANO). 

Referendum k poloze nádraží se už konalo loni a většina se tehdy vyslovila pro variantu pod Petrovem. Nepřišlo k němu ale dost lidí, aby bylo platné. Radnice chce novým průzkumem dát prostor i těm, kteří třeba v Brně nebydlí a jen dojíždějí. Podle Vokřála bude mít výsledek dotazování pouze poradní hlas.

Naopak Zelení a Žít Brno s Piráty, kteří byli historicky pro druhou variantu pod Petrovem, trvají na tom, že poslední slovo musí mít veřejnost. Jinak by podle nich došlo k porušení koaliční smlouvy. Do polohy nádraží promluví ještě kraj a stát, u kterých zase převládají hlasy pro projekt ve vzdálenější lokalitě jižního centra, desítky let blokované právě pro tento účel. 

V Brně se rozhodne mezi dvěma variantami přesunu nádraží
Zdroj: ČT24

Územní plán města počítá jen s variantou u řeky

Poloha nádraží v jižním centru u řeky je plánovaná v místě stávající železniční stanice Brno Dolní nádraží podél ulice Rosické. Želeniční uzel by tam vznikl kompletně nový. Tato varianta je více připravená a v souladu s územním plánem Brna. I proto by tak bylo možné stavět už v roce 2020. Náklady pro vybudování železnice u řeky by se pohybovaly ve výši okolo čtyřiceti miliard.

Nejzdařilejší územní studie ve variantě nádraží u řeky od Sdružení Koleček - Jura, architekti Lausanne - Brno
Zdroj: Město Brno

Druhá varianta, pod Petrovem, je v rozporu s platným územním plánem města Brna a zpracována doposud pouze do úrovně studie proveditelnost. Projekt má několik dalších verzí, mezi kterými by se rozhodovalo, vlaky by mimo jiné musely jezdit tunelem pod historickým centrem.

V závislosti na zvolené variantě se odhadovaná cena pohybuje v rozmezí 41 až 56 miliard. Stavět by se mohlo pod Petrovem nejdříve v roce 2026 a v obou případech by se končilo za šest až sedm let. 

Hlavní nádraží čeká další rekonstrukce

Ještě předtím, než nový uzel vznikne, čeká Brňany další velká rekonstrukce stávajícího nádraží. Nejdřív se začne stavět na Dolním nádraží, kde do července vznikne podchod a nové nástupiště. Následně přestanou kvůli opravě mostů přes Hybešovu a Křídlovickou ulici přijíždět vlaky na páté a šesté nástupiště. A nejcitelnější výluka začne na konci roku, kdy bude nádraží neprůjezdné po celý rok 2019.

Největší část investice, více než dvě miliardy korun, půjde do zabezpečovacího zařízení. To stávající prošlo poslední modernizací v osmdesátých letech minulého století. Nová řídící budova umožní řízení pomocí počítače z jednoho místa.

2 minuty
Barbora Měchurová zjišťovala podrobnosti o rekonstrukci stávajícího nádraží v Brně
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V Pardubicích otevřeli severovýchodní obchvat města

Severovýchodní obchvat Pardubic je po třech letech stavebních prací zprovozněný, v pátek dopoledne po něm projela první auta. Práce skončily s několikaměsíčním zpožděním. Uvedli to zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Silnice měří 4,2 kilometru a její součástí je největší lanový most v Česku.
před 14 mminutami

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 1 hhodinou

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 2 hhodinami

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka Petru Liškutinovi, Michalu Unzeitigovi a Jiřímu Hosovi podmíněné a peněžité tresty. Soud jim schválil dohody o vině a trestu, které uzavřeli se státním zástupcem. Jedná se o další schválené dohody v kauze údajného ovlivňování zakázek v městské části Brno-střed. Všechny již schválené dohody jsou pravomocné.
před 3 hhodinami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 5 hhodinami

Komora kvůli ubývajícím venkovským lékárnám žádá systémovou změnu

Z menších měst a obcí dál mizí lékárny, jejichž provoz je kvůli nastaveným podmínkám stále obtížnější. Ve velkých městech naopak přibývají především pobočky velkých řetězců. Hluk na Uherskohradišťsku je jednou z mála výjimek – po roce tam lékárnu znovu otevřeli. Česká lékárnická komora proto žádá systémové změny, díky kterým by se provoz lékáren vyplatil i v menších obcích. Podle ministerstva zdravotnictví se od příštího roku změní způsob bonifikací tak, aby lékárenská péče nebyla hrazena pouze podle ceny vydaných léků.
před 19 hhodinami

Vědci na Trutnovsku našli v trase D11 hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století

Vědci v trase budoucí dálnice D11 v úseku mezi Jaroměří a Trutnovem objevili hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století, které považují za mimořádný archeologický soubor doplňující poznání tehdejších válečných konfliktů. Kromě hrobu z druhé slezské války z roku 1745, o kterém již informovali, našli také tři z roku 1866.
před 23 hhodinami

Podmínka za znásilnění pro muže ze Siřemi byla porušením zákona, rozhodl Nejvyšší soud

Krajský soud v Ústí nad Labem porušil zákon, když muži z Lounska uložil za znásilnění a omezování osobní svobody jen podmínku. Nejvyšší soud (NS) dal za pravdu stížnosti bývalého ministra spravedlnosti Pavla Blažka (dříve za ODS). Muž později trestnou činnost opakoval, údajně v Siřemi věznil a znásilňoval další ženu. Výrok NS se však týká předešlého odsouzení a nemá bezprostřední důsledky. Za dané procesní situace totiž NS nemůže verdikt zrušit.
před 23 hhodinami
Načítání...