Brno opět řeší budoucí polohu vlakového nádraží a železničního uzlu. A množí se hlasy, podle kterých by mělo stát v jižním centru u řeky. Podle zjištění České televize se k této variantě přiklonil městský architekt, Hospodářská komora a velká část brněnského i jihomoravského zastupitelstva. Město teď chystá poslední průzkum názorů veřejnosti. Definitivně rozhodnout chce v průběhu ledna.
V Brně se rýsuje poloha nádraží. Větší podporu má varianta u řeky
Chvíli před Vánocemi se ozval silný hlas. Hlavní městský architekt Michal Sedláček zanalyzoval tisíce stran dvou studií proveditelnosti a podle zjištění České televize podpořil odsunutou variantu u řeky. Výsledek ale řekne až v lednu. „Chceme, aby naše odpověď byla srozumitelná, aby v ní nebyly chyby, aby se nedala napadnout,“ uvedl Sedláček.
Odsunutou polohu nádraží zatím neveřejně doporučila Hospodářská komora nebo Asociace brněnských architektů. Z politických stran v zastupitelstvu se ještě žádná nerozhodla napevno. Pro variantu u řeky je opozice – ČSSD, ODS i KSČM. Pro odsunutou polohu budou nejspíš hlasovat i lidovci a zřejmě TOP 09. Nejsilnější hnutí ANO zatím zůstává s otazníkem.
Místo referenda rozhodne průzkum
Definitivně chtějí brněnští radní rozhodnout v lednu. Ještě jednou se však zeptají na názor veřejnosti. „Budeme to dělat formou průzkumu přes profesionální agentury, abychom eliminovali jakékoliv diskuze,“ upozornil primátor Brna Petr Vokřál (ANO).
Referendum k poloze nádraží se už konalo loni a většina se tehdy vyslovila pro variantu pod Petrovem. Nepřišlo k němu ale dost lidí, aby bylo platné. Radnice chce novým průzkumem dát prostor i těm, kteří třeba v Brně nebydlí a jen dojíždějí. Podle Vokřála bude mít výsledek dotazování pouze poradní hlas.
Naopak Zelení a Žít Brno s Piráty, kteří byli historicky pro druhou variantu pod Petrovem, trvají na tom, že poslední slovo musí mít veřejnost. Jinak by podle nich došlo k porušení koaliční smlouvy. Do polohy nádraží promluví ještě kraj a stát, u kterých zase převládají hlasy pro projekt ve vzdálenější lokalitě jižního centra, desítky let blokované právě pro tento účel.
Územní plán města počítá jen s variantou u řeky
Poloha nádraží v jižním centru u řeky je plánovaná v místě stávající železniční stanice Brno Dolní nádraží podél ulice Rosické. Želeniční uzel by tam vznikl kompletně nový. Tato varianta je více připravená a v souladu s územním plánem Brna. I proto by tak bylo možné stavět už v roce 2020. Náklady pro vybudování železnice u řeky by se pohybovaly ve výši okolo čtyřiceti miliard.
Druhá varianta, pod Petrovem, je v rozporu s platným územním plánem města Brna a zpracována doposud pouze do úrovně studie proveditelnost. Projekt má několik dalších verzí, mezi kterými by se rozhodovalo, vlaky by mimo jiné musely jezdit tunelem pod historickým centrem.
V závislosti na zvolené variantě se odhadovaná cena pohybuje v rozmezí 41 až 56 miliard. Stavět by se mohlo pod Petrovem nejdříve v roce 2026 a v obou případech by se končilo za šest až sedm let.
Hlavní nádraží čeká další rekonstrukce
Ještě předtím, než nový uzel vznikne, čeká Brňany další velká rekonstrukce stávajícího nádraží. Nejdřív se začne stavět na Dolním nádraží, kde do července vznikne podchod a nové nástupiště. Následně přestanou kvůli opravě mostů přes Hybešovu a Křídlovickou ulici přijíždět vlaky na páté a šesté nástupiště. A nejcitelnější výluka začne na konci roku, kdy bude nádraží neprůjezdné po celý rok 2019.
Největší část investice, více než dvě miliardy korun, půjde do zabezpečovacího zařízení. To stávající prošlo poslední modernizací v osmdesátých letech minulého století. Nová řídící budova umožní řízení pomocí počítače z jednoho místa.